verzekering advies

christoph1984
Topic Starter

verzekering advies

#1 , 04 dec 2008 16:37

beste experts,

ik heb een technisch vraagje. stel dat ik in mijn vrije tijd bepaalde tools ontwikkel op basis van dewelke mensen beslissingen kunnen nemen. Stel dat ik zulke tools verkoop aan adviesbureau's; hoe dien ik mij dan best te verzekeren? Of bestaat er een clausule die ik bij de overdracht/verkoop van de tool dien op te nemen waarbij ik de verantwoordelijkheid niet neem voor eventuele fouten? of bestaat er een bepaalde soort verzekering die ik hiervoor kan nemen?

hartelijk dank,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart
Beheerder

#2 , 06 dec 2008 14:58

Wat is precies het risico dat u wenst af te dekken Christoph ?

1/ Het feit dat uw product niet (goed) zou werken ?

2/ Het feit dat uw product eventueel schade aan derden kan veroorzaken ?

Punt 1 valt (bij mijn weten) niet te verzekeren (de verzekeringsmaatschappij zal niet opdraaien voor uw eventueel slecht werk).

Punt 2 (schade aan derden) valt af te dekken met een verzekering "Burgerlijke Aansprakelijkheid Na Levering".

christoph1984
Topic Starter

#3 , 06 dec 2008 18:45

Wat is precies het risico dat u wenst af te dekken Christoph ?

1/ Het feit dat uw product niet (goed) zou werken ?

2/ Het feit dat uw product eventueel schade aan derden kan veroorzaken ?

Punt 1 valt (bij mijn weten) niet te verzekeren (de verzekeringsmaatschappij zal niet opdraaien voor uw eventueel slecht werk).

Punt 2 (schade aan derden) valt af te dekken met een verzekering "Burgerlijke Aansprakelijkheid Na Levering".
hetgeen ik graag zou dekken is dat mensen "schade" lijden doordat ze beslissingen nemen a d h v de tool die ik ontwikkeld heb in excel,, en nadien schade lijden doordat er een fout in zat .. kan dit verzekerd worden?

Reclame

Bart
Beheerder

#4 , 06 dec 2008 20:19

Stel: je bent metser en je metst een muur in opdracht van persoon X. Nadat je die muur hebt afgewerkt ga je naar huis.

Een dag later stort die muur in (omdat jij hem niet goed genoeg gemetst hebt) en daarbij raakt persoon Y die daar toevallig passeerde gewond.

Wat kan verzekerd worden en wat niet ?

Het omvallen van de muur ? Neen, want dat zou wel héél interessant zijn voor aannemers/zelfstandigen/... : de verzekering betaalt dan eigenlijk vergoedingen uit voor je eigen onkunde.

De schade aan persoon Y, veroorzaakt door je omvallende muur ? Ja, de schade die je door je eigen geklungel veroorzaakt aan anderen, daar wil de verzekering wel voor tussenkomen (bijvoorbeeld via een polis "B.A. Na Levering").

In uw geval is je product een stuk software.

Als je software niet werkt (slecht gemetselde muur), dan zal de verzekering daarvoor niet tussenkomen. Althans, ik zou niet weten welke verzekering dat zal dekken.

Als door het slechte werken van je software schade veroorzaakt wordt aan derden (muur valt om en persoon Y wordt gekwetst), dan kan je een verzekering afsluiten "BA na levering" en zal de schade die je veroorzaakte wel worden vergoed, althans, volgens wat de algemene voorwaarden van die polis BA bepalen.

Mijn advies: ga eens langs bij een verzekeringsmakelaar en leg hem je geval concreet uit.
Indien hij je een polis "BA na levering" aan zou bevelen, kijk dan zeker de algemene voorwaarden van die polis goed na !

Succes.

Terug naar “Archief”