vaststelling dood - 'criteria'?

dieke
Topic Starter

vaststelling dood - 'criteria'?

#1 , 07 jul 2008 10:36

Even terug een vraag van mij oprakelen, waarop ik nog geen antwoord gekregen heb.

Bestaan er bepaalde procedures,... die een dokter moet volgen alvorens de dood te kunnen vaststellen? Meer specifiek ben ik op zoek naar een antwoord op de vraag in hoeverre een dokter officieel perinatale sterfte kan vaststellen. Voor ons is het te laat, volgens de Belgische wetgeving is onze zoon wel gestorven (en op zijn overlijdensakte staat ook: geboren op... gestorven op...) maar niet geboren (geen geboorte-attest gekregen). Maar omdat dit ons emotioneel erg raakt, terwijl we niet meteen het nut ervan inzien (wat kan een mens in godsnaam foutief aanvangen met een geboorte-attest van je kind dat overleden is???), zou ik graag een lans breken op dit vlak voor ouders die spijtig genoeg in de toekomst nog hun kind zouden verliezen op dezelfde manier als wij. Zodat zij toch dat beetje steun zouden ervaren van de wetenschap dat hun kind voor onze staat 'offcieel bestaan heeft'.

Een antwoord op bovenstaande vraag zou misschien al een eerste stapje in de goede richting kunnen betekenen (weet ik tenminste of dat een piste is die ik kan bewandelen of niet). Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Topic Starter

#2 , 12 jul 2008 18:19

Ik blijf proberen :oops: Niemand die hierop een licht kan werpen?

roderidder
Contacteer: Website

#3 , 13 jul 2008 01:51

Beste Dieke,

Via google wat gezocht onlangs maar de tekst uit Nederland liet toch heel wat ruimte voor twijfel of dit wel de enige echte en ware (juridische) criteria zijn

Criteria van overlijden bij niet beademde patiënten
Patiënten zijn overleden indien er een irreversibele ademstilstand is opgetreden waardoor er geen gaswisseling meer kan plaatsvinden en er irreversibele cardiovasculaire en cerebrale functiestoornis optreedt. De dood kan worden vastgesteld door het onderzoeken van een aantal kenmerken:

het blijvend ontbreken van een spontane ademactiviteit;
het aanwezig zijn van vervormde wijde lichtstijve pupillen;
het blijvend ontbreken van bloeddruk, hartslag en cortonen;
het dalen van de temperatuur;
het ontstaan van lijkvlekken en rigor mortis.

Als patiënt voldoet aan de eerste drie criteria is patiënt overleden. Van belang is op te merken dat de dood pas kan worden vastgesteld als het blijvend ontbreken van spontane ademhaling niet veroorzaakt wordt door onderkoeling, medicamenten of toxinen. Let op: bij pasgeborenen en zeer jonge kinderen die stervende zijn kan met zeer lange tussenpozen (meer dan 10 minuten) nog adembewegingen optreden (z.g. gasping).

bron:
http://www.neurologie-denhaag.nl/protoc ... onatie.htm

Het beste lijkt me dat je deze vraag ook stelt aan een arts (of 2).

Wat ik wel weet is dat bij een ongeval, en er is een zekere twijfel, men het slachtoffer meeneemt. Op die manier sterven veel mensen onderweg naar het hospitaal.

Mocht er wat mis zijn met onze wetgeving dan kan je volgens mij je wel terrecht bij een volksvertegenwoordiger. In dergelijke verschrikkelijke situaties mag harteloosheid en burocratie geen plaats hebben.

RR

Reclame

dieke
Topic Starter

#4 , 17 sep 2008 22:13

Hey RR

Ik ben terug van weggeweest. Had even geen fut meer voor mijn 'juridische strijd' op dit vlak. Goede tip van je om dit gewoon eens aan een arts te vragen. Doe ik meteen.

Ik heb gisteren op 2 forums een oproep gelanceerd en heb nu al een hele schare mensen die mee willen denken over een goede formulering, over alles wat er fout zit in de wetgeving rond perinatale sterfte. Heb ook al een aantal contactpersonen aangereikt gekregen.

Wordt vervolgd.

Terug naar “Archief”