Inwonen bij ouders

Bart & Els
Topic Starter

Inwonen bij ouders

#1 , 06 nov 2008 20:52

Hallo, wij hebben ons al hier en daar bevraagd, maar krijgen onduidelijke info.
Onze situatie: Mijn vrouw en ik wonen bij mijn ouders. De woning van mijn ouders is min of meer verdeeld in 2 delen, op de gelijkvloers wonen mijn ouders en boven wonen wij. (woning is eigendom van mijn moeder door erfenis) Nu willen wij ons nestje hier wat opfrissen en aanpassen aan onze behoeften. Hiervoor dienen wij een lening aan te gaan die hypotecair dient te gebeuren. Hiervoor moeten wij volgens onze bankier een deel medeeigenaar worden. Na een gesprek met een notaris stelt deze ons voor om de woning te laten opsplitsen naar 2 woondelen. Dit brengt dan mee dat we hiervoor een bouwvergunning dienen te hebben, dat het kadastraal inkomen herbekeken zal worden. Bij het zoeken naar info op internet kwam ik op het topic van kangeroe-wonen. Maar blijkbaar zit daar het addertje van is het nog een ééngezins of meergezinswoning. Nu is onze vraag: dient onze woning effectief opgesplist te worden? (verbouwingen die we gaan doen blijven binnenshuis). Kan een woning waarbij de 1zelfde ingang gebruikt wordt en enkel familie in rechte lijn woont zomaar als een meergezinswoning beschreven worden? Wie bepaald dit? Wat zijn onze voordelen en waar zou ons schoentje kunnen wringen? Kunnen wij gewoon geen mede-eigenaar worden om zo onze lening te kunnen afsluiten?
Alvast bedankt voor een verklarend antwoord.
Bart & Els

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 06 nov 2008 22:42

Voor eventuele antwoorden kan het wel belangrijk zijn of u nog broers of zussen hebt. Zo ja, dan kan uw moeder niet zomaar een deel van de woning aan u verkopen omdat haar andere erfgenamen (uw broers of zussen dus) eventueel benadeeld zouden kunnen worden als het een en het ander niet correct gebeurt.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Bart & Els
Topic Starter

#3 , 07 nov 2008 17:17

Voor eventuele antwoorden kan het wel belangrijk zijn of u nog broers of zussen hebt. Zo ja, dan kan uw moeder niet zomaar een deel van de woning aan u verkopen omdat haar andere erfgenamen (uw broers of zussen dus) eventueel benadeeld zouden kunnen worden als het een en het ander niet correct gebeurt.

Lenny
Ik ben enig kind, en dus erfgenaam.

Bart

Reclame

simonjo

#4 , 08 nov 2008 23:56

Om een hypothecair krediet te kunnen nemen moet je een onroerend goed als borg geven. Vermits je geen (mede) eigenaar bent gaat dit dus niet.

Volgens mij kunnen je ouders een lening op hun naam nemen, en laat je in de leningsakte jouw naam als mede-ontlener vermelden + expliciet dat jij de lening betaald -> later te verrekenen bij de erfenis van je ouders.

Enkele mogelijke problemen:

1) je ouders blijven aansprakelijk voor die lening in geval jij niet betaald (vb bij onenigheid)

2) misschien kunnen je ouders geen lening meer krijgen (op pensioen, ...)

Maar uiteindelijk denk ik dat probleem 1) ook optreed ingeval je mede-eigenaar zou zijn, ik denk dat je ouders zich dan mee borg moeten stellen wegens onverdeeldheid.

j.demoor

#5 , 10 nov 2008 12:09

“Art.99.§ 1. Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning :...7° in een gebouw het aantal woongelegenheden wijzigen die bestemd zijn voor de huisvesting van een gezin of een alleenstaande, ongeacht of het gaat om een eengezinswoning, een etagewoning, een flatgebouw, een studio of een al dan niet gemeubileerde kamer...”(18 MEI 1999. - Decreet houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening).

Voor een hypothecaire lening dient uiteraard het onroerend goed waarop hypotheek verleend wordt eigendom te zijn van de ontlener en de waarde ervan voldoende groot om de lening te waarborgen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Bart & Els
Topic Starter

#6 , 17 nov 2008 17:14

“Art.99.§ 1. Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning :...7° in een gebouw het aantal woongelegenheden wijzigen die bestemd zijn voor de huisvesting van een gezin of een alleenstaande, ongeacht of het gaat om een eengezinswoning, een etagewoning, een flatgebouw, een studio of een al dan niet gemeubileerde kamer...”(18 MEI 1999. - Decreet houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening).

Voor een hypothecaire lening dient uiteraard het onroerend goed waarop hypotheek verleend wordt eigendom te zijn van de ontlener en de waarde ervan voldoende groot om de lening te waarborgen.
Ik vraag me af waarom ik een stedenbouwkundige vergunning moet hebben als het betreft om herinrichten van kamers en badkamers, plaatsten van nieuwe keuken, vervangen van ramen?

Extra vraagje. Is het noodzakelijk dat een woning gesplist wordt als men er mede-eigenaar in wordt? Kunnen wij zomaar mede-eigenaar worden van het ouderlijk huis??
Alvast bedankt voor de reacties

Terug naar “Archief”