scheiding tussen een buitenlandse en een belg

Lidia
Topic Starter

scheiding tussen een buitenlandse en een belg

#1 , 06 nov 2008 22:11

Hallo.
Ik ben een Russissche van 24 jaar. hij-25, zijn nu al 2,5 jaar getrouwd.
Wij hebben in mei huis gekocht(stom van mij, ma ja, nu kan t ook niet meer terug).
Ik hou van hem, maar ik zie het niet meer zitten.
Waarom? Hij is verslaafd aan drugs... :cry: Ik heb hem leren kennen toen ik was 20, werd verliefd... Ik was voor hem een babysitter bij zijn afkieck dagen, was er altijd voor hem om te praten. Soms ging het beter, dan terug een herval.En zo vele keren.
Ik blijvde hopen dat ooit gaat dit mizerie stoppen. En ik wachtte.
En ik kan niet meer. Ik wil graag kinderen, maar kan mij niet voorstellen, dat ik zou voor mijn kinderen kiezen vader met zulke problemen. :(
Nu wil ik scheiden. Mij moed is op.
:?: mij vragen zijn
- hoe lang zou dit procedure kunnen duren;
-wat gebeurt dan met t huis(wij mogen t eerste 3 jaar niet verkopen);
-zou ik dan moeten naar Rusland terugkeren (hebben hier elkaar leren keren, en ik heb nu een verblijfsverguning voor 5jaar, nationaliteit heb ik nog nooit aangevraagt-onze huwelijk was geen manier om aan pasport te geraken :!: );
heb werk hier-vast contract.
bedankt voor elke raad

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 10 nov 2008 12:08

“Art.42.De Belgische rechters zijn bevoegd om kennis te nemen van de vorderingen betreffende het huwelijk of zijn gevolgen, het huwelijksvermogensrecht, de echtscheiding of de scheiding van tafel en bed, naast de gevallen voorzien in de algemene bepalingen van deze wet, indien :2° de laatste gemeenschappelijke gewone verblijfplaats van de echtgenoten zich in België bevond, niet meer dan twaalf maanden voorafgaand aan de instelling van de vordering;3° de echtgenoot die de vordering instelt, bij haar instelling sedert ten minste twaalf maanden zijn gewone verblijfplaats in België heeft...”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht).

De Belgische rechter kan u dus uit de echt scheiden.

“Art.229.§ 1. De echtscheiding wordt uitgesproken wanneer de rechter vaststelt dat het huwelijk onherstelbaar ontwricht is. Het huwelijk is onherstelbaar ontwricht wanneer de voortzetting van het samenleven tussen de echtgenoten en de hervatting ervan redelijkerwijs onmogelijk is geworden ingevolge die ontwrichting. Het bewijs van de onherstelbare ontwrichting kan met alle wettelijke middelen worden geleverd.§ 2. De onherstelbare ontwrichting bestaat wanneer de aanvraag gezamenlijk wordt gedaan door de twee echtgenoten, na meer dan zes maanden feitelijk gescheiden te zijn of wanneer de aanvraag tot tweemaal toe werd gedaan overeenkomstig artikel 1255, § 1, van het Gerechtelijk Wetboek.§ 3. De onherstelbare ontwrichting bestaat ook wanneer de aanvraag wordt gedaan door één enkele echtgenoot na meer dan één jaar feitelijke scheiding of wanneer de aanvraag tot tweemaal toe werd gedaan overeenkomstig artikel 1255, § 2, van het Gerechtelijk Wetboek.Art.230.De echtgenoten kunnen ook door onderlinge toestemming uit de echt scheiden volgens de voorwaarden die vastgesteld zijn in deel IV, boek IV, hoofdstuk XI, afdeling 2, van het Gerechtelijk Wetboek.”.

De duur van de echtscheidingsprocedure zal dus afhangen van haar soort.

De echtscheiding houdt NIET in dat u naar Rusland terug moet.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Lex

#3 , 12 nov 2008 13:00

Door de echtscheiding verliest de vreemdeling van de buiten de EG de hoedanigheid van EG-Vreemdeling.Hij voldoet ook niet meer aan Art.10...zijn van rechtswege tot een verblijf van meer dan drie maanden in het Rijk toegelaten:2°.de vreemdeling die voldoet aan de wettelijke voorwaarden om de Belgische nationaliteit door een nationaliteitsverklaring of nationaliteitskeuze te verkrijgen...(Vreemdelingenwet).

De vreemdeling die zijn verblijf regulariseert door middel van een huwelijk,verliest dit voorrecht wanneer aan het samenwonen voortijdig een einde komt.(R.v.St. nr.33.275,20 oktober1989,R.A.C.E.1989,z.p.,T.Vreemd. 1990,nr.58,16-17,noot TAVERNE,M.; )

Een vreemdeling verliest zulk recht op verblijf in België vanaf het ogenblik dat hij niet meer effectief met zijn echtgenote in België samenleeft.(R.v.St. nr.33.852,19 januari 1990,Adm.Publ.(M) 1990,18,T.Vreemd. 1992,nr.60-61,39;)

Mis ik hier iets?

