Deze vraag omvat verschillende domeinen en daarom stel ik het maar hier.
In september heeft mijn zoon per ongeluk het brommertje van zijn vriend, die door panne even in onze garage stond, in brand gestoken. Vraag ons niet hoe.
Zowel de vader van zijn vriend als ik zijn bij onze verzekeringen langs geweest en geen van beide wil kosten betalen. Mijn verzekering betaalt niet omdat het brommertje niet verzekerd was omdat het in onze garage stond. Hun verzekering betaalt ook niet uit.
Er zijn wel expertises gedaan alhoewel de verzekeringen nooit gingen uitbetalen.
We zijn onderling mondeling overeengekomen dat ik de schadevergoeding ging uitbetalen van zodra mijn zoon 18 werd (einde maart), daar dan pas zijn spaarged vrijkwam.
Ik heb herhaaldelijk mails gestuurd naar de advocaat van de tegenpartij dat ik ging betalen. Ook de tegenpartij werd op de hoogte gebracht wanneer ik naar de bank geweest was en de opvraging opgestart heb. Daar heb ik ook een email van en natuurlijk kan de bank dat bevestigen.
Gisteren heeft de bank het geld overgemaakt. Nog voor ik de schadevergoeding vandaag wou overschrijving, krijgt mijn zoon een dagvaarding. Ik heb echter onze mondelinge overeenkomst in ere gehouden en heb het geld overgemaakt.
Maar nu, wat met die dagvaarding? Daar staat op dat dit op 30/4 voorkomt?
En wat met de vorderingen?
- Gedaagde te veroordelen tot betaling van xxxx€ in hoofdsom, meer de vergoedende interesten sedert xxx en gerechterlijke interesten tot aan betaling.
- Gedaagde te veroordelen tot betaling aan verzoekers van 1€ provisioneel met raming van vordering op 1000€ onder voorbehoud van wijziging in de verdere loop van het geding uit hoofde van gebruiksderving, meer de gerechtelijke interesten tot aan volledige en effectieve betaling ervan.
- Gedaagde te veroordelen tot kosten van geding met inbegrip basisbedrag rechtsplegingsvergoeding begroot op 650€.
Wat ook raar is dat de vader en moeder van mijn zoons vriend als verzoeker van de dagvaarding staan, terwijl zij van niets weten. Nu hebben ze met de advocaat gebeld en die zei dat hij dit moest doen onder druk van de verzekering om zijn ereloon te krijgen?
En de advocaat zei ook dat als ik nu nog betaalde, ik bijna geen kosten zou hebben omdat het niet op de rol komt volgende week. Ik geloof die man niet meer? Hoe zit dat nu?
Graag uw advies. Dank u.
Met vriendelijke groeten