Recht op een deel van mijn vrouws erfenis bij scheiding

Capiche
Topic Starter

Recht op een deel van mijn vrouws erfenis bij scheiding

#1 , 01 jan 2010 14:16

Geachte nmijn vrouw heeft enkele jaren terug een som geerfd ,daar hebben we samen een handelshuis mee gekocht en een gedeelte bij geleend ,deze lening loopt nog 7 jaar .Nu ons huwelijk zit een beetje in het slop ,en een mogelijke scheiding zit in het verschiet .Heb ik ook maar iets recht van een gedeelte van deze erfenis ? We zijn gehuwd zonder huwelijkskontrakt .De som die ze geerfd had kwam normaal haar vader toe ,maar deze was overleden en dat kwam van een nonkel van haar vader..?

Wie weet dit zeker .
MVG Capiche

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 01 jan 2010 16:26

jammer voor u. als dat klaar en duidelijk een erfenis is geweest + tenzij uw vrouw niks in de huwgemeenschap heeft ingebracht daarvan, zal zij dat kunnen terugnemen. ik veronderstel dat het niet om een vennootschap gaat?

Artikel 1399
Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament.
Ten aanzien van derden moet het eigendomsrecht van elk der echtgenoten op een goed dat niet van persoonlijke aard is, bij gebreke van boedelbeschrijving of tegen een bezit volgens de bepalingen van artikel 2229, bewezen worden aan de hand van titels met vaste dagtekening, van bescheiden van een openbare dienst of vermeldingen in regelmatig gehouden of opgemaakte registers, bescheiden of borderellen door de wet opgelegd of door het gebruik bekrachtigd.
Tussen de echtgenoten onderling mag het bewijs van eigendom van dezelfde goederen geleverd worden door alle middelen, met inbegrip van getuigenissen en vermoedens en zelfs van algemene bekendheid.

Reclame

Terug naar “Archief”