Dagvaarding & verzekering

ongelukbelaagd
Topic Starter

Dagvaarding & verzekering

#1 , 21 apr 2009 20:34

Deze vraag omvat verschillende domeinen en daarom stel ik het maar hier.

In september heeft mijn zoon per ongeluk het brommertje van zijn vriend, die door panne even in onze garage stond, in brand gestoken. Vraag ons niet hoe.

Zowel de vader van zijn vriend als ik zijn bij onze verzekeringen langs geweest en geen van beide wil kosten betalen. Mijn verzekering betaalt niet omdat het brommertje niet verzekerd was omdat het in onze garage stond. Hun verzekering betaalt ook niet uit.
Er zijn wel expertises gedaan alhoewel de verzekeringen nooit gingen uitbetalen.

We zijn onderling mondeling overeengekomen dat ik de schadevergoeding ging uitbetalen van zodra mijn zoon 18 werd (einde maart), daar dan pas zijn spaarged vrijkwam.

Ik heb herhaaldelijk mails gestuurd naar de advocaat van de tegenpartij dat ik ging betalen. Ook de tegenpartij werd op de hoogte gebracht wanneer ik naar de bank geweest was en de opvraging opgestart heb. Daar heb ik ook een email van en natuurlijk kan de bank dat bevestigen.

Gisteren heeft de bank het geld overgemaakt. Nog voor ik de schadevergoeding vandaag wou overschrijving, krijgt mijn zoon een dagvaarding. Ik heb echter onze mondelinge overeenkomst in ere gehouden en heb het geld overgemaakt.

Maar nu, wat met die dagvaarding? Daar staat op dat dit op 30/4 voorkomt?
En wat met de vorderingen?
- Gedaagde te veroordelen tot betaling van xxxx€ in hoofdsom, meer de vergoedende interesten sedert xxx en gerechterlijke interesten tot aan betaling.
- Gedaagde te veroordelen tot betaling aan verzoekers van 1€ provisioneel met raming van vordering op 1000€ onder voorbehoud van wijziging in de verdere loop van het geding uit hoofde van gebruiksderving, meer de gerechtelijke interesten tot aan volledige en effectieve betaling ervan.
- Gedaagde te veroordelen tot kosten van geding met inbegrip basisbedrag rechtsplegingsvergoeding begroot op 650€.

Wat ook raar is dat de vader en moeder van mijn zoons vriend als verzoeker van de dagvaarding staan, terwijl zij van niets weten. Nu hebben ze met de advocaat gebeld en die zei dat hij dit moest doen onder druk van de verzekering om zijn ereloon te krijgen?
En de advocaat zei ook dat als ik nu nog betaalde, ik bijna geen kosten zou hebben omdat het niet op de rol komt volgende week. Ik geloof die man niet meer? Hoe zit dat nu?

Graag uw advies. Dank u.

Met vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 23 apr 2009 10:32

Zie 12 JANUARI 1984. _ Koninklijk besluit tot vaststelling van de minimumgarantievoorwaarden van de verzekeringsovereenkomsten tot dekking van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid BUITEN OVEREENKOMST met betrekking tot het privé-leven(=’familiale verzekering’).

De ‘familiale’ dekt de schade die u aan derden buiten overeenkomst berokkent. Indien u een ‘familiale verzekering’ hebt doe daaraan dan onverwijld aangifte.

“Art.440...De advocaat verschijnt als gevolmachtigde van de partij zonder dat hij van enige volmacht moet doen blijken...”(Ger.W.= Gerechtelijk Wetboek)

Dat de advocaat door de RECHTER geacht wordt de partij te vertegenwoordigen neemt niet weg dat in de relatie advocaat - cliënt een mandaat vereist is. Vraag aan de schadelijder een schriftelijke verklaring waarin hij bevestigt aan de advocaat geen mandaat gegeven te hebben om u te dagvaarden en dat u zijn schade volledig minnelijk vergoed hebt. Overhandig dit ter inleidende zitting aan de rechter en maak kopie over aan de Stafhouder van de Balie waartoe de advocaat behoort.

“Art.717.Indien de zaak niet ingeschreven is op de rol voor de zitting die aangegeven is in de dagvaarding,is deze van gener waarde.“(Ger.W.).

Vraag de schadelijder de zaak niet te laten inschrijven op de rol.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ongelukbelaagd
Topic Starter

#3 , 23 apr 2009 18:08

J.demoor, dank je voor je hulp!

We hebben onze familiale aangesproken maar deze willen niet tussenkomen daar het brommertje in onze garage stond. Goederen die op andersmans eigendom in goede bewaring gegeven zijn, zijn niet verzekerd. En ik vind het ook nog eens straf dat er nog niemand gezegd heeft: 'Dat brommertje stond defect in uw garage. Misschien was er een benzinelek?' Ik heb mijn moto daar ook staan maar dat ding vliegt niet in brand in de nabijheid van een sigaret. Er zijn 2 expertises gedaan maar geen 1 heeft een onderzoek in die piste gedaan (tja, eens naar die brommer kijken, zal het wel niet zeggen :roll: ) Daarom heb ik een bedrag gestort dat nog serieus over de waarde van dat brommertje voor de brand gaat én mijn vrienden hebben de onbeschadigde duurste stukken er nog kunnen afhalen en hergebruiken.

Ik ga vanavond nog vragen aan mijn vrienden om dit op papier te laten zetten. Trouwens: als mijn vrienden met die advocaat afspreken dat hij niet mocht dagvaarden, mag hij dat dan wel?

We zijn al gedagvaard, staat dat dan niet automatisch op die rol?

Dank u voor uw hulp.

Zoals mijn nickname al veel zegt: ongelukbelaagd (en godbeklaagd)
Groetjes

Reclame

ongelukbelaagd
Topic Starter

#4 , 27 apr 2009 17:50

We zijn ondertussen een paar dagen verder.
Ik heb aan "mijn vrienden" gevraagd om een schriftelijke bevestiging te sturen dat zij nooit aan hun advocaat gevraagd hebben ons te dagvaarden en ze antwoorden dat hun advocaat met me contact zal opnemen.
Ik denk dat ik kan concluderen dat ze me voorgelogen hebben.

Groetjes

ongelukbelaagd
Topic Starter

#5 , 04 jun 2009 16:58

Even afloop laten weten:
Ik heb mijn advocaat laten weten dat er een mondelinge overeenkomst was. Ik heb hun schriftelijk zoveel mogelijk op de hoogte gehouden maar spijtig genoeg niet hun advocaat. Ik had dit kunnen doen maar zij dus ook. Daarom heb ik gezegd dat ik 50% van kosten van de rechtbank voor me neem...Daardoor heeft de advocaat van de tegenpartij niet meer het volledige bedrag geëist maar het bedrag van de minnelijk schikking dat ik dus al betaald had, om hun eigen kosten ook te drukken :lol: . Ipv 800€ waren dat dus maar 200€ meer en daar heb ik dus 100€ van betaald.
Conclusie: met mijn advocaat ben ik nog minstens 3750€ goedkoper.
Eind goed, al goed.

Groetjes

Terug naar “Archief”