Betreffende: voor welke zaken zijn de ouders nog verantwoordelijk, voor problemen die hun meerderjarige kinderen veroorzaken, indien zij op eigen initiatief het ouderlijk huis verlaten en zelfstandig gaan wonen ?
Geachte,
Mijn meerderjarige, uit het buitenland afkomstige geadopteerde zoon, vertoont momenteel veel gedragsproblemen en overweegt om het ouderlijk huis te verlaten om op zelfstandige basis te gaan wonen (zonder op dit moment echter over enige vorm van financieel startkapitaal te beschikken).
De zoon is momenteel 19 jaar oud (word 20 in juni) en is op dit moment nog student in het laatste jaar van de secundaire school. Het is goed om weten dat mijn zoon in mijn gezin kwam op 12 jarige leeftijd en toen mijn zoon is geworden door adoptie (hij is tevens ook de echte zoon van mijn buitenlandse vrouw). Hij beschikt over zowel de Belgische nationaliteit (t.g.v de adoptie) als over zijn eigen geboorte nationaliteit.
De kans is zeer groot dat hij ook zijn studies niet zal afmaken en reeds vrij snel zal kiezen om het ouderlijk huis te verlaten om te gaan samenhokken met enkele andere leeftijd/lotgenoten.
Wij vrezen echter, dat dit wel eens kan gepaard gaan met problemen naar de toekomst toe. Zeker omdat wij weten dat de personen, waarmee hij optrekt, reeds een vrij bewogen tijd achter de rug hebben.
Onze vraagstelling: hoe kunnen wij als ouders, ons in deze situatie beschermen tegen eventuele problemen van financiële aard indien hij ergens schulden zou trachten te maken ? Wat indien hij door opstandigheid in aanmerking zou komen met de politie ?
Waarvoor kunnen wij als ouders nog verantwoordelijk worden gesteld in deze situatie ?
Kunnen wij bijvoorbeeld iets ondernemen via de vrederechter, om ons te vrijwaren tegen eventuele nare gevolgen naar de toekomst toe ?
Het is goed om weten dat wij als ouders hem niet op de straat zetten, maar dat het volledig zijn eigen vrije keuze is om zo te handelen.
Uiteraard is dit voor ons een moeilijke tijd en maken wij ons zorgen naar de toekomst toe.
Graag hadden wij enige informatie/raadgeving bekomen in deze situatie.
Dank bij voorbaat,