Bezoekrecht en financieele afhandeling scheiding

Tripke
Topic Starter

Bezoekrecht en financieele afhandeling scheiding

#1 , 13 dec 2008 21:15

Graag had ik wat informatie gehad omtrent onze situatie.
Ik zal ze u in het kort proberen uit te leggen.

Mijn zoon zijn ex ( niet gehuwd ) vertrekt een drietal weken terug, met de volledige inboedel, en ZIJN zoontje van 11 maanden terug naar Gent, wij zelf zijn van Limburg.
Zij heeft een onderlinge afspraak met mijn zoon op dat ogenblik over het bezoekrecht en de verder financieele afhandelingen.

Op de laatste dag ( dag van verhuis ) zegt zij ineens, dat mijn zoon onze kleinzoon nooit meer zal zien. Tot op heden onderhoud zij ook geen contact over de lopende zaken, m.a.w de hele overeenkomst dat zij beide hadden was slechts een voorwendsel om zo snel mogelijk te kunnen vertrekken.

Op de dag van de verhuis vraag ik dan bij de griffier voor een tijdelijke omgangsregeling via de vrederechter. Deze vrijdag was dan de zitting. Hier dagen zij, totaal niet op ! maar sturen een fax.
Kan dit zomaar ? Het vredegerecht zou niet de geschikte plaats zijn hiervoor was hun argument..

Onze zoon heeft op dit ogenblik enorme drang om zijn zoontje te zien. Is er geen enkele instantie die ervoor kan zorgen dat hij zijn zoontje kan zien ? Er is nog GEEN vonnis op dit moment.

Tevens komen al de betalingen binnen , met de nodige dreigementen, zij betaald niets, heeft alles mee, en onze zoon draait voor alles op !

Wonen wij nu echt in pattattenland BELGIE, dat dit allemaal zomaar kan ?

Graag reactie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 dec 2008 19:34

dat zal dan een verzoek tot verzoening zijn geweest - als partijen niet komen moet men dagvaarden en dan moeten ze wel gevolg geven ( gevolg kan zijn dat ze niet komen maar dat is dan weer juridisch) wat anders

Er kan evenwel geen sprake zijn van het misdrijf wanneer er geen rechterlijke uitspraak is. De vader of de moeder kunnen dus geen misdrijf plegen wanneer er geen beslissing gewezen is waar de bewaring van het kind het voorwerp van is.

Wanneer er echter een beslissing genomen is op welke grond ook, dient deze beslissing gerespecteerd te worden, bij gebreke waaraan de strafprocedure kan doorgevoerd.

Dus zowel bij procedures gericht tegen de minderjarige als tegen de ouders, procedures inzake omgangsrecht, procedures inzake grootouderlijk omgangsrecht, dringende en voorlopige maatregelen genomen door de voorzitter van de Rechtbank van Eerste Aanleg, procedures voor de Vrederechter.

Gezien uw verhaal en gezien het feit dat ze blijkbaar niet gehuwd zijn denk ik dat het beter is dat u nu een advocaat of een bemiddelaar raadopleegd - uit het verhaal blijkt toch dat er een zekere vorm van vijandschap is

dieke

#3 , 17 dec 2008 13:14

Begrijp ik goed dat U omgangsregeling vraagt? Hoe zit het met de papa zelf? Die moet hier zelf om verzoeken. Het lijkt me nogal onlogisch dat in de eerste plaats de grootouders hiervoor naar de rechtbank trekken.

Succes!

Reclame

j.demoor

#4 , 17 dec 2008 13:40

“Art.373...Ten opzichte van derden die te goeder trouw zijn, wordt elke ouder geacht te handelen met instemming van de andere ouder wanneer hij, alleen, een handeling stelt die met gezag verband houdt...Art.374.§ 1. Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen en geldt het in artikel 373,tweede lid, bepaalde vermoeden. Bij gebreke van overeenstemming...kan de bevoegde rechter de uitoefening van het ouderlijk gezag uitsluitend opdragen aan één van beide ouders...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.387bis.In alle gevallen...kan de jeugdrechtbank in het belang van het kind, op verzoek van beide ouders of van één van hen...alle beschikkingen met betrekking tot het ouderlijk gezag opleggen of wijzigen.”(B.W.).

Als toebehoren kan de jeugdrechter hierbij dan ook uitspraak doen inzake onderhoudsgeld.

Indien partijen er niet in slagen de regelingen m.b.t. de kinderen minnelijk aan te passen,of deze minnelijke aanpassingen niet in acht genomen worden dan kan elk van hen zich wenden tot de jeugdrechter,bij verzoekschrift op tegenspraak.Kopieer daartoe de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruik deze als invulformulier. Adresseer dit na invulling aan de Jeugdrechter van de verblijfplaats van de kinderen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Archief”