Akte van bekendheid

flets
Topic Starter

Akte van bekendheid

#1 , 15 sep 2008 20:44

Ik heb een vraagje ivm de akte van bekendheid.
Onlangs is mijn moeder overleden, mijn vader leeft nog. Om de rekeningen te laten deblokkeren heeft men eventueel een akte van bekendheid nodig. De situatie is nu zo dat jaren geleden mijn ouders een soort van erfenisverdeling hebben opgemaakt. Ik bedoel hiermee dat ze besloten hebben dat de langst overlevende van hun twee, meer dan de helft kreeg. Mijn vader is gaan horen op het vredegerecht voor de akte van bekendheid en daar hebben ze gezegd dat in dit geval, ze het document niet kunnen opstellen. Ik vind het raar want op verschillende websites (ook die van www.vredegerecht.be) lees ik dat zelfs met schenkingen je zo'n papier op het vredegerecht kunt bekomen. Kan iemand mij hier wat uitleg over geven. Ik vind het erg dat men mijn vader constant van hier naar daar stuurt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 15 sep 2008 22:43

Mijn innige deelneming bij het overlijden van je moeder.
De akte van bekendheid kan ook aangevraagd worden bij een notaris. Meestal wordt de akte van bekendheid pas afgeleverd als alle schulden zijn betaald, zoals begrafeniskosten, ziekenhuiskosten, ...
Vadertje Staat zorgt eerst voor zijn eigen en dan pas voor de erfgenamen.

In principe levert ook het vredegerecht de akte van bekendheid af, op voorwaarde dat je pa alle nodige documenten bij zich had, namelijk:

- Overlijdensattest vermeldend de woonplaats en burgerlijke staat
- Trouwboekje overledene
- Identiteit en adressen van de erfgenamen

wanton

#3 , 16 sep 2008 16:35

De erfenisverdeling waarover u spreekt , kan enkel opgemaakt zijn door middel van een wijziging van het huwelijkscontract. Uw akte van bekendheid dient op basis daarvan opgesteld te worden , en best door de notaris die die akte heeft. Die kan dat dadelijk doen. Er moet niet gewacht worden tot de kosten van begrafenis betaald zijn , het vredegerecht heeft daar geen zaken mee. Ik weet een begrafenisondernemer die , als service , voor zijn klanten zelf de akte van bekendheid opvraagt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Archief”