financiële gevolgen extra inwoner

dieke
Topic Starter

financiële gevolgen extra inwoner

#1 , 23 jun 2009 08:16

Dag iedereen

Mijn schoonbroer wordt dit jaar 30, heeft een vast inkomen en woont in bij mijn schoonouders. Schoonmoeder heeft nooit een job gehad; schoonpapa is op pensioen.

Vraag 1: Heeft het inwonen van schoonbroer bij schoonouders gevolgen voor hun financiële situatie (op het vlak van belastingen en co., dat zijn eten en verbruik geld kost, dat weet ik uiteraard)?

Mijn schoonbroer heeft sinds kort een vriendin die binnen afzienbare tijd uit haar appartement trekt en zal intrekken bij schoonbroer en dus ook bij schoonouders. Zij heeft momenteel geen inkomen.

Vraag 2: extra gevolgen voor deze extra inwoner?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Topic Starter

#2 , 26 jun 2009 12:07

Eventjes naar boven brengen :-)

Vandebos

#3 , 26 jun 2009 13:45

Alhoewel ik absoluut geen expert op gebied van belastingen ben zie ik niet direkt welke gevolgen dit zou kunnen hebben uitgenomen als beide schoonouders ouder zijn dan 65; dan kan uw schoonbroer ze namelijk inbrengen als ten zijne laste... (het zijn zijn ouders als ik een beetje kan volgen?) Dat levert hem een flink belastingsvoordeel op.

Uiteindelijk gaat het hier om een delen van adres, niet van financiële middelen.

Nogmaals ben geen expert, laat zelf mijn "vervloekte n**t" invullen door een boekhouder..

Reclame

Buzzer

#4 , 29 jun 2009 17:03

Qua belastingsbrief kun kun je perfect feitelijk samenwonen en elk een brief als alleenstaande indienen.

Qua uitkeringen zal het ervan afhangen hoe de ambtenaar het feitelijk samenwonen zal interpreteren. Mogelijks zal de uitkering lager zijn dan wanneer de steuntrekker werkelijk alleenwoont.

Opletten als vriendin van schoonbroer schulden maakt ; de deurwaarder kan alles aanslaan wat hij onder het dak vind van waar die vriendin woont.
De deurwaarder zal in princiepe geen rekening houden met wie de werkelijke eigenaar is van de goederen en alles aanslaan.

Dus altijd uitkijken als je iemand in huis haalt, dit kan ben belang zijn voor alle medebewoners.

dieke
Topic Starter

#5 , 29 jun 2009 20:20

Buzzer: bedoel je met uitkeringen dan ook het pensioengeld? Alvast bedankt voor je antwoord.

Terug naar “Archief”