Dringend! Feitelijk samenwonend en uit elkaar

Eliza_24
Topic Starter

Dringend! Feitelijk samenwonend en uit elkaar

#1 , 22 nov 2009 09:56

Hallo,

Mijn ex-vriend is 5 dagen geleden vertrokken om 'na te denken', de dag nadien heb ik ontdekt dat hij me bedroog. Nu zijn we uit elkaar en ik wil zo snel mogelijk mijn leven terug herpakken. We woonden vier jaar samen en hebben ondertussen een pak samen gekocht.
We huren een appartement waarvan het contract op beide namen staat, alsook de borg.
Ik weet niet goed waar ik moet beginnen want er zijn veel problemen.
Eerste probleem is, dat hij toen hij vertrok al de spullen die voor hem belangrijk waren heeft ingepakt en meegenomen. Nu liggen er hier nog kleren en andere dingen. Hij woont momenteel bij zijn ouders. Zoals ik al zei wil ik zo snel mogelijk zijn spullen buiten want het doet me allemaal pijn. Dus heb ik deze ingepakt en heb ik 3 dagen geleden al contact opgenomen met zijn moeder om te vragen of ze die spullen konden ophalen. Ze stelde dit uit en zei me dat ze een sms ging sturen als ze iets meer wist.
Ondertussen ben ik al naar de politie gegaan om daar melding te doen dat hij het huis uit is, en binnen 13 dagen zou hij geschrapt worden op dit adres. Hij heeft wel de huissleutel mee en wettelijk gezien heeft hij het recht om hier binnen te komen wanneer hij wilt tot hij uitgeschreven wordt door de politie.
Wij zitten samen in collectieve schuldbemiddeling en ik heb ondertussen ook al contact opgenomen met de advocaat. Zij zal ons beide spreken, op aparte tijdstippen natuurlijk, om de financiële zaak te regelen. Veel valt er niet aan te regelen want mijn zaken staan op mijn naam en de zijne op zijn naam.
Gisteren belde ik terug naar zijn moeder (ik kan hem niet bereiken) en vroeg ik of ze aub de spullen wilde komen halen, of dat ik ze zelf naar daar zou brengen.
Ze zei dat ik ze niet moet brengen, dat ze zelf beslist wat ze meepakt en wanneer ze dit meepakt. Dat ze ook zelf beslist of hij daar blijft wonen. En dat ze een vijftal mensen zal optrommelen om hier heel het appartement leeg te maken.
Ik ben dan terug naar de politie gegaan in tranen en zij vertelde me dat ik het noodnummer moet bellen als hij voor mijn deur staat. De wijkagent is dan nog langs te komen om persoonlijk te bevestigen dat hij hier niet meer woont.
Dan ben ik naar de dokter gegaan en die zei me dat ik een zenuwinzinking heb en in shock ben, dit heeft ze ook op papier gezet en er staat ook op dat ze ten strengste afraad dat ik nog contact hebt met mijn ex of zijn ouders omdat dit me anders helemaal zal breken.
Ze zei me dat ik beter naar het ziekenhuis kan gaan maar dit is onmogelijk omdat ik bang ben dat ze hier zullen binnenkomen en alles zullen meenemen.
Nu is mijn vraag, of vragen :

- Kan hij zomaar alles meenemen wat hier in het appartement staat?
- Als die 'bende' hier aan de deur staat kan ik dan weigeren om ze binnen te laten?
- Kan ik het doktersattest gebruiken om contactverbod aan te vragen?
- Wat kan ik doen om mezelf te beschermen? (zodat hij bv niet de computer meeneemt of mijn meubels of wasmachine)

Alvast bedankt voor het advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 22 nov 2009 12:05

Snel andere sloten steken.

Lex

#3 , 23 nov 2009 10:31

Mijn ex-vriend is 5 dagen geleden vertrokken om 'na te denken', de dag nadien heb ik ontdekt dat hij me bedroog.
Waaruit leidt u af dat 'feitelijk samenwonenden' elkaar 'trouw' zouden moeten zijn?

