vraagje over ongeldig/blanco stemmen

tatercounter
Topic Starter

vraagje over ongeldig/blanco stemmen

#1 , 18 jun 2009 09:37

Naar aanleiding van een discussie onder vrienden waar we maar niet uit geraken volgende stelling:

"Blanco stemmen wegen door op het resultaat omdat als je vb 100 stemmen hebt dan is 1 stem daarvan 1% - als je 20 blanco stemmen hebt is 1 stem 1.25% van het totaal aantal stemmen. Dus hebben blanco stemmen onrechtstreeks invloed op het resultaat omdat ze de overige stemmen meer invloed geven op het totaal.
Ongeldige stemmen wegen niét door omdat die wél beschouwd worden als stemmen en dus het totaal aantal stemmen niet naar beneden halen en bijgevolg de "normale" stemmen procentueel even zwaar blijven wegen op het totale aantal stemmen".

Ik hoop dat ik me een beetje duidelijk heb geformuleerd maar als iemand mij - graag in mensentaal :oops: - zou kunnen uitleggen of bovenstaande stelling klopt of niet en indien ze niet klopt me de correcte uitleg zou willen geven?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 jun 2009 10:20

Er is voor het tellen van de stemmen geen verschil tussen blanco en ongeldig.
Blanco en ongeldig worden op één hoop gelegd (letterlijk waar nog met potlood en papier gestemd wordt) en er wordt dus één totaal gemaakt waarin beiden zijn opgenomen.

Bij de verdeling van de zetels worden deze stemmen niet meegeteld.

scorpioen

tatercounter
Topic Starter

#3 , 18 jun 2009 10:24

Dus een geldige stem weegt niet zwaarder door naargelang het aantal ongeldige/blanco stemmen, klopt dat?

Ben iig al blij dat er duidelijkheid is over al dan niet verschil maken tussen ongeldige en blanco stemmen :)

Reclame

Terug naar “Archief”