Ik zal mijn geval hier eens kort uitleggen
Ik heb in oktober 2007 een wagen gekocht
Ik heb deze niet laten inschrijven omdat ik in een garage werk
en met de handelaarsplaten kon rond rijden.
In februari 2008 doe ik mijn wagen in een zaak (bvba) binnen
om mijn wagen volledig te laten upgraden
En heb hiervoor ook een factuur betaald van 8500 euro
De werken aan de wagen bleven duren...
De wagen raakte nooit klaar of er was altijd wel iets mis mee.
Dus die zaak stelde voor om mijn wagen te ruilen met een andere wagen
zodat ik eindelijk een auto had die reed.
Ik bleef maar op die wagen wachten maar ook hier kwam er niets van in huis.
Ondertussen had hij mijn wagen al verkocht aan iemand anders. (oktober 2008) zonder mijn weet hiervan.
Ik had nog steeds de papieren in mijn bezit en was totaal niet op de hoogte van de verkoop van mijn wagen.
Uiteindelijk is die zaak failliet gegaan in Januari 2009.
Op dat moment heeft de zaakvoerder een persoonlijke schuldbekentenis getekend dat hij mij nog 16000 euro moest terug betalen.
Zo had ik ten minste nog iets op papier.
Wanneer de zaak dan failliet is gegaan, heb ik de vraag gekregen van een particulier of ik de papieren van mijn wagen aan hem wou bezorgen.
Hij beweerde dat hij deze wagen gekocht had van bovenvermelde zaak.
Ik ging hier niet mee akkoord omdat ik aan die zaak nooit de toestemming heb gegeven om mijn wagen te verkopen.
Nu heeft de curator de wagen meegegeven aan die persoon die hem van die zaak gekocht had, zonder papieren of zonder te controleren wie de eigenaar was of die zaak hem wel van mij zou gekocht hebben.
Dus op dat moment ben ik klacht gaan indienen tegen die zaak omdat ik mijn geld en mijn wagen kwijt was.
Nu wil die persoon de wagen verkopen op het internet zonder papieren.
Omdat hij toch niets met de wagen kan doen.
Dus ik heb hiervan laten klacht neerleggen bij de lokale politie.
Ik ben dus ook te weten gekomen waar deze wagen staat en ben er ook naar gaan kijken.
Ik heb gezien dat het mijn wagen was en heb toen naar de politie gebeld om deze in beslag te laten nemen.
Nu moet alles voor het gerecht komen.
Nu is mijn vraag
Koopt die jongen te goeder trouw nu mijn wagen van die zaak? want dit beweert zijn advocaat...
Wetende dat de zaak niet mijn toestemming heeft gekregen om mijn wagen te verkopen.
Dat ik altijd de papieren van de wagen in mijn bezit heb gehad.
Die jongen wist van op een forum dat dit mijn wagen was
en dat deze voor een project bij die zaak stond.
En jongen heeft mij nooit gecontacteerd voor te vragen of het waar was dat die zaak mijn wagen mocht verkopen.
Er is dus geen enkele verkoopsovereenkomst tussen mij en die zaak.
Maar wel tussen de zaak en die jongen.
Die jongen heeft ook een lening moeten afsluiten voor mijn wagen te betalen.
Ik weet niet of dat ook nog een rol kan spelen.
Ik wil op zijn minst mijn wagen recuperen van die jongen en mijn factuur dat ik betaald heb aan die zaak.
Heb een voorbeeld gevonden naar Nederlands recht :
Als iemand een roerende zaak zoals een auto van een ander koopt, dan is hij niet te goeder trouw, als hij weet, dat de verkoper niet de rechtmatige eigenaar is, maar de auto bijvoorbeeld heeft geleend of gehuurd. Maar dat is niet alles. De koper moet soms ook onderzoeken, of de verkoper die auto wel mag verkopen. Voor de aankoop van een auto heeft de rechtspraak bepaald, dat een onderzoek naar de kentekenpapieren het minimum is. Als er een goede reden bestaat, om te twijfelen aan de bevoegdheid van de verkoper, is een nader onderzoek altijd geboden. Dat doet zich bijvoorbeeld voor, als het kenteken niet op naam van de verkoper staat, die zich natuurlijk ook moet legitimeren.
Als de goede trouw bij de koper ontbreekt, kan de werkelijke eigenaar deze altijd terugvorderen van de koper. Revindicatie heet dat. Is wel sprake van goede trouw bij de koper, dan wordt deze beschermd tegen een terugvordering door de eigenaar. In dat geval heeft een rechtsgeldige overdracht van de eigendom plaats gevonden. De uitzondering daarop is weer de situatie, dat de eigenaar de auto door diefstal is kwijtgeraakt. In dat geval kan deze gedurende drie jaren na de diefstal de auto opvorderen van een ieder, die deze in bezit heeft.
Kan dit ook toegepast worden in België ??
Het grote probleem is dat ik geen beroep kan doen op rechtsbijstand
Aangezien ik de wagen nooit op mijn naam heb laten verzekeren want ik reed op garageplaten.
Dus moet advocaat zelf betalen en blijkbaar de gerechtskosten en advocaat van tegenpartij ook als ik de zaak verlies...