Overtuigingsstukken niet ontvangen.

agnes2001
Topic Starter

Overtuigingsstukken niet ontvangen.

#1 , 24 mar 2008 10:23

Volgende week moet mijn advocaat antwoordconclusies neerleggen. Tot nogtoe heeft hij geen overtuigingsstukken bij de conclusies van tegenpartij ontvangen. Volgens mij kan er dus niet degelijk geantwoord worden als ik hier geen inzage in heb. Ook als ik ze niet tijdig krijg, geeft dit volgens hem geen verlenging van de termijn.
Wat kan hij hier dan feitelijk tegen doen ? Dit is toch een duidelijk schending van mijn rechten ? Temeer daar ik vrees dat bepaalde stukken (getuigenverklaringen) vervalst zijn.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 25 mar 2008 09:52

“Art.736.De partijen moeten hun stukken aan elkaar (mededelen), alvorens er gebruik van te maken; anders wordt de rechtspleging ambtshalve geschorst.Behoudens in het geval van artikel 735, moet de eiser deze (mededeling) doen binnen acht dagen na de inleiding van de zaak; de verweerder, wanneer hij zijn conclusies overlegt.Art.737.De mededeling geschiedt door het neerleggen van de stukken ter griffie, waar de partijen er ter plaatse inzage van nemen. De mededeling van de geïnventariseerde stukken kan ook in der minne geschieden.Bij elke mededeling van stukken door neerlegging ter griffie wordt een inventaris ter griffie neergelegd.”(Gerechtelijk Wetboek).

Gebeurt de mededeling meer dan acht dagen na de inleiding van de zaak dan kan uitstel gevorderd worden door de benadeelde partij.Deel uw advocaat zonodig uitdrukkelijk mee dit te vorderen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Archie

#3 , 25 mar 2008 13:00

Dit is toch de normale gang van zaken? Wij ontvangen de stukken van de TP daags voor de zitting.
U kan hier niet veel tegen doen, buiten uitstel vragen. Maar waarschijnlijk is dat de bedoeling van TP.

Reclame

agnes2001
Topic Starter

#4 , 25 mar 2008 14:02

In de gerechtsbrief "beschikking art 747 §1 Ger.W; staat : "zegt voor recht dat eiseres haar overtuigingsstukken aan verweerster dient over te maken binnen de acht dagen vanaf heden". Dan zou mijn advocaat normaal toch al de overtuigingsstukken moeten ontvangen hebben. Hij zegt dat dit niet het geval is en dat dit geen reden tot uitstel kan vormen maar dat hij dit wel zal vermelden in zijn antwoordconclusies. Ik vind nochtans dat mijn rechten hier serieus geschonden worden zeker daar ik vrees dat er vervalste getuigenverklaringen neergelegd zijn.
Wat kan ik hier dan eigenlijk tegen doen ?

j.demoor

#5 , 27 mar 2008 11:05

‘6°.Op geen enkele manier wordt rekening gehouden met de mededeling van de stukken door de eisende partij bij de aanvang van de procedure(art.736 Ger.W.).Er staat geen sanctie op de niet-naleving van de termijn van acht dagen waarbinnen de mededeling van de stukken dient te gebeuren.Een probleem kan dan ook rijzen wanneer er een kalender bij overeenkomst werd bekrachtigd of een kalender werd opgelegd door de rechter en de eisende partij zijn stukken niet meedeelt.In dat geval kan natuurlijk de andere partij de SCHORSING van de rechtspleging vragen maar dat brengt de kalender in gevaar...Wel kan de rechter bij onwil van de eisende partij om stukken mede te delen eventueel een sanctie opleggen met toepassing van art.780bis Ger.W. en de onwillige partij veroordelen tot een GELDBOETE...“(SCHEERS,D.,Is er leven na de rol? Instaatstelling na de wet van 26 april 2007,R.W.2007-08,395).

U kan dus uw advocaat uitdrukkelijk opdragen die geldboete (en/of die schorsing) te vorderen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Terug naar “Archief”