Zwangerschap

cambrinus69
Topic Starter

Zwangerschap

#1 , 16 feb 2009 14:05

Hallo,

een goede vriend van mij heeft vorig jaar iemand leren kennen in Litouwen. Zij is Litouwse hij is Belg.
Na enkele bezoekjes heen en weer is zij blijkbaar zwanger geraakt van hem.

Zij heeft altijd voorgehouden dat zij de pil nam, doch dit blijkt nu niet te kloppen. Blijkbaar zocht ze gewoon iemand om zwanger van te worden. Ik weet dat hij dom is geweest om geen condoom te gebruiken doch wat gebeurd is, is gebeurd.

Enkele dagen terug heeft ze hem laten weten dat zij hem niet meer wil zien en dat ze een einde maakt aan hun relatie, waardoor hij er momenteel compleet kapot van is.

Vraag:

- Kan zij allimentatiegeld eisen ook al is er geen erkenning gebeurd door hem? En indien er allimentatiegeld betaald wordt heeft hij dan recht om zijn kind te zien?

Alvast bedankt voor het antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 feb 2009 16:49

Naar Belgisch recht kan zij in België een procedure beginnen om hem als vader te laten betalen ( na vb een DNA - test)
Het kind krijgt dan ook de Belgische nationaliteit gezien vader Belg

Hij kan dan ook het omgangsrecht opeisen - zij kan dan naar hier komen.
Hoe de wetgeving in Litouwen is weet ik niet - het land behoord wel tot de EU dus zullen er wel rechtsregelingen zijn

Een goede raad - raadpleeg snel een advocaat zodat de vriend weet wat hij mag en kan doen.

PS ik heb weet van iemand die in beroep is veroordeeld tot betalen van onderhoudsgeld en de achterstal na X jaar. Hij zou nooit geweten hebben dat hij een kind had en het bijna meerderjarig kind stond plots aan zijn deur -

j.demoor

#3 , 18 feb 2009 10:29

Litouwen is niet gebonden door Verdrag 24 oktober 1956 nopens de wet welke op onderhoudsverplichtingen jegens kinderen toepasselijk is. Zie daartoe : http://www.hcch.net/index_fr.php?act=co ... tus&cid=37

“Art.73.§ 1. De Belgische rechters zijn bevoegd om kennis te nemen van de vorderingen betreffende een onderhoudsverplichting, naast de gevallen voorzien in de algemene bepalingen van deze wet, indien :1° de onderhoudsgerechtigde bij de instelling van de vordering zijn gewone verblijfplaats in België heeft; of 2° de onderhoudsgerechtigde en de onderhoudsplichtige bij de instelling van de vordering Belg zijn...”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht).

Uit wat u meedeelt leid ik af dat aan geen van beide voorwaarden voldaan is,zodat de Belgische rechter niet bevoegd is.

“Art.74.§ 1. De onderhoudsverplichting wordt beheerst door het recht van de Staat op wiens grondgebied de onderhoudsgerechtigde op het tijdstip dat ze wordt ingeroepen zijn gewone verblijfplaats heeft...”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht).

Vermits de onderhoudsgerechtigde haar gewone verblijfplaats heeft in Litouwen wordt uw onderhoudsverplichting beheerst door het recht van Litouwen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Archief”