Mijn paard staat opgeschreven bij inboedel van kennis ...

Zari
Topic Starter

Mijn paard staat opgeschreven bij inboedel van kennis ...

#1 , 24 okt 2008 19:28

Hallo,
mijn paard staat bij een kennis van mij en vandaag kwam ik daar toe en was zijn deur verzegeld. Ze hebben een nieuw slot gestoken en een brief nagelaten waarop ze alles genoteerd hebben van zijn inboedel. MIJN paard daar dus ook op! Wat moet ik nu doen? Mag ik mijn paard daar weghalen? Ik wil wel niet het risico lopen dat ik daar op een dag toekom en mijn paard verdwenen is ...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Zari
Topic Starter

#2 , 25 okt 2008 19:20

Niemand???

paling

#3 , 26 okt 2008 00:09

Niemand???
jawel , een paard moet een chip hebben .
via deze chip kan u dus bewijzen dat het uw paard is .
best een kopie van deze gegevens overmaken aan de deurwaarder

Reclame

j.demoor

#4 , 26 okt 2008 15:33

Indien u er niet in slaagt de gerechtsdeurwaarder er minnelijk van te overtuigen dat het beslagen paard van u is dan rest enkel : “Art.1514. Degene die beweert eigenaar te zijn van het geheel of een gedeelte van de in beslag genomen voorwerpen, kan tegen de verkoop verzet doen bij exploot, betekend aan de beslaglegger, aan de beslagen schuldenaar en aan de gerechtsdeurwaarder, en houdende dagvaarding van de beslaglegger en van de beslagen schuldenaar, met vermelding in het exploot van de bewijzen van eigendom, op straffe van nietigheid...”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Zari
Topic Starter

#5 , 27 okt 2008 08:44

Indien u er niet in slaagt de gerechtsdeurwaarder er minnelijk van te overtuigen dat het beslagen paard van u is dan rest enkel : “Art.1514. Degene die beweert eigenaar te zijn van het geheel of een gedeelte van de in beslag genomen voorwerpen, kan tegen de verkoop verzet doen bij exploot, betekend aan de beslaglegger, aan de beslagen schuldenaar en aan de gerechtsdeurwaarder, en houdende dagvaarding van de beslaglegger en van de beslagen schuldenaar, met vermelding in het exploot van de bewijzen van eigendom, op straffe van nietigheid...”(Gerechtelijk Wetboek).
Hoe gaat dit dan in zijn werk?

j.demoor

#6 , 27 okt 2008 12:07

Ga met een kopie van uw bewijzen van eigendom naar een (andere) gerechtsdeurwaarder en draag hem op verzet te doen bij exploot tegen de verkoop van uw paard.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Zari
Topic Starter

#7 , 27 okt 2008 13:04

Heb gebeld naar andere gerechtsdeurwaarder, maar blijkbaar moet ik hiervoor toch bij een advocaat zijn. Dat is toch echt niet te doen he, moeten bewijzen dat iets uw eigendom is? Je kan toch moeilijk als je een weide huurt die mens zijn financiële situatie uitdiepen? Dat zijn toch niemands zaken en dat kan je dus bijgevolg nooit weten! Blijkt dat het dan ook nog een dure aangelegenheid is, zo'n revindicatie!

Rebel-with-a-cause

#8 , 27 okt 2008 13:45

Blijkt dat het dan ook nog een dure aangelegenheid is, zo'n revindicatie!
Die kosten kun je waarschijnlijk wel (proberen te) recupereren bij de andere partij.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 okt 2008 14:10

Normaal wordt niet de beslaglegger, maar de beslagene tot de kosten veroordeeld. De solvabiliteit van de beslagene is ten zeerste te betwijfelen, dus ook of je die kosten ooit terugziet.

scorpioen

artliner

#10 , 27 okt 2008 17:03

Die deurwaarder ging in de fout. Vraag aan de deurwaarder een onmiddellijke vrijgave anders een schadevergoeding per dag.

Desnoods haal je het paard weg en breek je het slot open. Jij hebt een overeenkomst en een sleutel van de stal.

j.demoor

#11 , 28 okt 2008 10:32

“Art.517.De gerechtsdeurwaarder is verplicht zijn ambt uit te oefenen telkens als hij erom wordt verzocht en voor ieder die erom verzoekt...”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek)

‘ieder die erom verzoekt’ omvat niet enkel de advocaten maar ook de rechtzoekende zonder advocaat.

Ik WEET dat u niet het enige slachtoffer bent van deze (deurwaarder - advocaat)-praktijken.

Maan de gerechtsdeurwaarder aangetekend aan uw opdracht onverwijld uit te voeren,met verwijzing naar art.517 Ger.W. en lever hem daarbij kopie van uw eigendomsbewijs en van het beslag op uw paard. Deel hem daarin tevens mee dat u ook hem zal dagvaarden ter betaling van schadevergoeding indien hij volhardt in zijn weigering uw opdracht uit te voeren zonder advocaat.

Zie ook Art.151,§3,8° Grondwet 17 februari 1994 betreffende klachten inzake de werking van de ‘rechterlijke orde‘.

Zari
Topic Starter

#12 , 28 okt 2008 14:48

Ben gisteren met de bewijsdocumenten naar de gerechtsdeurwaarder gegaan, en zij gaan nu contact opnemen met de 'schuldeiser' en vragen om een vrijwillige handlichting. Mijn advocaat zegt dat als dit niet ten laatste morgen in orde is, we gaan dagvaarden en alle kosten gaan terugvorderen.

Terug naar “Archief”