Een inleidend boek dat op alle vlakken (met uitzondering van het fiscale) zéér betrouwbaar en -als inleiding- behoorlijk alles omvattend is, is het boek dat ook aan Hoge Scholen wordt gebruikt van Van Hoecke & Bouckaert: Inleiding tot het Recht. Zelden al slechte woorden over gehoord.
Bon, het is inderdaad onmogelijk om alle takken van het recht nog maar te leren kennen in een vakantie, laat staan kennen. Rechtenstudies aanvatten is inderdaad een handig hulpmiddel om je volledig over de sloot te trekken, maar vergis u niet: ook in die vijf jaar, althans de eerste 4, blijft het studeren beperkt tot Inleidende syllabi. Pas in een voorlaatste-laatste jaar zal de student de keuze hebben om vakken te kiezen die hem meer liggen en waar dan dieper op ingegaan wordt.
Praktijkervaring zoals het bijwonen van zittingen is een absolute aanrader. Ikzelf ben zo vlijtig geweest in mijn 1ste kandidatuur om wat zittingen bij te wonen, en toen ik in mijn laatste jaar het vak Oefenrechtbank & Bemiddeling koos, was ik al niet meer zo wereldvreemd toen ik in de rechtzaal kwam om mijn eerste -oefen-case te bepleiten, als vele anderen onder ons. U leert leren aan de unief, maar u leert pas echt in het dagelijkse leven, zoveel is duidelijk.
Waar je bv. wel es terecht kan met handige vraagjes, is het rechtenforum van de faculteit Rechtsgeleerdheid Gent:
http://student.ugent.be/~vrg/smf/index.php
Daar vind je dag en nacht bereidwillige studenten die je wel een handje willen helpen, of studentencursussen, voorbeeld examenvragen van van alles en nog wat. Er zijn evident ook van andere faculteiten fora, maar heb nu niet meteen de links bij.
Als je van plan bent om effectief te gaan studeren in Gent, Leuven, Brussel, Antwerpen etc..., neem dan es een kijkje in de 'Studiegids' die de websites aanbieden. Daar kan je zien, per jaar, welke vakken je hebt, door wie zij gedoceerd worden, én in vele gevallen, het werkmateriaal: maw: welke boeken zul je nodig hebben, welke boeken hebben de proffen geraadpleegd om hun cursus in mekaar te flansen. Volgens mij is het evenzeer nuttig om één van deze boeken es te pakken te krijgen en al een inkijk te hebben in wat jou volgend jaar voorgeschoteld wordt.
Het kan alleszins geen kwaad om het al eens gelezen te hebben.
Mocht je nog vragen hebben, vraag maar raak.