Hallo, wij hebben ons al hier en daar bevraagd, maar krijgen onduidelijke info.
Onze situatie: Mijn vrouw en ik wonen bij mijn ouders. De woning van mijn ouders is min of meer verdeeld in 2 delen, op de gelijkvloers wonen mijn ouders en boven wonen wij. (woning is eigendom van mijn moeder door erfenis) Nu willen wij ons nestje hier wat opfrissen en aanpassen aan onze behoeften. Hiervoor dienen wij een lening aan te gaan die hypotecair dient te gebeuren. Hiervoor moeten wij volgens onze bankier een deel medeeigenaar worden. Na een gesprek met een notaris stelt deze ons voor om de woning te laten opsplitsen naar 2 woondelen. Dit brengt dan mee dat we hiervoor een bouwvergunning dienen te hebben, dat het kadastraal inkomen herbekeken zal worden. Bij het zoeken naar info op internet kwam ik op het topic van kangeroe-wonen. Maar blijkbaar zit daar het addertje van is het nog een ééngezins of meergezinswoning. Nu is onze vraag: dient onze woning effectief opgesplist te worden? (verbouwingen die we gaan doen blijven binnenshuis). Kan een woning waarbij de 1zelfde ingang gebruikt wordt en enkel familie in rechte lijn woont zomaar als een meergezinswoning beschreven worden? Wie bepaald dit? Wat zijn onze voordelen en waar zou ons schoentje kunnen wringen? Kunnen wij gewoon geen mede-eigenaar worden om zo onze lening te kunnen afsluiten?
Alvast bedankt voor een verklarend antwoord.
Bart & Els