honden lawaai

alain28
Topic Starter

honden lawaai

#1 , 29 jun 2009 22:41

daar ik nieuw ben op deze forum , vraagje via deze weg .
welke rechten heb ik als gewone burger tegen storende hondengeblaf??
met de persoon zelf valt blijkbaar niet te praten :( . moet ik eerst via de wijkagent reageren ? en heb ik wel een kans om resultaat te hebben . Heb een beetje gezocht op net maar echt duidelijk is het niet . wat zeg de "wet" in deze verband ??? en zeker na 22 hr ??? want een mens moet ook kunnen slapen !!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 30 jun 2009 06:11

In de eerste plaats: nagaan of uw gemeente/stad beschikt over een algemeen politiereglement (eventueel een afzonderlijk reglement specifiek voor honden is ook mogelijk).

Tal van gemeenten hebben sinds de instelling van de politiezones (dat is een fusie) de verschillende reglementen van hun gemeenten ééngemaakt en dan ook gemoderniseerd.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jun 2009 18:56

hondengeblaf kan via verschillende kanalen aangepakt worden
1-strafrechtelijk
a aks overtreding -- bij een gemeentelijk politiereglement en zeker als er een GAS ( gemeentelijk autonoom sanctierecht) is - voorstel sanctie betaling tot 250 €.
vaststellingenn gebeuren door politie / bevoegde ambtenaren( voor zover op publiek domein) hoorbaar is.
Vaststelling is overlast = niemand mag overlast veroorzaken. Uren spelen geen rol.
Die 22 uur komt van 'bij nacht' in een aantal uitspraken bij vrederechter.
In strafrecht is 'nacht' een ander begrip maar wordt dikwijls wel zo aanvaard.
Ook een vaststelling om 21 uur of om 19 uur kan overlast en strafbaar zijn.

Hoe starten : steeds politie bellen en vragen om een vaststelling -bij geen vaststelling wat dikwijls zal zijn toch vragen melding te maken van hun tussenkomst. Als het al een aanslepend probleem is eerst eens met wijkcommissaris/ inspecteur een praatje doen - mogelijk zijn er nog anderen die last hebben.

Al deze PV kan je dan weer gebruiken in een burgerlijk geding - vb de tegenpartij mag geen hond houden.

Opletten elke vorm van geluidsoverlast die u wenst te laten vaststellen met de ramen open --- zal niet werken -- u zal eerst alle maatregelen moeten nemen om geen geluid binnen te krijgen.
Alle vaststellingen gebeuren dus met alle ramen TOE.

Reclame

Terug naar “Archief”