Reclame

Lidia
Topic Starter

#4 , 12 nov 2008 17:09

Een vreemdeling verliest zulk recht op verblijf in België vanaf het ogenblik dat hij niet meer effectief met zijn echtgenote in België samenleeft.(R.v.St. nr.33.852,19 januari 1990,Adm.Publ.(M) 1990,18,T.Vreemd. 1992,nr.60-61,39;)

Mis ik hier iets?
Wat gebeurt dan met mijn werk? wordt contract geannuleerd?

j.demoor

#5 , 13 nov 2008 10:11

‘Wanneer een echtgenote het recht tot vestiging HEEFT verkregen ingevolge de bedrieglijke manoeuvres van haar man,maar wanneer zij persoonlijk geen bedrog heeft gepleegd om haar verblijfstitel te verkrijgen en haar recht tot vestiging definitief is geworden,kan de administratie niet meer overgaan tot INTREKKING van dat recht‘(R.v.St. nr.85.368,16 februari 2000,J.L.M.B. 2000,928).

‘ik HEB nu een verblijfsvergunning voor 5jaar...heb werk hier-vast contract‘.

Ik leid hieruit af dat de echtscheiding niet inhoudt dat de administratie nog kan overgaan tot INTREKKING van de toegestane verblijfsvergunning voor 5 jaar.

“Art.15.Onverminderd...MOET de machtiging tot vestiging verleend worden aan :...2° de vreemdeling die bewijst dat hij gedurende vijf jaar regelmatig en ononderbroken in het Rijk heeft verbleven...“(Vreemdelingenwet 15 december 1980).

Uw eventuele echtscheiding maakt geen einde aan uw arbeidsovereenkomst
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

roadie

#6 , 13 nov 2008 12:15

Ik moet Lex gelijk geven. De verblijfsvergunning (waarschijnlijk toegestaan met de reden van gezinshereniging) is beperkt tot 5 jaar.
Nadien dient een verlenging aangevraagd te worden. De reden tot verblijf is vervallen want het huwelijk vervalt. Het zou me ten zeerste verwonderen indien de Belgische nationaliteit zou toekennen op basis van het feit dat ze getrouwd geweest is met een Belg.
Een vertrek uit het land betekent natuurlijk het einde van de arbeidsovereenkomst.

Terzijde: de reden van bestaan van de verblijfsvergunning vervalt: op welke basis zal Lidia het verlengen van haar vergunning bekomen? Economische redenen? Politiek vluchteling? Ik vrees dat het hebben van een arbeidscontract onvoldoende zal zijn.
U kan steeds een brief schrijven naar de dienst Vreemdelingenzaken tav Dhr Directeur Freddy Roosemont met een omstandige uitleg van uw situatie en een veroek om uitleg).

Lidia
Topic Starter

#7 , 13 nov 2008 20:25

Bedankt voor alle antwoorden.
In iedere geval, tis msschn beter dat ik naar Rusland terug gaa, kan ik hem makkelijker vergeten. :(
Al zou ik blij zijn mocht ik hier blijven.Daar heb ik niemand, en hier werk, fijne collega's,vrienden.
Tja..tis leven, zeker

Zjef

#8 , 13 nov 2008 21:55

http://www.vmc.be/vreemdelingenrecht/we ... px?id=5959
Een persoon die vóór 1 juni 2008 een verblijfsrecht bekwam als familielid van een EU-onderdaan, maar op 1 juni 2008 geen familie meer is van deze EU-onderdaan (bijvoorbeeld na een echtscheiding), heeft geen recht op het duurzaam verblijfsrecht.
Zij behouden wel hun gewoon verblijfsrecht als familielid van een EU-onderdaan. Ze behouden hun gele kaart. In tegenstelling tot familieleden die een aanvraag indienden na 1 juni 2008 kan hun verblijf niet ingetrokken worden omdat ze niet meer aan de voorwaarden van hun verblijf voldoen.

Wanneer er een einde komt aan de relatie met de EU-burger door echtscheiding, nietigverklaring van het huwelijk of beëindiging van het partnerschap, of er is geen gezamenlijke vestiging meer met de EU-burger die men begeleid of vervoegd heeft, verliest het familielid zijn verblijfsrecht niet in de volgende gevallen:
- het huwelijk, partnerschap of de gezamenlijke vestiging heeft, bij de aanvang van de gerechtelijke procedure tot ontbinding of nietigverklaring van het huwelijk of bij de beëindiging van het geregistreerd partnerschap of de gezamenlijke vestiging, ten minste drie jaar geduurd, waarvan minstens één jaar in België
- ...
EN
- voorzover deze familieleden aantonen werknemer of zelfstandige te zijn in België
- ...

Juridische helpdesk van het Vlaams Minderhedencentrum 02/205.00.55 (enkel voormiddag)

j.demoor

#9 , 15 nov 2008 09:41

De teksten uit de website die Zjef vermeldt lijken een ‘vertaling’ van de nieuwe artikelen van de Vreemdelingenwet 15 december 1980 betreffende de E.G.-burgers die op 01/06/2008 van kracht werden.

In Belgische wetgeving onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ .bevat de Vreemdelingenwet reeds die nieuwe geconsolideerde artikelen.

Voor Lidia zijn vooral van belang : art.40bis,§2,1° ; art.40ter ; art.42quater,§1,4°,§4,1° Vreemdelingenwet , alsmede de overgangsmaatregelen uit art.47 Wet 25 april 2007 tot wijziging van de Vreemdelingenwet,Belgisch Staatsblad 10 mei 2007.

Lidia kan wellicht die artikelen zelf zorgvuldig bestuderen en bij onduidelijkheid terugkomen naar het Forum,MET haar gegevens vereist voor de toepassing van die bepalingen.

Terug naar “Archief”