Mijn broer kocht zich een jaar geleden een jaarabonnement bij een fitnesszaak. Hij is een goeie maand gegaan en dan oa wegens meningsverschillen met de uitbater niet meer geweest.
Nu krijgt hij een brief waarin staat dat hij dringend een jaar moet bijbetalen en idd in de kleine lettertjes van het oorspronkelijke contract staat dat je het een maand voor de einddatum via een uitschrijfformulier aan de balie moet aanvragen, zoniet wordt het stilzwijgend verlengd.
Ik vrees dat hij er nog een jaar aan vastzit. Hij vertikt het door dat conflict om die zaak nog binnen te stappen en ik heb gebeld en zelf binnen een jaar zou ik bv. voor hem geen uitschrijfformulier kunnen gaan halen aan die balie.
Is dit wel wettelijk? Dat er ergens een opzeg gebeurt, tot daaraan toe, maar vele mensen durven moeilijk zo'n uitschrijfformulier persoonlijk vragen en blijven liever gewoon weg of sturen een aangetekende brief.
Commercieel gezien is het voor de zaakvoerder dus interessant: de ene durft zich niet uit te schrijven, de andere die wel durft, wordt met interessante voorstellen gechanteerd om toch te blijven.
en ik die dacht dat het zo simpel was van: geen verlenging, niet betalen.