Niet ondertekend aangetekend schrijven

tianneke
Topic Starter

Niet ondertekend aangetekend schrijven

#1 , 17 nov 2009 14:33

Ik heb een niet ondertekend/gehantekend aangetekend schrijven onvangen. Is dit evenwaardig aan een ondertekend/gehantekend schrijven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 17 nov 2009 14:37

Art. 2281...Ontbreekt een handtekening in de zin van artikel 1322, dan kan de geadresseerde de kennisgever zonder onnodig uitstel verzoeken om een origineel ondertekend exemplaar na te zenden. Doet hij dit niet zonder onnodig uitstel, of gaat de kennisgever zonder onnodig uitstel op dit verzoek in, dan kan de geadresseerde het ontbreken van een handtekening niet aanvoeren.(Burgerlijk Wetboek)

tianneke
Topic Starter

#3 , 17 nov 2009 16:12

Wat houdt artikel 1322 in?

Als ik het goed begrijp, mag ik een ondertekend exemplaar vragen, indien ik dit nalaat is een niet ondertekend exemplaar van evenveel waarde als een ondertekend.

Reclame

Lex

#4 , 18 nov 2009 10:51

Wat houdt artikel 1322 in?

Als ik het goed begrijp, mag ik een ondertekend exemplaar vragen, indien ik dit nalaat is een niet ondertekend exemplaar van evenveel waarde als een ondertekend.
Art. 1322 B.W. =overeenkomsten!
Voor het overige is uw redenering correct.

tianneke
Topic Starter

#5 , 18 nov 2009 11:46

dank je

Zjef

#6 , 18 nov 2009 22:56

Art. 2281 B.W. handelt alleen over elektronische post.
De handtekening van art. 1322 B.W. : kan, voor de toepassing van dit artikel, voldoen aan de vereiste van een handtekening, een geheel van elektronische gegevens dat aan een bepaalde persoon kan worden toegerekend en het behoud van de integriteit van de inhoud van de akte aantoont.

Lex

#7 , 19 nov 2009 09:20

Art. 2281 B.W. handelt alleen over elektronische post.
De handtekening van art. 1322 B.W. : kan, voor de toepassing van dit artikel, voldoen aan de vereiste van een handtekening, een geheel van elektronische gegevens dat aan een bepaalde persoon kan worden toegerekend en het behoud van de integriteit van de inhoud van de akte aantoont.
M.i. begrijpt u de woorden 'Wordt OOK' uit art. 2281 B.W. niet goed!

Art. 2281.Wanneer een kennisgeving schriftelijk dient te gebeuren om door de kennisgever te kunnen worden aangevoerd, WORDT OOK...De kennisgeving gaat in bij ontvangst ervan in de vormen genoemd in het eerste lid.

Dit omvat dus niet enkel de verschillende electronische manieren van versturen/ontvangen maar OOK de 'papieren versie'!

Zjef

#8 , 19 nov 2009 23:44

Ik wel, maar m.i. leest u het artikel niet goed. Wanneer een kennisgeving schriftelijk dient te gebeuren om door de kennisgever te kunnen worden aangevoerd, wordt ook een kennisgeving per telegram, telex, telefax, elektronische post of enig ander telecommunicatiemiddel dat resulteert in een schriftelijk stuk aan de zijde van de geadresseerde, als een schriftelijke kennisgeving beschouwd wil niets anders zeggen dan dat het wetboek aan de moderne telecommunicatiemiddelen werd aangepast.
Als in het wetboek een schriftelijke kennisgeving is voorzien, mogen ook deze technieken gebruikt worden. De kennisgeving gaat dan in vanaf de ontvangst in de vormen zoals vermeld, dus telegram, telex, ….
Artikel 1322 B.W. zegt dat aan de vereiste van een handtekening is voldaan met een geheel van elektronische gegevens dat aan een bepaalde persoon kan worden toegerekend en het behoud van de integriteit van de inhoud van de akte aantoont. Als deze elektronische gegevens ontbreken, dan kan de geadresseerde de kennisgever zonder onnodig uitstel verzoeken om een origineel ondertekend exemplaar na te zenden.
Het volstaat niet steeds een wettekst te lezen. In de eerste kandidatuur werd mij al ingeprent dat de voorbereidende werken minstens even belangrijk zijn om de bedoeling van de wetgever te begrijpen.
Zie daarom de bespreking hierover in de kamer en de senaat, onder andere tekst aangenomen in plenaire vergadering en overgezonden aan de Senaat, nr. 38/10 van 6 juli 2000.

Terug naar “Archief”