alimentatie

djip
Topic Starter

alimentatie

#1 , 11 jun 2009 09:54

weet r iemand soms wat ik moet doen ben wettelijk samenwonend mijn partner heeft 3 kinderen 1 kind woont bij vader sinds Jan.'08 mijn ex meost voor 3 kinderen betalen tot het uitspraak vonnis Okt'08 hetgeen niet gebeurt is hoe geef ik nu aan op de belasting aansl'09-ink'08 3 kinds ten laste of 2 ik betaal voor mijn zoon alimentatie sinds het vonnis en ook hij weigert mij contact met zoon en alle info ben reeds 2 jaar bezig met die zaak bijgestaan door advo en het rare is de zaak word behandeld in antwerpen en ik met mijn 2 andere kids wonen in oost-vlaanderen zlfs antwerpen steld steeds de zaak uit zowel een sociaal ondz behalve naar mij toe weet er iemand raad voor mijn probleem mvg djip :(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 11 jun 2009 14:59

weet r iemand soms wat ik moet doen ben wettelijk samenwonend mijn partner heeft 3 kinderen 1 kind woont bij vader sinds Jan.'08 mijn ex meost voor 3 kinderen betalen tot het uitspraak vonnis Okt'08 hetgeen niet gebeurt is hoe geef ik nu aan op de belasting aansl'09-ink'08 3 kinds ten laste of 2 ik betaal voor mijn zoon alimentatie sinds het vonnis en ook hij weigert mij contact met zoon en alle info ben reeds 2 jaar bezig met die zaak bijgestaan door advo en het rare is de zaak word behandeld in antwerpen en ik met mijn 2 andere kids wonen in oost-vlaanderen zlfs antwerpen steld steeds de zaak uit zowel een sociaal ondz behalve naar mij toe weet er iemand raad voor mijn probleem mvg djip :(
Sorry maar je verhaal is héél onduidelijk om er enig deftig antwoord op te geven. :?
Een komma, een punt en andere leestekens zijn heel handig om duidelijk over te komen. Afkortingen maken het er ook niet makkelijker op.
:roll:

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jun 2009 19:40

Ik heb ook geprobeerd

Wie bent u en hoeveel kinderen VAN u wonen er bij U
hoeveel kinderen van uw partner

hoeveel kinderen bij de respectievelijke ex-en

hoeveel kinderen staan er ingeschreven bij u en uw partner

tenlaste is een begrip belastingen inkomen u kunt alle bij u wonende kinderen ongeacht van wie ze zijn bij u ten laste hebben ook al hebt u daar geen enkele bloedband of juridische band mee

Reclame

j.demoor

#4 , 13 jun 2009 10:09

Uit ‘mijn ex meost voor 3 kinderen betalen tot het uitspraak vonnis Okt'08 ‘ leid ik af dat uw ex vanaf oktober 2008 slechts voor 2 kinderen onderhoudsgeld moet betalen aan u en voor 3 kinderen daarvoor.

‘ik betaal voor mijn zoon alimentatie sinds het vonnis’

“Art.99.Diverse inkomsten zijn :...3° onderhoudsuitkeringen die aan de belastingplichtige regelmatig zijn toegekend door personen van wier gezin hij geen deel uitmaakt, wanneer ze worden toegekend ter uitvoering van een verplichting op grond van het Burgerlijk of het Gerechtelijk Wetboek of van de wet van 23 november 1998 tot invoering van de wettelijke samenwoning, zomede kapitalen die zulke uitkeringen vervangen...Art.99.De in artikel 90, 3° en 4° , vermelde uitkeringen of kapitalen worden in aanmerking genomen tot 80 pct. van het aan de verkrijger betaalde of toegekende bedrag.”(Wetboek Inkomstenbelastingen).

De onderhoudsuitkeringen die u regelmatig zijn toegekend in 2008 dient u dus voor 80pct als diverse inkomsten aan te geven.

“Art.104.Binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 107 tot 116, worden van het totale netto-inkomen de volgende bestedingen afgetrokken, in zover zij in het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald :1° 80 pct. van de onderhoudsuitkeringen die de belastingplichtige regelmatig heeft betaald aan personen die niet deel uitmaken van zijn gezin, wanneer ze zijn betaald ter uitvoering van een verplichting op grond van het Burgerlijk of het Gerechtelijk Wetboek...”(Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

De onderhoudsuitkeringen die u werkelijk hebt betaald in 2008 dient u dus voor 80pct af te trekken van uw totaal netto-inkomen.

“Art.136.Als ten laste van de belastingplichtigen worden aangemerkt, mits zij deel uitmaken van hun gezin op 1 januari van het aanslagjaar en zij persoonlijk in het belastbare tijdperk geen bestaansmiddelen hebben gehad die meer dan 2.700,00 EUR (basisbedrag 1.800 EUR) netto bedragen :1° hun kinderen...”(Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

Op 01/01/2009(=aanslagjaar) maakten 2 kinderen deel uit van uw gezin en waren dus te uwen laste in dit aanslagjaar.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Archief”