Even terug een vraag van mij oprakelen, waarop ik nog geen antwoord gekregen heb.
Bestaan er bepaalde procedures,... die een dokter moet volgen alvorens de dood te kunnen vaststellen? Meer specifiek ben ik op zoek naar een antwoord op de vraag in hoeverre een dokter officieel perinatale sterfte kan vaststellen. Voor ons is het te laat, volgens de Belgische wetgeving is onze zoon wel gestorven (en op zijn overlijdensakte staat ook: geboren op... gestorven op...) maar niet geboren (geen geboorte-attest gekregen). Maar omdat dit ons emotioneel erg raakt, terwijl we niet meteen het nut ervan inzien (wat kan een mens in godsnaam foutief aanvangen met een geboorte-attest van je kind dat overleden is???), zou ik graag een lans breken op dit vlak voor ouders die spijtig genoeg in de toekomst nog hun kind zouden verliezen op dezelfde manier als wij. Zodat zij toch dat beetje steun zouden ervaren van de wetenschap dat hun kind voor onze staat 'offcieel bestaan heeft'.
Een antwoord op bovenstaande vraag zou misschien al een eerste stapje in de goede richting kunnen betekenen (weet ik tenminste of dat een piste is die ik kan bewandelen of niet). Alvast bedankt!