Correctionele veroordeling

vmh
Topic Starter

Correctionele veroordeling

#1 , 17 nov 2008 22:55

Help...ik werd correctioneel veroordeeld en mijn raadsman heeft het spijtig genoeg nagelaten van mij te verwittigen met als resultaat dat ik geen beroep meer kan aantekenen. Het betreft een heel serieuze zaak waarvan de gevolgen voor mij niet te overzien zijn. Vandaag heb ik dit vastgesteld door een nieuwe ontvangen kennisgeving van de tegenpartij waar in staat dat ik correctioneel veroordeeld ben. Contactname met mijn raadsman draait op niets uit (deze morgen was hij naar de rechtbank, deze namiddag was hij even niet op zijn kantoor alhoewel de secretaresse mijn dossier voor hem reeds heeft moeten opvragen en hij dus blijkbaar wel op de hoogte is van de zaak blijf ik maar wachten op zijn telefoon. Ik heb al per fax en per mail 3x gevraagd van mij aub op te bellen echter tot nu zonder gevolg. WAT NU??? Kan er nog iets ondernomen worden zodanig dat ik wel in beroep kan gaan...kan dit vonnis nog teniet gedaan worden aangezien ik in elk geval beroep zou aangetekend hebben maar dit nu onmogelijk geworden is door het toedoen van mijn raadsman. Al zijn rekeningen werden correct betaald (+/- 4000 €)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 19 nov 2008 14:33

“Art.203.§ 1. Behoudens de uitzondering van artikel 205 hierna, vervalt het recht van hoger beroep, indien de verklaring van hoger beroep niet gedaan is op de griffie van de rechtbank die het vonnis heeft gewezen, uiterlijk vijftien dagen na de dag van die uitspraak en indien het vonnis bij verstek is gewezen, uiterlijk vijftien dagen na de dag van de betekening ervan aan de veroordeelde partij of aan haar woonplaats.”(Wetboek van Strafvordering 17 november 1808).

“Art.1998 De lastgever is gehouden de verbintenissen na te komen die de lasthebber overeenkomstig de hem verleende macht heeft aangegaan..."(Burgerlijk Wetboek)

‘Zowel de advocaat als de instrumenterende gerechtsdeurwaarder treden op als lasthebbers van de partijen,zodat hun eventuele nalatigheid niet als overmacht van de lastgever kan gelden‘(Cass. 24 januari 1974, Arr.Cass. 1974,576,noot W.G.).

De tekortkoming van uw advocaat-lasthebber wordt u-lastgever aangerekend,zodat uw recht op hoger beroep vervallen is. U kan dus enkel van uw advocaat schadevergoeding vorderen wegens zijn tekortkoming tijdig met u te overleggen inzake hoger beroep.

‘De schade die een procespartij lijdt ingevolge de fout van haar advocaat die te laat hoger beroep heeft ingesteld,bestaat in het nadeel verbonden aan het verlies van de kans om in hoger beroep een gunstiger resultaat te verkrijgen dan in eerste aanleg. Om dat nadeel te evalueren,dient de rechter zich niet te buigen over de niet bestreden beslissing,maar dient hij de slaagkansen van een hoger beroep marginaal te toetsen.‘(Brussel 10 juni 2002,R.W.2005-06,352-353,noot).

‘Het verlies van een kans kan voor de cliënt een vergoedbare schade uitmaken indien uit de omstandigheden blijkt dat deze kans zeker of redelijk is’(Rb.Brussel 14 april 2000,J.L.M.B. 2001,426,noot BUYLE,J.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Archief”