Huis als hoofdverblijfplaats nemen, wat doen? met student?

Me-Online
Topic Starter
Berichten: 21

Huis als hoofdverblijfplaats nemen, wat doen? met student?

#1 , 19 okt 2009 09:26

Hallo

Situatieschets:

Om onze lening fiscaal aftrekbaar te maken (woonbonus) dienen wij (mijn vriendin en ik) onze pas aangekocht woning als hoofdverblijfplaats te betrekken voor het einde van dit jaar.

Ikzelf ben werkend en zelfstandige in bijberoep.
Mijn vriendin studeert nog tot februari - maart 2010.

Wat dienen wij hier allemaal voor te doen? Domicilie verplaatsen op de gemeente? That's it?

Komt mijn vriendin dan ten laste van mij? Waar moet ik dat melden? Of gaat dat automatisch? Wat is mijn voordeel/nadeel?

Zijn wij dan feitelijk samenwonend of hoe zit dat in mekaar?

Ook betreffende belastingen, bankzaken en weet ik wat nog allemaal...

Hopelijk kunnen jullie mij voorzien van alle nodige info/tips...

Bedankt alvast

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 39720
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 okt 2009 11:23

U moet uw adres(sen) laten overschrijven naar uw nieuwe woning.
Kwartierinspecteur zal bij verhuis vanuit een andere gemeente komen controleren of u daar woont en u daar KAN wonen.
Met het attest bevolking (inschrijving) kan u dan naar uw hypoteekmaatschappij.

Hoe u samen woont is uw zaak - het zal zonder enig contract feitelijk zijn.
Hebt u een samenlevingscontract geregistreerd bij bevolking dan wordt de juridische situatie tss jullie en tgo 3den anders.
Als gehuwden is het nog anders.

Me-Online
Topic Starter
Berichten: 21

#3 , 19 okt 2009 11:34

U moet uw adres(sen) laten overschrijven naar uw nieuwe woning.
Kwartierinspecteur zal bij verhuis vanuit een andere gemeente komen controleren of u daar woont en u daar KAN wonen.
Met het attest bevolking (inschrijving) kan u dan naar uw hypoteekmaatschappij.

Hoe u samen woont is uw zaak - het zal zonder enig contract feitelijk zijn.
Hebt u een samenlevingscontract geregistreerd bij bevolking dan wordt de juridische situatie tss jullie en tgo 3den anders.
Als gehuwden is het nog anders.
Wat houdt het feitelijk samenwonen in? betreffende financiën?

Dus als we ons op de gemeente laten inschrijven is dit op 1dag rond of gaat hier langere tijd over?

Bedankt

Reclame

Franciscus
Berichten: 39720
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 okt 2009 18:02

Het inschrijven zelf is kwestie van enkele minuten. Het wijzigen kan zoals ik reeds heb gezegd - afhangen of in eigen gemeente blijven betreft of van of naar een nadree gemeente gaan betreft.
Binnen gemeente binnen de 8 dagen bij verhuis - buiten gemeente binnen de 15 dagen.
Bij buiten gemeente zal kwartierinspecteur controle uitoefenen
Financiele kant
zie
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... amenwonen/

Terug naar “Archief”