”Art.28quinquies.§1.Behoudens de wettelijke uitzonderingen is het opsporingsonderzoek geheim...”(Sv.=Wetboek van Strafvordering).
Krachtens art.57 Sv. geldt dit ook voor het gerechtelijk onderzoek.
‘gaat pluizen in je "dossier"’ kan dus niet wat betreft de dossiers van opsporings- en gerechtelijk onderzoek.
“Art.619.Veroordelingen tot een politiestraf worden uitgewist na een termijn van drie jaar te rekenen van de dag van de definitieve rechterlijke beslissing waarbij zij zijn uitgesproken...Art.621.Iedere veroordeelde tot straffen die niet kunnen worden uitgewist overeenkomstig artikel 619 kan in eer en rechten hersteld worden...”(Wetboek van Strafvordering).
“Art.7.De straffen op de misdrijven gepleegd door natuurlijke personen toepasselijk...in correctionele zaken en in politiezaken...2° de werkstraf...”(Strafwetboek).
‘Door mijn werkstraf heb ik een blanco strafregister’ is dus niet noodzakelijk juist. Onderzoek in uw vonnis of uw werkstraf een correctionele of een politiestraf was. Vraag bij de locale politie of u NU al dan niet een blanco strafregister hebt.
Geachte, alvast bedankt voor al het opzoekwerk dat je verricht!
Ik heb gelezen in het item waardoor ik op dit forum ben belandt, dat je 2 soorten "niveau's" hebt, zijnde; het model 2 strafblad (interne justitie databank) en model 1 (bewijs van goed gedrag en zeden), en strafregister slaat toch op het hebben van een blanco document van goed gedrag en zeden?
Want dat heb ik (mits ik dat moest opsturen voor de politie testen).
Ik ben niet ter plaatse van een rechtbank moeten gaan, dit is totaal via briefwisseling gegaan.
Na mijn proces verbaal heeft mijn vader mij aangeraden een brief te schrijven naar de Procureur des Konings te Dendermonde.
Daarin verklarende dat ik mijn deel in de schade heb vergoed en dat ik spijt vertoon van mijn daden. Daarin vroeg ik ook om mijn zaak te behandelen in de procedure "bemiddeling in strafzaken" of met andere woorden "werkstraf".
In antwoord daarop heb ik een brief terug gekregen die toestemde met een werkstraf. Het enige wat ik op de brief kan terug vinden (nu ik hem terug lees), is dat het van het Justitiehuis Dendermonde afkomstig is en van de dienst "Bemiddeling in strafzaken". Dus ik kan niet goed bepalen aan welke zuil de straf is toegekend.
Verder weet ik niet of je als gewone burger mag onderhoren wat er in die databank over je geschreven staat.
Mijn vader is namelijk lid van de Federale politie en ook hij zegt dat de tijden niet meer zijn zoals vroeger dat je iemand zomaar kan natrekken, nu moet je een hele lijst invullen (via pc weliswaar) met de reden van wens tot natrekken en dergelijke. Die vervolgens wel gerapporteerd wordt.. Of ben ik verkeerd en heb ik daar wel recht op om te weten waar ik sta?
In feite doet uw mening er niet toe.
U bent veroordeeld dus voor de wet bent u medeplichting. U bent daarvoor veroordeeld.
Dat is punt andere lijn.
Als ik in de selectiecommissie zou zitten - zou het voor u daar stoppen.
Uiteraard kan u zoals iedereen gebruik maken van uw rechten - en alles in het wettelijk werk stellen om terug een blanco strafregister te krijgen.
Neem er al kennis van bij wijze van spreken een politieambtenaar bij een veroordeling van 6 maand al ontslagen zal worden en met een lagere straf kan worden. (beslissing door/via politieraad)
Geachte,
Wat ik gedaan heb is een grote stommiteit, dat moet u me niet vertellen, maar om eerlijk te zijn, u zult ook stommiteiten gedaan hebben in uw leven, of op zijn minst zaken die waar je spijt van hebt of die eigenlijk niet correct waren. U zal er alleen niet voor bestraft geweest zijn.
Zie die astublieft niet als een aanval op u, want ik begrijp u standpunt, maar de politie is in de eerste instantie een weerspiegeling van de maatschappij. En beseffende dat ik fouten heb gemaakt, draait het toch ook om een tweede kans te geven, mits bepaalde consequenties.