Omheining op toegangsweg

PeterVR
Topic Starter

Omheining op toegangsweg

#1 , 17 apr 2008 16:43

Ik heb 6 maanden geleden een huis gekocht met daarbij een gemeenschappelijke toegangsweg. Men is nu begonnen met de bouw van achterliggende garageboxen. De weg is echter te smal voor het doorlaten van grote vrachtwagens. De bouwheer claimt dat ik mijn omheining moet weghalen omdat de weg normaal gezien breed genoeg is voor vrachtwagens. De omheining staat er al 15 jaar. Klopt het dat hij zomaar mijn omheining mag weghalen? Hij beweert zelfs dat de kosten op mij zullen verhaald worden omdat nu de werken stilgelegd zijn. Ik geef immers niet toe.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 17 apr 2008 19:24

Peter,
neem je aankoopakte ter hand (mocht je ze nog niet terughebben van de hypotheekbewaarder, vraag dan een kopie aan je notaris, hij heeft die zonder twijfel ook in elektronisch vorm).

Die aankoopakte is immers de sleutel om het probleem op te lossen.

Je kocht een woning met een gemeenschappelijk toegangsweg. dat kan vanalles betekenen en je zou de precieze omschrijving moeten geven van die toestand.

Bijvoorbeeld:
* je kocht een terrein grond waarop een erfdienstbaarheid is gevestigd (recht van doorgang of overgang)
* of je kocht een terrein waar je huis op staat EN een ander perceel in onverdeeldheid met andere personen (waar dan die weg op loopt).
* of ... er zijn nog andere mogelijkheden.

Het antwoord ligt hoe dan ook in een VONNIS van vroeger of in een OVEREENKOMST van vroeger: die weg is niet uit het niets komen aanwaaien. In theorie zou de weg kunnen ontstaan zijn door verkrijgende verjaring, maar dat is eerder zeldzaam.

In dat vonnis of in die overeenkomst moet méér staan over onderhoud, breedte, gebruik, begunstigden, enz.

Graag dus meer gegevens.

PS

"Gemeenschappelijk" wil zeggen dat je mede-eigenaar bent.

Als die weg een afzonderlijk kadastraal perceel is, dan heeft die een breedte.

15 jaar is een termijn die niet kan helpen in deze zaak. Het enige wat er uit blijkt is dat de weg blijkbaar zichtbaar was voor iedereen.

PeterVR
Topic Starter

#3 , 17 apr 2008 21:03

Bedankt voor de reactie, ik zal met mijn notaris contact opnemen. In mijn aankoopakte staat dat er een erfdienstbaarheid is. Ik moet ook meebetalen voor het onderhoud van deze weg. Er staat echter niets in over de breedte.
Ik verneem van de politie dat men zomaar niet het recht zou hebben om mijn omheining weg te nemen.

Reclame

wolf2

#4 , 18 apr 2008 18:57

Dat betekent dat U eigenaar bent van de grond, maar dat U doorgang moet verlenen aan welbepaalde anderen.
Er moet dus een overeenkomst bestaan waarin die erfdienstbaarheid beschreven staat, breedte en gebruik inbegrepen.
U moet alle vorige verkoopsaktes van die grond opsporen en uitpluizen.
Blijkbaar bestaat de toestand al meer dan 30 jaar; anders was uw notaris er sowieso al op uitgekomen (want hij moet minstens 30 jaar teruggaan in de tijd, waarbij erfenissen niet meetellen als een akte van meer dan 30 jaar oud).

De politie noch andere elementen van uw gemeentebestuur kunnen niet tussenbeide komen, want dit betreft een louter burgerlijke zaak tussen eigenaars. Slechts als men U schade toebrengt, kan de politie optreden.

Het zal wel geen toeval zijn dat die afsluiting er al 15 jaar staat OP DIE PLAATS.

Wat ook kan helpen, is eens langs gaan bij het kadaster. Zij kunnen heel snel zien waneer die verschillende percelen bvb. gesplitst zijn geweest. Over de erfdienstbaarheid zullen ze echter niet veel weten (daarvoor dient de hypotheelbewaarder: die heeft de VOLLEDIGE tekst van alle vroegere akten).

PeterVR
Topic Starter

#5 , 18 apr 2008 20:49

Mijn notaris zoekt het uit, ik krijg pas maandag antwoord. De informatie die ik van het kadaster heb gekregen is erg verwarrend. Mijn eigendom zou tot halfweg de huidige weg lopen, en toch moet die weg 3 meter zijn??? Die gevens kloppen helemaal niet met de werkelijkheid. Ik denk er ook aan om een landmeter in te schakelen en op die manier de exacte gegevens te verkrijgen, maar dat kost geld.

Rene

#6 , 19 apr 2008 08:02

Ik ben dat ook ooit eens gaan navragen en ja hoor. Ge moet 3 m vrijlaten, ook als is het u volledige eigendom. Maar er mag ook geen andere weg zijn die paalt aan eigendom. M.a.w. Kan de eigenaar via een andere manier op zijn eigendom geraken dat kan u vorderen dat de erfdienstbaarheid vervalt. Hij moet dan een toegangsweg, poort, ... maken.

Dit alles was 15j geleden zo. Maar in de praktijk is het dikwijls anders.

PeterVR
Topic Starter

#7 , 29 apr 2008 19:37

DE weg moet blijkbaar inderdaad 3 meter zijn volgens het metingsplan.
Nu zit er wel een knik in de weg. Die vrachtwagens zijn 2.85m. Ik heb een tekening gemaakt en van zodra het voertuig(van 2.85m) langer is dan 4 meter dan lukt het niet om voorbij die knik te geraken. Kleiner dan een auto dus! Het is gewoon onmogelijk om daar voorbij te geraken met een vrachtwagen zonder op mijn eigendom te rijden.

Intussen moet ik al voor het vredegerecht komen..het wordt alsmaar beter.

Terug naar “Archief”