Tegemoetkoming voor gestegen abonnementsprijs weigeren?

Wijsneus
Topic Starter

Tegemoetkoming voor gestegen abonnementsprijs weigeren?

#1 , 13 jun 2008 15:12

Hallo,

Ik heb momenteel een probleem met telefoonoperator Base.

Ik heb enige tijd terug een contract getekend voor Base PostPaid 10, een contract voor 2 jaar, dat mij €10 per maand zou gaan kosten. In de winkel werd mij echter niets verteld over de duur van 2 jaar. Ik heb dit zelf moeten lezen en bij het tekenen heb ik toen gedacht: goed, maar vanaf dat hun tarieven verhogen, of als ze 1 fout maken, vliegen ze weer buiten.

Bij het ontvangen van mijn 2de factuur (het 1ste was niet van een volledige maand en overigens wel correct), merk ik echter op dat men mij €10,01 aanrekent. Het zou gaan om een afrondingsfout door de btw of de omzetting naar de euro. Klinkklare kwatsch dus..

Ik heb deze gelegenheid dan ook aangegrepen om mijn contract vroegtijdig en kosteloos stop te zetten. Dit is volgens de algemene voorwaarden van Base, ook al gaat het hier maar om een verhoging van 1 cent per maand (dus 24 cent na 2 jaar).

Artikel 10.3.2.2
Indien de Klant niet akkoord is met aangekondigde tariefverhogingen, andere dan een verhoging van de roamingtarieven, heeft hij het recht om zonder boete het Abonnement op te zeggen uiterlijk de laatste dag van de maand die volgt op de ontvangst van de eerste factuur na de inwerkingtreding van de wijzigingen. Bij een door Base voorgestelde wijziging in de Algemene voorwaarden, andere dan met betrekking tot het toepasselijk tarief, heeft de Klant het recht om zonder boete het Abonnement op te zeggen uiterlijk de laatste dag van de maand die volgt op de inwerkingtreding van de wijziging. Indien de tariefverhoging of de wijziging van de Algemene voorwaarden enkel betrekking heeft op een bepaalde bijkomende BASE Dienst, beperkt het recht van de Klant zich tot de mogelijkheid om op dezelfde manier en onder dezelfde voorwaarden de betreffende bijkomende BASE Dienst op te zeggen.
Base heeft mij overigens niet 1 maand voor deze wijziging verwittigd. Hiertoe hadden ze zich echter verbonden in punt 11.1 van hun algemene voorwaarden. Ik heb dit zelf moeten ontdekken op mijn factuur.

Ik heb dan ook een aangetekend schrijven verstuurd om mijn abonnement stop te laten zetten.

Nu gaat Base deze fout op mijn volgende factuur rechtzetten door mij €2 te crediteren.

Echter.. Ik wil hier niet mee akkoord gaan.. De tariefverhoging zou dan wel min of meer zijn goedgemaakt. Maar het dekt de kosten van mijn aangetekend schrijven niet en als ik dan later mijn abonnement wil stopzetten, moet ik opnieuw een aangetekend schrijven versturen. Dit kost telkens €4,94 bij De Post.

Nu is mijn vraag: Mag ik deze tegemoetkoming van €2 weigeren en alsnog mijn abonnement kosteloos stopzetten?

Klein detail hierbij is misschien dat ik bij het tekenen een simkaart heb betaald van €30. Dit bedrag zou volledig in vermindering gebracht worden op de volgende facturen en ik heb tot hiertoe dan ook nog geen maandelijks factuur hoeven te betalen. Mijn volgende factuur zou het eerste zijn dat ik opnieuw moet gaan betalen nadat mijn €30 is opgesoupeerd. Ik ben echter wel van mening, dat indien Base mij van tevoren had verwittigd, ik de mogelijkheid had gehad om reeds eerder mijn €30 op te gebruiken, om het probleem waarmee ik nu te maken krijg te vermijden.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met deze ingewikkelde kwestie, want ik ben vrijwel aan het einde van mijn Latijn in deze zaak...

Met vriendelijke groeten,
Jos

P.S.: Ik heb een abonnement genomen op dit onderwerp, dit is hopelijk toch kosteloos en voor onbepaalde duur?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wijsneus
Topic Starter

#2 , 14 jun 2008 10:25

Hallo,

Ik heb er zelf nog een beetje over liggen filosoferen en ben tot het volgende besluit gekomen:

ALS ik die tegemoetkoming van Base zou aanvaarden, zou ik mij er akkoord mee verklaren dat

1) mijn abonnement nu voorgoed opslaat met 1 cent per maand en ik dus nooit nog €10 per maand zal betalen, zoals afgesproken

2) punt 10.3.2.2 en 11.1 uit de overeenkomst geschrapt worden

3) ik al deze onaangekondigde wijzigingen zou willen toestaan in ruil voor een eenmalig cadeautje van 2 euro...

Ik ga de tegemoetkoming dus weigeren en mijn schup afkuisen bij Base.

Groeten,
Jos

Beachcomber

#3 , 03 jul 2008 13:23

Voor 1 cent maakt u zo'n misbaar?

Zo'n klanten maken een advokaat rijk...

Reclame

Wijsneus
Topic Starter

#4 , 03 jul 2008 17:20

Juist is juist..

En het zijn klanten zoals u, die Base rijk maken..

Let er op dat Base in de fout is gegaan.. Niet ik.. Ze doen dat bij al hun klanten en slagen zo elke maand enkele duizenden euro's op hun bil waarvoor ze niets hebben gedaan buiten het maken van een (opzettelijke?) fout.

Mijn abonnement is ondertussen trouwens afgesloten :D
Base zegt wel een verbrekingsvergoeding te zullen aanrekenen, maar deze betaal ik uiteraard niet. €10,00 is niet het zelfde als €10,01. Van mij mogen ze het tegendeel proberen te bewijzen. Men heeft mij aanvankelijk 3 keer afgewimpeld met onzin.. Ik had mij vergist, het was de btw of het kwam door de omzetting naar de euro. Ik ben mij gaan storen aan deze "klantenservice" en wilde uiteindelijk nog maar 1 ding: geen abonnee meer zijn bij die schurken. Aangezien ik daar nu een geldige reden voor had, heb ik dat ook gedaan. Daarna kwamen ze dan aanzetten met die tegemoetkoming.. Maar ik had het ondertussen al helemaal gehad met Base.

Betaal trouwens maar eens 1 cent te weinig voor je factuur, en kijk wat Base doet, als je denkt dat 1 cent niets uitmaakt ;)

Tip: Als telecomoperatoren cadeautjes beginnen uit te delen, is er iets niet pluis! Een extra reden om alles nog eens zéér grondig te bekijken, want meestal wil dat zeggen dat ze effectief in de fout zijn gegaan.

Terug naar “Archief”