jaarabonnement fitness stilzwijgend verlengd

Loria
Topic Starter

jaarabonnement fitness stilzwijgend verlengd

#1 , 19 mei 2009 19:12

Mijn broer kocht zich een jaar geleden een jaarabonnement bij een fitnesszaak. Hij is een goeie maand gegaan en dan oa wegens meningsverschillen met de uitbater niet meer geweest.
Nu krijgt hij een brief waarin staat dat hij dringend een jaar moet bijbetalen en idd in de kleine lettertjes van het oorspronkelijke contract staat dat je het een maand voor de einddatum via een uitschrijfformulier aan de balie moet aanvragen, zoniet wordt het stilzwijgend verlengd.

Ik vrees dat hij er nog een jaar aan vastzit. Hij vertikt het door dat conflict om die zaak nog binnen te stappen en ik heb gebeld en zelf binnen een jaar zou ik bv. voor hem geen uitschrijfformulier kunnen gaan halen aan die balie.

Is dit wel wettelijk? Dat er ergens een opzeg gebeurt, tot daaraan toe, maar vele mensen durven moeilijk zo'n uitschrijfformulier persoonlijk vragen en blijven liever gewoon weg of sturen een aangetekende brief.
Commercieel gezien is het voor de zaakvoerder dus interessant: de ene durft zich niet uit te schrijven, de andere die wel durft, wordt met interessante voorstellen gechanteerd om toch te blijven.

en ik die dacht dat het zo simpel was van: geen verlenging, niet betalen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Buzzer

#2 , 19 mei 2009 23:25

Zeer vaak gehoorde klacht : Fitnessabonnementen !

De wetgever heeft op 25 mei 2007 bepaald dat :

na de stilzwijgende verlenging van het contract van bepaalde duur je het contract kunt opzeggen mits maximaal een maand vooropzeg, dus je hoeft geen tweede jaar te betalen.

Dus zijn eerste jaar is voorbij en betaald ? Wel daarna gewoon aangetekende brief sturen met de melding dat je je contract wenst op te zeggen en je betaalt nog wel geteld één maand opzegvergoeding.
Dat uitschrijvingsformulier slaat enkel op het feit dat je het contract niet stilzwijgend wilt verlengen (en heb je 12 maanden betaald). Laat je dit na is het stilzwijgend verlengd en maandelijks opzegbaar (en heb je 13 maand betaald)
Op eenmaandje zal het niet aankomen

Heel zeker onderstaande link grondig lezen !

http://mineco.fgov.be/protection_consum ... nl_002.pdf

Loria
Topic Starter

#3 , 20 mei 2009 09:37

op het contract staat dat je dat verplicht via hun uitschrijfformulier aan de balie moet doen ( in die zaak is er zo nog face to face contact en moet je je nog eens gaan verantwoorden waarom je weg wil, op die manier zijn er veel mensen die toch worden overhaald om te blijven, al dan niet in combinatie met een promotie gaande van sporttas tot gratis zonnebank)

maar kunnen ze iets ondernemen als je een aangetekend schrijven verstuurd terwijl er in hun contract dat verplicht uitschrijfformulier vermeld staat?

Reclame

mapleleiah

#4 , 20 mei 2009 10:45

Een contract moet wettelijk zijn. Als het contract niet strookt met de wet, zijn de niet-wettelijke delen niet geldig.

Volgens wat ik lees in het .pdf document dat hierboven vermeld wordt, kan men na de initiële contractperiode (in uw geval een jaar) maandelijks opzeggen. Laat uw kennis dus aangetekend opzeggen maar raad hem aan toch nog de wettelijke vergoedingen te betalen (dus de vergoeding tot zijn opzeg gedaan is).

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

JohnD

#5 , 20 mei 2009 11:51

Even terzijde en toegegeven het zal niet veel aarde aan de dijk brengen.
Maar persoonlijk heb ik een broertje dood aan die niet-durvers, aarzelaars, bangerds, in het algemeen mensen die niet van zich af durven bijten en zich niet weerbaar opstellen enz.. ze zullen er misschien wel altijd zijn natuurlijk, maar het is dankzij hen dat veel misstoestanden lang blijven bestaan.
Ik heb het hier ook wel niet over het specifiek geval van TS, want mogelijk was de persoon waarover TS het had reeds begonnen met zich wat weerbaarder op te stellen door conditieverbetering dankzij fitness. En iemand die zich weerbaar op wil stellen moet zich natuurlijk eerst goed in zijn vel voelen.
Maar voorlopig zijn het altijd de anderen die de kastanjes voor hen uit het vuur moeten halen.
Daarom heb ik ook respekt voor de RR's uit onze maatschappij. Forum kenners zullen wel weten wat k hiermee bedoel.
Did maar even ter verduidelijking.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Buzzer

#6 , 20 mei 2009 21:09

Het is zoals JohnD zegt,

Heleboel consumenten laten zich intimideren door wat de verkoper beweert.

En... met succes (voor de verkoper uiteraard).

In dit spedifieke geval van de Fitness :
- gezien uw vriend 1 jaar klant is geweest kan hij weg met 1 maand opzeg te betalen.
- Gewoon aangetekende brief dat hij abonnement opzegt en betaal het maandje extra ook maar.
- Wat er in het contract staat over uiitschrijvingsformulier afhalen aan de bali. Larie en apekool, geen rekening mee houden. Schrijf gewoon een aangetekende brief en dat volstaat.Je hoeft in die brief geen hele litanbie af te steken, schrijf gewoon : Geachte, ik laat u hierbij weten dat ik mijn abonnement dat aanvang nam op datum .... wens op te zeggen.Met vriendelijke groeten.naam datum en handtekening.Ook niet vergeten Aangetekend te vermelden boven in je brief. Met vriendelijk groeten.
Ze kunnen in hun contract schrijven wat ze willen, als het niet wettig is telt dat toch niet.

een voorbeeldje : een huurder contacteerde me omdat hij een huurcontract getekend had waarinstond : "bij 1 maand achterstal is het huurcontract automatisch ontbonden en behoud de eigenaar zich het recht om de inboedel aan te slaan en te verkopen als aflossing van de huurachterstand".
Geen enkel probleem om zoiets te tekenen : dit telt toch niet, en moest een huisbaas zoiets echt toepassen, dan zou het hem veel geld kunnen kosten, ook al heeft de huurder meer dan 1 maand achterstal.

Ikzelf kan al bijna een boek schrijven over mijn ervaringen met GSM internet en nutsvoorzieningen abonnementen die ik opgezegd heb en waarvan de leverancier bebeerde dat ik hen nog een flink pak schadevergoeding moest betalen.
Ik heb nog nooit 1 euro extra betaald.
Wel veel dreigbrieven ontvangen, en brieven van incassoburos.
Massas extra 'administratieve kosten', inningskosten, nalatigheidsintresten enz
Op dat moment zullen er wel veel mensen toegeven en denken 'ik zal maar betalen, wie weet wat zal het me anders kosten'.

Foute redenering : Als je recht in je schoenen staat mag je niet plooien.
Ik leg me enkel neer bij het vonnis van een rechter.

Heel eigenaardig, maar niettegenstaande alle verkopers veel dreigen met 'juridische stappen' doen ze het niet als je recht in je schoenen staat. Nochthans zijn het juist de 'juridische stappen' waarop ik wacht om over te gaan tot betaling.
Hoe zou dat toch komen ......?

Terug naar “Archief”