kadastraal inkomen

joris boris
Topic Starter

kadastraal inkomen

#1 , 19 jan 2009 13:42

Heb uit eigen beweging- zoals gevraagd- het gevraagde formulier ter berekening van het Kadastraal inkomen (nieuwbouwappartement op plan dat af was is april 2008) opgestuurd naar de bevoegde dienst.(in mei 2008)

Tot hiertoe heb ik nog geen bericht van hen gekregen en is het KI dus nog niet vastgesteld.

Moet ik gewoon wachten (zulke diensten werken soms met veel achterstand) of moet ik hen herinneren.(ik wil ook niet de indruk wekken dat ik hen afjaag, want zo dringend is weer niet.Maar aan de andere kant wens ik ook geen boete of zo)

NB Het formulier hadden ze mij anderhalf jaar voor de de afwerking van de bouw opgestuurd , ook vragende een schatting te maken van wanneer het af is. Zij zjn dus goed op de hoogte.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 19 jan 2009 20:21

Een ontvangstmelding krijgt U alleen als U daarom gevraagd heeft (of alsnog vraagt; in praktijk vraagt 1% dat).

Enkele weken geleden zijn de eerste dossiers van 2008 nagezien (nieuwbouwen); U zal in +-maart een aangetekende brief krijgen waarmee het K.I. van uw appartement (evt. ook kelder en standplaats/garage) U zal worden "betekend". U kan dan eventueel in bezwaar gaan.

Maar U hoeft nu zeker niets te doen.

De "vertraging" is kunstmatig: alles wat afgewerkt ("ingebruikgenomen") is in de loop van 2008; wordt maar belastbaar volgens de toestand op 1/1/2009. Voor het Kadaster eindigt het jaar 2008 pas tegen april 2009...

Gewoon wachten dus; als U op 1/7/2009 nog geen K.I. gekregen heeft zou ik de Kadastercontrole bellen.

joris boris
Topic Starter

#3 , 21 jan 2009 14:42

Bedankt voor uw antwoord

Nog een bijvraagje om zeker te zijn
Alles wat afgewerkt is in 2008 wordt maar belastbaar volgens de toestand van 1/1/2009 schrijft u.

Mag ik daaruit besluiten dat voor de ongeveer 8 maanden dat wij in 2008 in dit nieuwbouwappartment wonen geen onroerende voorheffing moeten betalen

mvg

Reclame

joris boris
Topic Starter

#4 , 23 jan 2009 13:12

In gebruikname nieuwbouwappartement in 2008 :"wordt maar belastbaar volgens de toestand van 1/1/2009"

Om 100% zeker te zijn, betekent dit dan dat :

a) de maanden dat men in 2008 in zijn nieuwbouwappartement woont , onroerende voorheffing moet betalen op het KI dat op 1/1/2009 van kracht is.

m.a.w. Er zal in 2009 twee maal onroerende voorheffing moeten betaald worden , zegge voor het gedeelte van 2008 en voor 2009 zelf(of misschien wel drie maal in 2010 als men eventueel in beroep zou gaat en dit wat aansleept)

Tussen haakjes als het vastgestelde KI ongeveer hetzelde is als dat van de buren ,veronderstel ik dat er geen grond is tot herziening ervan.Wat zijn eigelijk belangrijke redenen om in beroep te gaan , zodanig dat ik mij eventueel kan wapenen tegen die tijd.

OF

b) Men dient slechts onroerende voorheffing te betalen vanaf 1/1/2009 (dus het jaar van ingebruikname telt niet mee) of is dit te naief van mij.

Bedankt

wolf2

#5 , 23 jan 2009 20:03

"b) Men dient slechts onroerende voorheffing te betalen vanaf 1/1/2009 (dus het jaar van ingebruikname telt niet mee) of is dit te naief van mij."

Nee, soms kan het leven simpel zijn. b) is het juiste antwoord.

Het tegendeel bestaat ook: wie ook maar 1 maand in het Vlaams Gewest woont (januari), moet de Vlaamse Zorgverzekering betalen (25 eur), ook al kan hij er niet meer van genieten nadien. De wet werkt ook hier per kalenderjaar, zonder breukdelen.

Terug naar “Archief”