broer steelt constant geld van "arme" moeder

kwispel
Topic Starter

broer steelt constant geld van "arme" moeder

#1 , 28 mei 2009 14:52

Mijn moeder werkt als alleenstaande aan een bescheiden inkomen van 1300 euro en moet daarmee een huis onderhouden dat met dat inkomen niet te onderhouden valt. Daardoor is er veel stuk en kan ze het echt niet onderhouden.
Verder moet ze maandelijks 250 euro afbetalen aan ziekenhuisfacturen via deurwaarders nadat ze in 2007-2008 langdurig in de kliniek verbleef.

Het lukt dus amper om rond te komen.
Mijn broer woonde tot vorig jaar bij haar, maar kon door meningsverschillen niet blijven. Hij studeert nog en leeft nu op een flat met een inkomen van het OCMW.
Hij is lange tijd niet bij haar langs geweest tot enkele maanden terug.
Zij geeft haar bankkaart mee en dan gaat hij voor haar zogezegd een kleine boodschap doen, maar haalt hij voor zichzelf veel meer geld af. Dat gaat soms tot 500 euro per maand waardoor zij serieus in het rood staat.
Mijn moeder is én naief-goedgelovig en angstig tegen mijn broer.

Ik heb dit aan het OCMW laten weten, maar ze melden mij dat mijn broer zoiets nooit zou doen en dat ik geen bewijzen heb.
Er wordt me gezegd dat bewindvoering de enige oplossing is. Maar dat is ten tijde van haar ziekenhuisopname al eens aangevraagd en geweigerd, nu ze werkt, zal dat helemaal niet worden aanvaard.
Wat kan ik doen om dat stelen van mijn broer tegen te gaan?
Ik denk eraan haar kaart bij te houden, maar een oplossing is dat niet daar men kan gaan denken dat ik het geld steel.

Ik heb haar deze maand al moeten geld geven om haar deurwaarders en gas te betalen. Het kan zo niet verder.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 28 mei 2009 15:41

Mijn moeder werkt als alleenstaande aan een bescheiden inkomen van 1300 euro en moet daarmee een huis onderhouden dat met dat inkomen niet te onderhouden valt. Daardoor is er veel stuk en kan ze het echt niet onderhouden.
Verder moet ze maandelijks 250 euro afbetalen aan ziekenhuisfacturen via deurwaarders nadat ze in 2007-2008 langdurig in de kliniek verbleef.

Het lukt dus amper om rond te komen.
Mijn broer woonde tot vorig jaar bij haar, maar kon door meningsverschillen niet blijven. Hij studeert nog en leeft nu op een flat met een inkomen van het OCMW.
Hij is lange tijd niet bij haar langs geweest tot enkele maanden terug.
Zij geeft haar bankkaart mee en dan gaat hij voor haar zogezegd een kleine boodschap doen, maar haalt hij voor zichzelf veel meer geld af. Dat gaat soms tot 500 euro per maand waardoor zij serieus in het rood staat.
Mijn moeder is én naief-goedgelovig en angstig tegen mijn broer.

Ik heb dit aan het OCMW laten weten, maar ze melden mij dat mijn broer zoiets nooit zou doen en dat ik geen bewijzen heb.
Er wordt me gezegd dat bewindvoering de enige oplossing is. Maar dat is ten tijde van haar ziekenhuisopname al eens aangevraagd en geweigerd, nu ze werkt, zal dat helemaal niet worden aanvaard.
Wat kan ik doen om dat stelen van mijn broer tegen te gaan?
Ik denk eraan haar kaart bij te houden, maar een oplossing is dat niet daar men kan gaan denken dat ik het geld steel.

Ik heb haar deze maand al moeten geld geven om haar deurwaarders en gas te betalen. Het kan zo niet verder.
aangezien u daar zelf het slachtoffer van wordt, kan u haar zeggen dat u een bewindvoerder door de rechtbank (vrederechter) zal laten aanstellen die haar geld beheert, aangezien ze daartoe blijkbaar zelf niet in staat is. Als ze niet luistert, zet u die belofte om in werkelijkheid. De regels daarrond vindt u door te googelen op het burgerlijk wetboek artikelen 488 bis en volgende.

3399AAaa

#3 , 28 mei 2009 15:50

probeer uittreksels van haar rekeningen te bekomen. dan heeft u wel bewijzen. verzamel dat voor de rechtbank + ook bewijzen van uw betalingen aan haar zodat u bewijst dat u daarvoor opdraait.

en haar vooral niet financieel helpen, want zo maakt u het alleen erger...

Reclame

3399AAaa

#4 , 28 mei 2009 16:23

sorry, ik had even fout gelezen: als ze gezond van geest is, zal dat inderdaad moeilijk zijn, maar ik zou het toch proberen aangezien ze met deurwaarders op haar dak zit. het ocmw praat alleen voor haar eigen winkel: voor hen mag men alles, zolang ze zelf maar voor niets moeten opdraaien. dat is geen liefdadigheidsinstelling.

diefstal tussen bloedverwanten in opgaande lijn (art 462 Strafwetboek) is wel een misdrijf, maar verschoonbaar. is er geen andere mogelijkheid? bv dat u zou zeggen dat u niet meer bij haar komt als u te weten komt dat ze hem nog geld heeft laten afhalen?

in ieder geval: probeer dit niet emotioneel te bekijken en laat uw moeder verantwoordelijk zijn voor haar eigen fouten en stop haar aub geen geld toe. ikzelf ken geen andere oplossing, misschien iemand anders?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 mei 2009 18:46

Om te beginnen verander de pin kode.
Zeg aan je moeder nooit de kaart mee te geven aan de broer

Geef de beide kinderen zelf een kaart op die rekening met een eigen code - zo kan altijd worden nagegaan wie er geld heeft afgehaald.

Doe de bankkaart terug binnen - iets minder comfortgemak maar zoveel veiliger.

Terug naar “Archief”