Boom groeit in oprit

Siegie Wonder
Topic Starter

Boom groeit in oprit

#1 , 15 nov 2008 16:46

Eerst en vooral wil ik zeggen dar dit forum een uitstekend idee is voor mensen die niet goed weten waar met hun juridische problemen te gaan.

Nu mijn probleem

Het zit zo:

Ik woon in Oost Vlaanderen (België) en ik woon in een straat die officieel een provincie-baan is.
Voor on huis hebben wij een oprit, deze bestaad voor het ogenblik nog uit asvalt. Aan het begin van onze oprit (in de oprit zelf) staat een boom. Deze boom is van de stad/provincie, het gaat om zo'n boom die langs beide kanten van een straat geplant zijn.

Deze boom staat niet alleen uiterst slecht (juist voor onze garage) wat al voor enkele accidenten gezorgd heeft toen mensen onze oprit verlieten.
De wortels van de boom maken onze oprit ook kapot, er zitten barsten in onze oprit.
Nu zijn wij van plan om binnenkort (niet direct maar in de nabije toekomst) een nieuwe oprit aan te leggen. Daarom zijn wij reeds begonnen met een aanvraag te doen om de boom te verwijderen.
Wij kregen hiervan een brief dat bestaande beplanting niet verwijdert mag worden.

Dit is dus totaal absurt, deze boom maakt onze oprit KAPOT!!, en een nieuwe aanleggen zou weggesmeten geld zijn.

Weer er iemand hoe we deze boom toch op een officiele manier zouden kunnen laten verwijderen?

Hier een foto van de oprit

Afbeelding

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 nov 2008 18:48

Dat stuk gras dat te zien is op de foto van wie is die strook ... van de overheid juist?

de oprit ligt voor uw garagepoort - in uw voortuin en geeft toegang tot uw voordeur - dat stuk is dus geen oprit en daar mag de overheid perfect een boom voor plaatsen

tenslotte wie heeft u toelating gegeven om het stuk tussen uw perceelgrens ( waar het muurtje eindigt en het fietspad te asfalteren

u zorgt door het asfalteren ( bouwovertreding => voortdurend misdrijf) mogelijk voor het afsterven van de boom.

je ziet er zijn meer aspecten aan uw vraag dan dat u vermoedelijk hebt gedacht

dieke

#3 , 15 nov 2008 19:55

Spijtig genoeg voor Siegie Wonder, kan ik het antwoord van Fransiscus volgen. Mijn bedenking was immers ook meteen: van wie is die strook vlak tegen het fietspad aan? Ook mijn gok is dus dat die boom niet op Siegie Wonders oprit staat, maar wel op een stuk grond dat niet aan Siegie Wonder toebehoort.

Reclame

Tope

#4 , 15 nov 2008 21:33

Heb mijn bril opgezet en goed gekeken.
Te oordelen naar de doormeter van de stam gaat het hier wel maar over een boompje.
Eén foto is voor mij echter niet genoeg om uit te maken of het stukje grond waarop dat boompje staat al dan niet aan de overheid toebehoort.
Ik kan wel zien dat de wortels het asfalt al flink beschadigd hebben.
Zodat 10 jaar geleden heb ik in mijn tuintje een krulwilgtakje geplant.
Dat takje is ondertussen uitgegroeid tot een huizenhoge boom, waarvan de wortels naarstig mijn tegelpad en ook mijn boordstenen naar boven duwen.
Ik kan dan ook begrijpen dat Siegie Wonder zich afvraagt welke schade dit boompje kan aanbrengen aan de toekomstige betegling van zijn oprit.
Heeft hij dan juridisch gezien echt geen poot om op te staan?

Siegie Wonder
Topic Starter

#5 , 15 nov 2008 23:06

Dank u allemaal voor de snelle reacties. Om op sommige vragen te antwoorden.

Eerst en vooral mischien nuttige informatie:
De woning is van mijn moeder en ik woon nog thuis dus eigenlijk stel ik haar vraag (niet dat dit er veel zou mogen toedoen zolang zij alle officiele stappen zal ondernemen)

Om op Franciscus vragen te antwoorden:

Dat stukje gras voor de haag is volgens mij van de overheid.
Dat stukje gras rond de boom is gras die daar groeit in de aarde die door de boom door de asfalt wordt geduwt.

De oprit gaat naar de garagepoort en voordeur. De foto is genomen vanuit de kamer boven de garage en de auto staat voor de voordeur. (Ik zal morgen eens een foto nemen van de overkant van de straat)

De oprit is altijd al geasfalt geweest (meer dan 25 jaar althans), vroeger lagen er daar steentjes op (karrelekes zoals in de volksmond) maar als sinds 20 jaar niet meer.
Evenals is het einde EN de zijkant (aan de kant van het muurtje) reeds opengebroken geweest door de overheid voor het aanleggen van kabels.
Het heeft zelfs enkele maanden + telfoontjes geduurt voor ze deze weer komen toedoen zijn. Dus de overheid heeft die asfalt daar gelegd!

