Verontwordelijkheid van ouders bij problemen met de kinderen

wannes
Topic Starter

Verontwordelijkheid van ouders bij problemen met de kinderen

#1 , 17 apr 2008 13:54

Betreffende: voor welke zaken zijn de ouders nog verantwoordelijk, voor problemen die hun meerderjarige kinderen veroorzaken, indien zij op eigen initiatief het ouderlijk huis verlaten en zelfstandig gaan wonen ?

Geachte,
Mijn meerderjarige, uit het buitenland afkomstige geadopteerde zoon, vertoont momenteel veel gedragsproblemen en overweegt om het ouderlijk huis te verlaten om op zelfstandige basis te gaan wonen (zonder op dit moment echter over enige vorm van financieel startkapitaal te beschikken).
De zoon is momenteel 19 jaar oud (word 20 in juni) en is op dit moment nog student in het laatste jaar van de secundaire school. Het is goed om weten dat mijn zoon in mijn gezin kwam op 12 jarige leeftijd en toen mijn zoon is geworden door adoptie (hij is tevens ook de echte zoon van mijn buitenlandse vrouw). Hij beschikt over zowel de Belgische nationaliteit (t.g.v de adoptie) als over zijn eigen geboorte nationaliteit.
De kans is zeer groot dat hij ook zijn studies niet zal afmaken en reeds vrij snel zal kiezen om het ouderlijk huis te verlaten om te gaan samenhokken met enkele andere leeftijd/lotgenoten.
Wij vrezen echter, dat dit wel eens kan gepaard gaan met problemen naar de toekomst toe. Zeker omdat wij weten dat de personen, waarmee hij optrekt, reeds een vrij bewogen tijd achter de rug hebben.
Onze vraagstelling: hoe kunnen wij als ouders, ons in deze situatie beschermen tegen eventuele problemen van financiële aard indien hij ergens schulden zou trachten te maken ? Wat indien hij door opstandigheid in aanmerking zou komen met de politie ?
Waarvoor kunnen wij als ouders nog verantwoordelijk worden gesteld in deze situatie ?
Kunnen wij bijvoorbeeld iets ondernemen via de vrederechter, om ons te vrijwaren tegen eventuele nare gevolgen naar de toekomst toe ?
Het is goed om weten dat wij als ouders hem niet op de straat zetten, maar dat het volledig zijn eigen vrije keuze is om zo te handelen.
Uiteraard is dit voor ons een moeilijke tijd en maken wij ons zorgen naar de toekomst toe.
Graag hadden wij enige informatie/raadgeving bekomen in deze situatie.
Dank bij voorbaat,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 17 apr 2008 14:06

Uw zoon is meerderjarig, u zal niets ten laste kunnen worden gelegd door zijn daden.

Meerderjarigen zijn persoonlijk verantwoordelijk voor hun daden en indien deze elders gedomicilieerd staan zullen deurwaarders ook niet aan uw deur komen kloppen om zijn schulden te voldoen.

wannes
Topic Starter

#3 , 17 apr 2008 14:36

Uw zoon is meerderjarig, u zal niets ten laste kunnen worden gelegd door zijn daden.

Meerderjarigen zijn persoonlijk verantwoordelijk voor hun daden en indien deze elders gedomicilieerd staan zullen deurwaarders ook niet aan uw deur komen kloppen om zijn schulden te voldoen.
Beachcomber, dank voor dit snelle antwoord. Als hij dan toch zou beslissen om het huis te verlaten, dan is het misschien ook best om onmiddellijk zijn adresverandering door te geven aan de gemeentediensten. Want aangezien hij blijkbaar zomaar wat wil samenhokken met de anderen, zou het in principe mogelijk zijn om zijn domicilie bij ons te laten staan. Maar, om bij probleemsituaties, geen deurwaarder aan onze deur te krijgen denk ik dus best ook direct officiele adreswijziging doorgeven aan de gemeentediensten ?? Of zie ik het fout ?

Reclame

wannes
Topic Starter

#4 , 17 apr 2008 15:16

Beachcomber, om nog effe terug te komen op je antwoord. Als ik het dan goed begrijp, kunnen meerderjarige kinderen die nog thuiswonen (of hun officiele domicilie nog thuis hebben staan) dus wel degelijk een deurwaarder aan het ouderadres krijgen (aangezien dit ook hun officiele domicilieadres is) ? Kan er dan (bij probleemsituaties) alsok beslag gelegd worden op goederen die toebehoren aan de ouders of enkel op spullen die behoren tot het prive bezit van het kind ? Kan men eventuele schulden gemaakt door het nog thuis wonende meerderjarig kind terug vorderen via de ouders ? Nogmaals dank.

Beachcomber

#5 , 17 apr 2008 15:24

In principe kan er enkel beslag worden gelegd op goederen die aan de minderjarige toebehoren. evenwel zal de deurwaarder gerechtigd zijn om alle goederen op het domicilieadres te vermoeden als zijnde van de schuldenaar. Het is dan aan de ouders om te bewijzen dat de goederen de meerderjarige jongere niet toebehoren, wat af en toe behoorlijk lastig te bewijzen kan zijn.

Wat u ook kan doen is op ditmoment een lijst aanleggen van alle goederen die exclusief uw zoon toebehoren. Als u deze dan ook nog laat valideren door een notaris zal bij van beslag deze lijst als bewijs dienen om uw goederen tegen beslag te beschermen.

Het doorgeven van een adreswijziging is evenwel de gemakkelijkste en goedkoopste oplossing.

Terug naar “Archief”