collectieve schuldbemiddeling / belastingen ex-partner

joke..
Topic Starter

collectieve schuldbemiddeling / belastingen ex-partner

#1 , 04 jul 2008 12:44

Beste,
de situatie is volgende:
ex zit in een collectieve schuldbemiddeling, hij staat oa aan ons 1000den euros aan onderhoudsgeld voor de kids en door mij voor hem betaalde belastingen achter.
Ook dit jaar is van mijn teruggave van de belastingen de helft ingehouden voor nog niet betaalde belastingen van hem, van het jaar van feitelijke scheiding. Hiervoor zou ik opnieuw een aanvraag moeten doen bij de schuldbemiddellaar om dit bedrag bij de schulden te voegen, waardoor ik, als het al toegevoegd wordt, ongeveer 8 jaar op terugbetaling zou moeten wachten.
Toevallig is echter zijn vakantiegeld (zoals vorige jaren door loonbeslag) op mijn bankrekening gestort.
De schuldbemiddellaar heeft nu een brief geschreven voor het doorstorten van dat bedrag.

Mijn vraag is nu... ben ik verplicht om dit bedrag door te storten?
Is er tenminste een mogelijkheid om aan te vragen dat ik dat belastinggeld kan inhouden, zodat ik daar niet zoveel jaren op moet wachten.
Het is al moeilijk genoeg voor de kids en mij... bank spelen voor de ex is echt niet gemakkelijk...

Hartelijk dank bij voorbaat voor tips.
Joke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 06 jul 2008 14:23

“Art.1675/14...Bij moeilijkheden die de uitwerking of de uitvoering van de regeling belemmeren of wanneer nieuwe feiten zich voordoen terwijl de regeling opgesteld wordt of die feiten de aanpassing of de herziening van de regeling rechtvaardigen, laat de schuldbemiddelaar, de arbeidsauditeur, de schuldenaar of elke belanghebbende schuldeiser, door een eenvoudige schriftelijke verklaring, die ter griffie neergelegd wordt of aan de griffie verzonden wordt, de zaak opnieuw voor de rechter brengen....”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

U kan dus door een eenvoudige schriftelijke verklaring uw nieuwe schuldvorderingen voor de rechter brengen.

“Art.1675/7...§ 2. Alle middelen van tenuitvoerlegging die strekken tot betaling van een geldsom worden geschorst...Art.1675/9.§ 1.Uiterlijk drie dagen na de uitspraak van de beschikking van toelaatbaarheid moet de griffier deze bij gerechtsbrief ter kennis brengen van :...4° de betrokken schuldenaars onder toevoeging van een afschrift van de tekst van artikel 1675/7. Zij worden ervan op de hoogte gebracht dat iedere betaling, vanaf ontvangst van de beschikking, in handen van de schuldbemiddelaar moet gebeuren.”(Ger.W.).

‘Toevallig is echter zijn vakantiegeld (zoals vorige jaren door loonbeslag) op mijn bankrekening gestort‘ gebeurde in strijd met de schorsing uit art.1675/7 hierboven indien aan het betrokken vakantiefonds tijdig kennis werd gegeven van de beschikking van toelaatbaarheid.Kreeg het vakantiefonds tijdig kennis van die beschikking van toelaatbaarheid dan was haar betaling aan u onverschuldigd en dient u het betaalde terug te betalen aan dit fonds,m.a.w. niet aan de schuldbemiddelaar.Wacht dus de reactie af van het vakantiefonds.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

joke..
Topic Starter

#3 , 16 jul 2008 12:08

Hallo,
bedankt voor de reactie. Van het aftrekken van de belastingen staat er niets bij dus ik neem aan dat dat ook niet mogelijk is.
Het een en ander is wel duidelijk nu...

Reclame

Terug naar “Archief”