vergissing bank

homerius
Topic Starter

vergissing bank

#1 , 17 okt 2009 19:04

Hallo,

Als ik door een fout van de bank of een andere persoon geld krijg op mijn zichtrekening; kunnen zij dit terug eisen?

mvg, Bob

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
digits

#2 , 17 okt 2009 22:48

Ik herinner mij een oud topic op dit forum waar heel wat argumenten werden aangehaald, maar kan het zo niet terug vinden.

In het kort: JA.

basejumper

#3 , 18 okt 2009 19:15

Beste,

Een materiële vergissing door de opdrachtgever of de bank maakt u nog geen eigenaar van die gelden.
U bent normaal zelfs gehouden dit te melden.
De bank zal dat debiteren met de initiêle waardeddatum.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Simon Verhoeven

#4 , 18 okt 2009 22:16

Trouwens stel het eens zo:
Als jij perongeluk geld overschrijft naar de verkeerde rekening dan zou jij het ook graag terug krijgen.

j.demoor

#5 , 19 okt 2009 09:26

“Art.1376.Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

homerius
Topic Starter

#6 , 19 okt 2009 17:07

Hallo,

Bedankt voor de antwoorden, dat was hetgene wat ik dacht.

mvg, Bob

Terug naar “Archief”