bezorgde mama

minnie
Topic Starter

bezorgde mama

#1 , 18 mar 2008 20:47

Hallo,
Mijn zoon zit momenteel in zijn 3de jaar houtbewerking (beroeps).
Hij wordt binnenkort 17, je ziet hij heeft al een aantal jaartjes dubbel gedaan :( . Hij wordt nogal eens 'schoolmoe' genoemd... Ondanks alles is hij een werkertje en zou er dan ook alles aan doen om zo vlug mogelijk aan het werk te kunnen gaan.
Mijn vraag aan jullie: kan hij, na dit schooljaar, zijn nog resterende jaren voor de middenjury afleggen? Hoe zit het dan met de praktijkvakken? Kan hij intussen een job uitvoeren?
Misschien stel ik wat veel vragen, maar ik ben ten einde raad.
Groetjes.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
IrisS

#2 , 19 mar 2008 00:04

Beste,

Ik heb een broer die in een vergelijkbare situatie zat. Als u wil kan u me altijd via een pb contacteren. Ik weet niet precies hoe het zit met de middenjury, ben alleen voor aso met dat systeem bekend. Het is echter zeer moeilijk voor iemand die niet graag met zijn neus in de boeken zit om op zijn eentje (of zelfs met hulp van buitenaf, maar buiten het schoolsysteem) de stof te verwerken.

Is er geen mogelijkheid om met een leercontract te werken? Ik dacht dat je dan slechts twee dagen per week les hoefde te volgen en de rest praktijk kreeg via een bedrijf.

Helaas is ons schoolsysteem niet voorzien op elk soort jongere. Ook ik heb dat via mn broer mogen vaststellen. Laat u echter niet ontmoedigen. Vandaag heeft hij een degelijke job, statutair bovendien (wat ik wel handig meegenomen vind) en is hij daarin ook gelukkig. Aan zijn diploma is hij helaas niet geraakt. Ik moedig dat laatste zeker niet aan. Het maakt de weg alleen maar moeilijker. Ik snap zeker uw ongerustheid. Probeer wel in gedachten te houden dat jongeren die wat minder schoolminded zijn ook een toekomst hebben.

Ik denk niet dat men hier veel raad gaat kunnen geven voor de rest. Het is niet echt een juridisch probleem natuurlijk. Maar zoals gezegd kan u me steeds contacteren via de 'pb'-knop onderaan dit bericht.

dieke

#3 , 19 mar 2008 08:43

Hey bezorgde mama

Net als Iris hier, dacht ik meteen aan de leercontractformule. Als leerkracht hoger secundair, zou ik vanuit het derde jaar zeker nog geen middenjury aanraden maar wel een studie via leercontract.

En ook zoals Iris zegt: probeer niet al te zeer te wanhopen, ik heb al veel jongeren uiteindelijk heel goed zien terechtkomen, ook al waren ze dan schoolmoe.

Groetjes!

Reclame

Tope

#4 , 19 mar 2008 10:05

Je kan misschien een afspraak maken met het het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB) van de school van jouw zoon om te bekijken wat de mogelijkheden zijn.

Beachcomber

#5 , 19 mar 2008 13:23

Beste Bezorgde Mama,

Ik zou inderdaad uw zoon aanoedigen om toch die laatste jaren af te werken, maar indien dit niet lukt: een goede stielman is meer waard dan een advokaat.

Als hij een werker is zal hij er geraken.

Terug naar “Archief”