Om op Tope's vragen/onduidelijkheden te antwoorden
Die boom staat daar al jaren, mijn ganse leven althans en ik ben 23 jaar.
En ja, de wortels zijn wel degelijk onder ons deel van de oprit (ten hoogte van het muurtje/brievenbus).

Ik zal de foto nog eens uploaden met meer info.
Rode lijn: Dit is asfalt die door de overheid is opengebroken + weer aangelgd (mensen van stad hebben deze daar gelegt) toen er kabels onder de grond werden gelegd
Groen lijn: Deze werd opengebroken door electrabel toen de kabels onder de grond/oprit naar ons huis kwam
Blauwe lijn: Dit is volgens mij de grens tussen overheidseigendom en onze oprit en zoals je ziet zitten de wortels reeds onder ons deel.

Afbeelding

dieke

#6 , 16 nov 2008 09:43

Mmm... moeilijke situatie inderdaad. Nu, dat de overheid ooit dat 'rode stukje' heeft opgebroken en terug hersteld, zoiets zie je wel vaker. Zulke strook is meestal eigendom van de overheid, maar ze laten de eigenaars van het aanpalende perceel meestal wel zelf kiezen hoe ze het willen aanleggen en proberen dat in de mate van het mogelijke ook te respecteren. Dat wil wel ook zeggen dat er af en toe in je klinkers/asfalt/... gegraven dient te worden en dat je eigenlijk blij mag zijn als ze dat achteraf mooi herstellen.

Nu, die wortels die al doorgroeien tot op jullie perceel, daar heb je misschien wel een punt. Misschien, want die boom staat er dus ook al erg lang. Maar, misschien krijg je het dus wel klaar dat men een deel van die wortels komt afkappen of zo? De hele boom wegkrijgen, zal je volgens mij niet lukken.

Siegie Wonder
Topic Starter

#7 , 16 nov 2008 12:42

De wortels komen bijtrimmen is een tijdenlijke oplossing, want deze gaan in de loop van tijd gewoon weer groeien.

Kent iemand mischien een dienst die zich bezig houd met in de inplanting langs de weg (provincieweg) waar ik enige informatie kan achterhalen via de website.

Zoals ik in de eerste "post" heb gezegd hebben we reeds een brief verstuurd maar deze hebben we bij een kennis afgeleverd die shepen is in onze gemeente deze heeft de juiste persoon voor ons gecontacteerd. Zij hebben dan ook het stadsbestuur gecontacteerd en wij hebben een brief van het stadsbestuur ontvangen met het negatieve antwoord

j.demoor

#8 , 17 nov 2008 10:13

“Art.35.Hoogstammige bomen mogen slechts op een door vast en erkend gebruik bepaalde afstand geplant worden; bij ontstentenis van zodanig gebruik mogen hoogstammige bomen slechts op twee meter...van de scheidingslijn...worden geplant.”(7 OKTOBER 1886. - Veldwetboek).

De overheid is er niet van ontheven deze wettelijke bepaling in acht te nemen.

“Art.36.De nabuur kan de rooiing eisen van bomen, hagen, heesters en struiken die op een kortere afstand geplant zijn dan de wet bepaalt. Art.37...Degene op wiens erf wortels doorschieten, mag ze aldaar zelf weghakken...”(Veldwetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Siegie Wonder
Topic Starter

#9 , 17 nov 2008 19:12

“Art.35.Hoogstammige bomen mogen slechts op een door vast en erkend gebruik bepaalde afstand geplant worden; bij ontstentenis van zodanig gebruik mogen hoogstammige bomen slechts op twee meter...van de scheidingslijn...worden geplant.”(7 OKTOBER 1886. - Veldwetboek).
Dus wat dit inhoud is dat bomen (zoals deze op de foto) ten minste 2 meter van ons eigendom (dus waar onze oprit officieel begint) staan?
“Art.36.De nabuur kan de rooiing eisen van bomen, hagen, heesters en struiken die op een kortere afstand geplant zijn dan de wet bepaalt. Art.37...Degene op wiens erf wortels doorschieten, mag ze aldaar zelf weghakken...”(Veldwetboek).
Geld dit ook voor bomen die de overheid plant? Want ik weer niet of je die boom als eigendom van een buur mag noemen

Thx alvast voor de zeer nuttige info

Terug naar “Archief”