48 jaar gehuwd, vrouw v kinderen gezorgd, wat nu?

iw
Topic Starter

48 jaar gehuwd, vrouw v kinderen gezorgd, wat nu?

#1 , 18 jul 2009 21:39

als je als vrouw altijd thuis gebleven bent om voor manlief en kinderen te zorgen, welke mogelijkheden heb je dan als vrouw als je financieel volledig afhankelijk bent van je echtgenoot.
Als de situatie echt onthoudbaar wordt wat voor mogelijkheden heb je dan om je van je man te laten scheiden?
Bestaat er een opvangsysteem?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 18 jul 2009 22:59

Als ik me niet vergis, bestaat er de mogelijkheid om bij een echtscheiding die jaren zorg voor het huishouden en de kinderen te laten 'tellen' als zijnde financieel voordeel. Ik ben geen jurist, maar intuïtief heb ik zoiets van: 'laat je niet kisten, hoor!' Als jij immers die zorg niet op je had genomen, had manlief zijn carrière immers ook niet op dergelijke manier kunnen uitbouwen. Aan het financiële welzijn van een gezin, werk je op zo'n manier zeker en vast met zijn tweeën, ook al brengt 1 van de 2 geen echte centen binnen (tel maar eens uit wat een poetsvrouw, kinderjuf,... zou hebben gekost).

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jul 2009 12:00

Je kan uit de echt scheiden en onderhoudsgeld vorderen van je man.

scorpioen

Reclame

paling

#4 , 19 jul 2009 12:25

48jaar getrouwd dat betekent dat haar man op pensioen is en al een redelijke leeftijd heeft . stel dat zij onderhoudsgeld krijgt toegewezen en dan overlijd de man op welk inkomen heeft ze dan recht ?

chrisd

#5 , 19 jul 2009 13:05

48jaar getrouwd dat betekent dat haar man op pensioen is en al een redelijke leeftijd heeft . stel dat zij onderhoudsgeld krijgt toegewezen en dan overlijd de man op welk inkomen heeft ze dan recht ?
Althans in Nederland heeft iedereen, die in Nederland woont/woonde recht op AOW/ouderdoms-toelage; bij echscheiding; zal ook in Belgie bestaan.
(Eventueel) pensioen en vermogen delen; zeker niet niks; kunnen de kinderen, die TS gebaard en 10+ jaar verzorgd heeft, daar niet bij helpen?

Mathieu Rutten

#6 , 19 jul 2009 15:53

Geachte,

Om een correct antwoord te geven, had ik graag de leeftijd gekend van mevrouw en mijnheer. Is mevrouw 48 jaar en gehuwd of is zij reeds 48 jaar gehuwd. Dit is immers een essentieel verschil.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

jokeenfamilie

#7 , 20 jul 2009 12:35

Meestal blijven moeders thuis, of werken deeltijds en vallen daardoor bij echtscheiding terug op een minimum-inkomen.
Laat je goed informeren en maak gebruik van je rechten, want die heb je.
Veel moed !! Want veel koppels blijven samen ondanks een hels leven omwille van de financiele kant...Maar het leven moet nog leefbaar blijven , en we leven maar 1 keer........
Laat je goed begeleiden , die kansen zijn er nu wel , vroeger niet.
Het ga je goed ..........jo

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 jul 2009 10:25

Je kan info bekomen bij volgende instanties
dienst slachtofferhulp van je politiezone
justitiehuis in uw arrondissement
bij de vrederechter
bij het ocmw van je gemeente
een sociaal infopunt
via je ziekenkas - vakbond.

Al deze diensten kunnen u een stuk info geven en u dan doorverwijzen naar diegene die op uw eindvraag kan antwoorden.

Waarom politie slachtofferzorg... ik heb een vermoeden dat de scheiding om een aantal redenen zal gebeuren en mogelijk zelfs intra familiaal geweld kunnen verbonden zijn.
Zij zijn dan echt aangewezen om uw zaak mee op te volgen en u te begeleiden.

Terug naar “Archief”