Mijn partner en ik (niet officieel samenwonend, niet getrouwd) willen graag samen bouwen op de grond die hij van zijn ouders heeft gekregen. In de akte van de schenking van de grond staat echter opgenomen dat hij niet mag verkopen zonder toestemming van zijn ouders en dat wanneer hij sterft zonder kinderen de grond terug naar zijn ouders gaat.
De bedoeling is dat ik zeker de helft van het huis betaal, en we samen de lening afbetalen. Mijn vriend, en zijn ouders, willen er wel zeker van zijn dat indien we later problemen zouden krijgen de grond terug naar hem gaat (waar ik geen probleem mee heb).
We zijn gisteren langs een notaris geweest en die zei enkel als optie 'afstand met recht van natrekking' wat zou beteken dat ik de halve eigenaar van het huis wordt. Wat mij moeilijk lijkt indien we zouden beslissen uit elkaar te gaan is de verdeling van het huis/grond en hoeveel ik dan dus terug zou krijgen? Is het niet eenvoudiger/eerlijker indien ik mij zou inkopen in de grond en we beiden voor de helft eigenaar zijn van het hele goed (bouwgrond + huis)?
Welke andere opties zijn er (vb. dat ik de helft van de grond koop, met een optie in de akte dat mijn vriend mij zowiezo uitkoopt, een samenlevingscontract afsluiten,...).
Wat zijn de gevolgen als 1 van ons beiden moest overlijden? Gaat de grond dat zowiezo terug naar de ouders omdat dit zo in de huidige akte staat beschreven?
Alvast bedankt voor je reactie