Termijn contract ?

Pedromuriscanis
Topic Starter

Termijn contract ?

#1 , 03 aug 2009 19:55

Ik maak al een paar jaar gebruik van een online dienst om realtime beursgegevens te streamen.
Een goeie dienst, alleen is dit de laatste jaren te duur geworden(lees goedkopere spelers op de markt)
Ik betaal deze dienst jaarlijks..
Vorig jaar wou ik deze dienst opzeggen, maar dat lukte niet (contract 1 jaar)
Dus na veel rondgebel betaal ik braaf m'n factuur. En stuur direct een brief voor de opzeg van dit jaar dus.(niet aangetekend)
Enfin, dit jaar dus weer factuur, weer zelfde probleem, contract 1 jaar... dus betalen.
Maar is dit wel zo ? Ben ik echt verplicht om 3 maand op voorhand een getekend schrijven te sturen om onder dit contract uit te kunnen ?
Owja, de desbetreffende dienst is trouwens overgenomen door een ander bedrijf. dus hier weten ze natuurlijk van niks van wat er vorig jaar gebeld en geschreven is.....

De algemene voorwaarden staan hier :
http://www.eris.eu/viewer/file.aspx?FileInfoID=178

valt dit contract onder :
http://mineco.fgov.be/protection_consum ... nl_002.pdf
??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 05 aug 2009 10:32

“Art.39bis.§ 1. Wanneer een dienstenovereenkomst van bepaalde duur gesloten tussen een verkoper en een consument een beding tot stilzwijgende verlenging bevat, komt dit beding in vet gedrukte letters en in een kader los van de tekst voor op de voorzijde van het eerste blad. Dit beding moet de gevolgen van de stilzwijgende verlenging vermelden waaronder de bepaling van § 2, evenals de uiterste datum waarop de consument zich kan verzetten tegen de stilzwijgende verlenging van de overeenkomst en de modaliteiten van deze kennisgeving.§ 2. Onverminderd de wet van 25 juni 1992 op de landsverzekeringsovereenkomst, kan de consument, na de stilzwijgende verlenging van een dienstenovereenkomst van bepaalde duur, op elk ogenblik zonder vergoeding de overeenkomst opzeggen met inachtneming van de opzeggingstermijn die in de overeenkomst is bepaald, zonder dat deze termijn meer dan één maand mag bedragen.”(14 JULI 1991. - Wet betreffende de handelspraktijken en de voorlichting en bescherming van de consument).

‘een online dienst om realtime beursgegevens te streamen’ is een dienst in de zin van voornoemd art.39bis,zodat dit artikel op uw overeenkomst van toepassing is.

Dit art.39bis strekt tot bescherming van de consument en is mijns inziens van dwingend recht zodat er niet contractueel ten nadele van de beschermde persoon vooraf geldig kan van afgeweken worden.

Zonder aangetekend schrijven zal het vrijwel onmogelijk zijn uw opzegging te bewijzen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Pedromuriscanis
Topic Starter

#3 , 06 aug 2009 09:32

Probleem is dat het contract is afgesloten voor 25 mei 2007.
Of maakt dat niet uit ?

Reclame

Terug naar “Archief”