Politiedatabank vs. Blanco Strafregister

kev_d_m
Topic Starter

Politiedatabank vs. Blanco Strafregister

#1 , 03 okt 2009 18:01

Hallo iedereen,

Mits wat zoekwerk ben ik op dit forum terechtgekomen waar een soortgelijk onderwerp werd aangekaart.
Nu, ik heb een gelijkaardig probleem;
Ik ben 3 jaar terug betrokken geweest bij een inbraak en was toen net meerderjarig, mijn "kompanen" hebben elk in hun pv laten opnemen dat ik tegen het idee was en niet mee gedaan heb aan de eigenlijke inbraak (ik stond namelijk aan het begin van de wegel te wachten tot ze klaar waren met hun fratsen) en heb ook niets beschadigd of van buit weg gedragen of dergelijke. Maar omdat ik op de hoogte was en in de buurt was van het misdrijf, ben ik als medeplichtig aan gewezen.
Door mijn werkstraf heb ik een blanco strafregister, maar ik ben nu bezig met mijn testen voor de politie, en bij de tweede proef komt er een antecedentenonderzoek bij kijken, waarna men gaat pluizen in je "dossier", dus volgens mij in een soort politionele databank.

Ik zal zowiezo hier worden over uitgepluisd, maar is er geen manier waar ik in de toekomst dat kan laten schrappen, ik heb tenslotte geboet voor mijn daden en zie echt wel in dat ik een "lompe uil" (sorry, beetje dialect) ben geweest.
Mits ik eigelijk heel mijn studie en opleiding politioneel of bewakingssector gericht heb, zal me dat steeds blijven achtervolgen, als het al dan niet nog in die databank vermeldt staat..

Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 okt 2009 18:31

U bent veroordeeld - ook een werkstraf wordt bij mijn weten vermeld.
En idd u zal in de nationale politionele databank staan.

Deze databank wordt wel om de x tijd opgeschoond en dan verdwijnen al de zaken die x tijd verjaard zijn.

Ik denk open kaart spelen bij de controle is steeds het beste.

Vandebos

#3 , 03 okt 2009 19:26

Ik dacht dat je na 5 jaar eerherstel kon aanvragen en dat dergelijke dingen dan "verdwenen".
Een vriend van me is zo in zijn onnozele jaren betrapt op heling van gestolen brommertjes. Hij wou reeds van kindsaf aan bij de politie en heeft toen 5 jaar geduld moeten oefenen. (dacht dat hij een voorwaardelijke straf had gekregen?)

Reclame

kev_d_m
Topic Starter

#4 , 03 okt 2009 19:29

U bent veroordeeld - ook een werkstraf wordt bij mijn weten vermeld.
En idd u zal in de nationale politionele databank staan.

Deze databank wordt wel om de x tijd opgeschoond en dan verdwijnen al de zaken die x tijd verjaard zijn.

Ik denk open kaart spelen bij de controle is steeds het beste.
ik was van plan zowiezo open kaart te spelen want die mannen weten dat toch beter als ikzelf wat ik allemaal heb staan, maar het gaat me gewoon om het feit, ik heb zelf niets gedaan want ik heb bewust protest geleverd tegen mijn vrienden hun acties. Maar toch.. en om de hoeveel jaar wordt dat opgeschoond naar uw weten of denken?

Groetjes

j.demoor

#5 , 05 okt 2009 09:28

”Art.28quinquies.§1.Behoudens de wettelijke uitzonderingen is het opsporingsonderzoek geheim...”(Sv.=Wetboek van Strafvordering).

Krachtens art.57 Sv. geldt dit ook voor het gerechtelijk onderzoek.

‘gaat pluizen in je "dossier"’ kan dus niet wat betreft de dossiers van opsporings- en gerechtelijk onderzoek.

“Art.619.Veroordelingen tot een politiestraf worden uitgewist na een termijn van drie jaar te rekenen van de dag van de definitieve rechterlijke beslissing waarbij zij zijn uitgesproken...Art.621.Iedere veroordeelde tot straffen die niet kunnen worden uitgewist overeenkomstig artikel 619 kan in eer en rechten hersteld worden...”(Wetboek van Strafvordering).

“Art.7.De straffen op de misdrijven gepleegd door natuurlijke personen toepasselijk...in correctionele zaken en in politiezaken...2° de werkstraf...”(Strafwetboek).

‘Door mijn werkstraf heb ik een blanco strafregister’ is dus niet noodzakelijk juist. Onderzoek in uw vonnis of uw werkstraf een correctionele of een politiestraf was. Vraag bij de locale politie of u NU al dan niet een blanco strafregister hebt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus

#6 , 05 okt 2009 12:13

In feite doet uw mening er niet toe.
U bent veroordeeld dus voor de wet bent u medeplichting. U bent daarvoor veroordeeld.
Dat is punt andere lijn.

Als ik in de selectiecommissie zou zitten - zou het voor u daar stoppen.

Uiteraard kan u zoals iedereen gebruik maken van uw rechten - en alles in het wettelijk werk stellen om terug een blanco strafregister te krijgen.

Neem er al kennis van bij wijze van spreken een politieambtenaar bij een veroordeling van 6 maand al ontslagen zal worden en met een lagere straf kan worden. (beslissing door/via politieraad)

kev_d_m
Topic Starter

#7 , 06 okt 2009 19:38

”Art.28quinquies.§1.Behoudens de wettelijke uitzonderingen is het opsporingsonderzoek geheim...”(Sv.=Wetboek van Strafvordering).

