het huis inkopen

connyv
Topic Starter

het huis inkopen

#1 , 02 sep 2009 17:33

graag had ik geweten hoe het werkt als je het huis waar mijn ex en ik 2 jaar geleden gebouwd hebben nu dat we uit elkaar zijn wil inkopen . persoonlijk neem ik de hypotheek van het huis over maar hoe zit het dan krijgt men dan elk de helft van het deel dat al afbetaald wordt of is het de waarde van het huis delen in twee -de kosten van de hypotheek vb: 230000waarde huis -140000lening blijft er dan 90000over en dat dan delen door 2dat we elk 45000 hebben maar gezien ik de hypotheek overneem moet ik zijn deel nog bijlenen vandaar mijn vraag ? hoe werkt het als je het huis inkoopt ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 06 sep 2009 13:25

Beste,

eerst moet er een waardebepaling zijn die aanvaard wordt door beide partijen.
Stel bvb koppel koopt woning aan 200.000 euro. Zij lenen 150.000 euro. Na drie jaar gaan ze uit elkaar. De waarde is dan bvb 230.000 euro en de nog uitstaande schuld 140.000 euro.
Iedere partner is voor de helft mede-eigenaar en heeft dus recht op 115.000 €, maar is ook nog voor 70.000 € schuldenaar.
Die 115.000 € zal jij aan je partner betalen door enerzijds 70.000 € van de lening enkel ten jouwe laste te nemen en door 45.000 € in contanten uit te betalen.
Samengevat : jij neemt de hypotheeklening helemaal over en betaalt 45.000 euro aan je echtgenote, zijnde haar deel in de "vrije waarde" (is de totale waarde minus de uitstaande schuld)
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Archief”