Reclame

Lex

#4 , 23 nov 2009 10:36

Snel andere sloten steken.
Feitelijk samenwonden hebben geen enkele verplichting tov. elkaar, er is een gezamelijke huurovereenkomst...die man kan gaan en staan waar hij wil...wil poster hem buiten dan zal ze bij de vrederechter moeten langs gaan!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 nov 2009 19:17

U hoeft enkel hem binnen te laten - zolang hij er ingeschreven is - vraag uittreksel bevolking waarop vraag schrapping aan bevolking-
Wanneer hij binnen de gemeente is verhuisd - moet de aangifte van adreswijzing BINNEN de 8 dagen - buiten de gemeente 15 dagen

Het feit dat er een huurcontrakt is is geen bewijs van woonst - dus voor hem (en dus ook de familie) is dat geen woning ( huiszoeking en grondwettelijke bescherming)
idem dito gezien hij daar niet meer ingeschreven staat - al een bevestiging van kwartieragent - zorg dat je PV nr - attest van aangifte en klachtneerlegging hebt.
Dus gezien hij daar niet meer woont mag hij bij U
ook zomaar niet meer binnen
Wanneer de familie nu toch zou binnenkomen is dat 1 -huisvredebreuk gezien sleutels als 'valse sleutels' gebruikt worden.
Op het ogenblik dat zij voorwerpen vastpakken 'en verplaatsen kan dat beschouwd worden als (voltrokken) diefstal met braak, inklimming en of valse sleutels, in bende met gebruik van vb motorvoertuig
De polite kan daders onmiddellijk van hun vrijheid beroven. De officier gerechtelijke politie kan arresteren en kunnen ze voorgeleid worden bij procureur de Konings. Niet te vergeten de ambtsplichten die politie moet uitvoeren.

Plaats dadelijk een ander slot - dat mag u en u hoeft hem geen sleutel te geven.

NB
Vraag aan kwartieragent uw adres te sperren voor andere bewoners.
(= enkel inschrijving NADAT kwartieragent zijn fiat heeft gegeven).

j.demoor

#6 , 24 nov 2009 11:19

‘Een opzegging dient te worden beschouwd als een daad van beschikking over het onverdeelde huurrecht,zodat,voor de geldigheid ervan,krachtens art.577-2,§6 B.W.,hiertoe de medewerking van alle medehuurders vereist is‘[Rb.Gent 7 januari 2005(de H./Van B.),R.W.2006-07,1163-1166].

“Art.439...wordt gestraft hij die...in een door een ander bewoond huis...binnendringt, hetzij met behulp van bedreiging of...valse sleutels"(Strafwetboek 8 juni 1867).

‘De beslissing dat beklaagde zich schuldig heeft gemaakt aan huisvredebreuk door gebruik van valse sleutels wordt naar recht verantwoord, als de rechter vermeldt dat beklaagde, door het appartement of het huis binnen te gaan tegen de wil van de bewoner ervan, een onrechtmatig gebruik heeft gemaakt van de sleutel die in zijn bezit was‘[Cass. ARC86AF1-1,15 oktober 1986,Arr.Cass. 1986-87,188,Noot:Zie Cass., 9 juli 1872( Bull. en Pas., 1872, I, 448 )].

Indien uw ‘ex-vriend’ elders gedomicilieerd is dan is uw woning voor hem ‘een door een ander bewoond huis’.U kan tegen huisvredebreuk dus strafklacht neerleggen bij de procureur des Konings,schriftelijk rechtstreeks of mondeling via de politie.

De inboedel van uw huis vormt een onverdeeldheid waarvoor geldt: “Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt :§ 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn...”(Burgerlijk Wetboek).

U kan dit vermoeden weerleggen met onder meer uw aankoopbewijzen.

“Art.1177.De personen bedoeld in artikel 1167 die doen blijken van een ernstig belang in de bewaring, kunnen bij verzoekschrift aan de vrederechter de machtiging vragen om een boedelbeschrijving te laten opmaken zonder voorafgaande verzegeling. In dit geval wordt de boedelbeschrijving opgemaakt bij notarisakte...”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 nov 2009 18:00

1= huisvredebreuk - dat impliceert dat u ze NIET vrijwillig binnenlaat want anders is het niet strafbaar
2 = diefstal -

Terug naar “Archief”