Handelingsonbekwaam/beslissingsonbekwaam of niet?

gast 77
Topic Starter

Handelingsonbekwaam/beslissingsonbekwaam of niet?

#1 , 09 aug 2009 21:00

Hoi

Waar kan ikzelf terugvinden of ik al dan niet handelingsonbekwaam/beslissingsonbekwaam ben bevonden en wie dit uitgesproken heeft.
Ben dit teweten gekomen via een bank waarbij ik een hypothecaire lening wou doen en mij dus de lening weigerden aangezien in hun computer stond dat ik dus handelings/beslissingsonbekwaam ben gesteld.
Eerlijk gezegd kwam ik uit de lucht gevallen, hoe kan ik checken of dit klopt door wie wordt die uitgesproken en kan ik dit via het internet controleren of niet
2 is mijn bewindvoerder die ik heb hier dan niet vanop de hoogte en moet hij me dan niet inlichten hierover?

vriendelijke groeten en tot snel!!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 10 aug 2009 10:47

Bent u ooit in psichiatrische behandelng geweest ? Het is mogelijk dt bepaalde diensten (overheids-) hiervan op de hoogtezijn of dat zoiets ergens geregistreerd staat.

Inderdaad is het zo dat sommige mensen niet (meer) hoeven geinterneerd te worden, maar dat het daarom nog niet wil zeggen dat zij alle handelingen van andere burgers mogen doen.

Sorry dat ik het zo cru moet stellen. Ik ken persoonlijk iemand waar u en ik een conversatie van pakweg een halfuur mee kunnen maken en zullen vaststellen dat alles OK is met deze persoon. Echter nadat je de persoon iets langer kent of een langere conversatie ermee voert kan je vaststellen dat er een soort "missing link" bij deze persoon aanwezig is. Alsof hij ergens een afslag gemist heeft. Zijn IQ zal waarschijnlijk biezonder laag zijn, bovendien weet ik dat hij in een sociale werkplaats werkt. Het is logisch dat de maatschappij zich beschermt en zulke personen ook tegen hunzelf beschermt.

Kun je niet eens aan je huisdokter vragen hoe dit komt ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

wolf2

#3 , 10 aug 2009 20:02

Vanaf 1997, in het Belgisch Staatsblad.

Voorbeeld:

Vredegerecht van het kanton Zelzate
Bij vonnis van de vrederechter van het kanton Zelzate, verleend op 12 december 2006, werd Devroe, Jan, advocaat te 9080 Lochristi-Zeveneken, Zevenekendorp 57, aangesteld als voorlopige bewindvoerder over Lippens, Maria, geboren op 2 februari 1916, laatst wonende te 9080 Zeveneken, Sint-Elooistraat 56, in de instelling Rusthuis Sint-Eligius, gezien deze onbekwaam werd verklaard haar goederen te beheren.
Zelzate, 26 december 2006.
Voor eensluidend uittreksel : de griffier, (get.) Katelijne Lietanie.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 aug 2009 17:28

Waarvandaan heeft die bank dat gehaald?

Ga eens langs de sociale dienst van uw ocmw die zullen (snel) kunnen achterhalen hoe het zit.
Sommige onbekwaamheden staan zelfs op de identiteitskaart - verlengde minderjarigheid.
Andere worden gepubliceerd in het staatsblad.

Terug naar “Archief”