Krachtens art.57 Sv. geldt dit ook voor het gerechtelijk onderzoek.

‘gaat pluizen in je "dossier"’ kan dus niet wat betreft de dossiers van opsporings- en gerechtelijk onderzoek.

“Art.619.Veroordelingen tot een politiestraf worden uitgewist na een termijn van drie jaar te rekenen van de dag van de definitieve rechterlijke beslissing waarbij zij zijn uitgesproken...Art.621.Iedere veroordeelde tot straffen die niet kunnen worden uitgewist overeenkomstig artikel 619 kan in eer en rechten hersteld worden...”(Wetboek van Strafvordering).

“Art.7.De straffen op de misdrijven gepleegd door natuurlijke personen toepasselijk...in correctionele zaken en in politiezaken...2° de werkstraf...”(Strafwetboek).

‘Door mijn werkstraf heb ik een blanco strafregister’ is dus niet noodzakelijk juist. Onderzoek in uw vonnis of uw werkstraf een correctionele of een politiestraf was. Vraag bij de locale politie of u NU al dan niet een blanco strafregister hebt.
Geachte, alvast bedankt voor al het opzoekwerk dat je verricht!
Ik heb gelezen in het item waardoor ik op dit forum ben belandt, dat je 2 soorten "niveau's" hebt, zijnde; het model 2 strafblad (interne justitie databank) en model 1 (bewijs van goed gedrag en zeden), en strafregister slaat toch op het hebben van een blanco document van goed gedrag en zeden?
Want dat heb ik (mits ik dat moest opsturen voor de politie testen).
Ik ben niet ter plaatse van een rechtbank moeten gaan, dit is totaal via briefwisseling gegaan.
Na mijn proces verbaal heeft mijn vader mij aangeraden een brief te schrijven naar de Procureur des Konings te Dendermonde.
Daarin verklarende dat ik mijn deel in de schade heb vergoed en dat ik spijt vertoon van mijn daden. Daarin vroeg ik ook om mijn zaak te behandelen in de procedure "bemiddeling in strafzaken" of met andere woorden "werkstraf".

In antwoord daarop heb ik een brief terug gekregen die toestemde met een werkstraf. Het enige wat ik op de brief kan terug vinden (nu ik hem terug lees), is dat het van het Justitiehuis Dendermonde afkomstig is en van de dienst "Bemiddeling in strafzaken". Dus ik kan niet goed bepalen aan welke zuil de straf is toegekend.

Verder weet ik niet of je als gewone burger mag onderhoren wat er in die databank over je geschreven staat.
Mijn vader is namelijk lid van de Federale politie en ook hij zegt dat de tijden niet meer zijn zoals vroeger dat je iemand zomaar kan natrekken, nu moet je een hele lijst invullen (via pc weliswaar) met de reden van wens tot natrekken en dergelijke. Die vervolgens wel gerapporteerd wordt.. Of ben ik verkeerd en heb ik daar wel recht op om te weten waar ik sta?
In feite doet uw mening er niet toe.
U bent veroordeeld dus voor de wet bent u medeplichting. U bent daarvoor veroordeeld.
Dat is punt andere lijn.

Als ik in de selectiecommissie zou zitten - zou het voor u daar stoppen.

Uiteraard kan u zoals iedereen gebruik maken van uw rechten - en alles in het wettelijk werk stellen om terug een blanco strafregister te krijgen.

Neem er al kennis van bij wijze van spreken een politieambtenaar bij een veroordeling van 6 maand al ontslagen zal worden en met een lagere straf kan worden. (beslissing door/via politieraad)
Geachte,

Wat ik gedaan heb is een grote stommiteit, dat moet u me niet vertellen, maar om eerlijk te zijn, u zult ook stommiteiten gedaan hebben in uw leven, of op zijn minst zaken die waar je spijt van hebt of die eigenlijk niet correct waren. U zal er alleen niet voor bestraft geweest zijn.
Zie die astublieft niet als een aanval op u, want ik begrijp u standpunt, maar de politie is in de eerste instantie een weerspiegeling van de maatschappij. En beseffende dat ik fouten heb gemaakt, draait het toch ook om een tweede kans te geven, mits bepaalde consequenties.

Franciscus

#8 , 07 okt 2009 19:49

Niet als een aanval beschouwd - maar is een denkfout van u.
Als men veroordeeld is maakt het niets meer uit wat u er zelf van vindt.
De feiten zijn wettelijk bewezen zodoende.

Het moraliteitsonderzoek of antecedentenonderzoek gebeurd door de lokale politie en de wijkagent zal over u info inwinnen en dat op dat dokument neerschrijven.
Het is de commissaris van de eenheid/afdeling of korpschef die tekent voor gunstig - gunstig voor bepaald doel of ongunstig advies
Als uzelf al zegt ene blanco strafregister voor nivo politie en u spreekt van justitiehuis zal er voordat er een rechter een uitspraak heeft gedaan u een andere mogelijkheid hebben aangeboden -- dat kan kloppen gezien justitiehuis ... het dossier zal dus gesloten zijn lastens u na vervullen van de werkstraf en zonder verder gevolg.

In een babbel met die personen kan je het dus plaatsen.
Hou er rekening mee dat bij het gesprek men over uw attitudes wel heel hart gaat boren - dus rustig blijven en ontspannen is de boodschap.
De jury achter het groene laken bestaat uit bedreven trainers- ondervragers en psychologen.

neen desnoods eens enkele boeken door over solliciteren.

Terug naar “Archief”