belastingteruggave bij scheiding

maytje
Topic Starter

belastingteruggave bij scheiding

#1 , 04 jan 2010 16:23

Hallo ,
ik heb nu pas ontdekt dat mijn ex vrouw in 2006 een teruggave kreeg van de personenbelasting op het inkomen van 2005 .
Kan ik dat nog terugeisen of verjaard dat zogezegd ook .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jan 2010 10:56

Wat soort echtscheiding? Echtscheiding bij onderlinge toestemming of niet?
Zo neen, werd iets gedaan voor de vereffening verdeling?
Zo ja, wat zegt de overeenkomst EOT i.v.m. belastingen?
Gescheiden sinds wanneer?

scorpioen

maytje
Topic Starter

#3 , 05 jan 2010 13:05

Het gaat over een scheiding met onderlinge toestemming , ben gescheiden van 1 november 2005 en er staat in mijn akte dat alle gelden te krijgen of te betalen voor 1 november 2005 elk voor de helft is , zou ik dat kunnen bekomen dat zij ( mijn ex ) mij moet terugkeren , het gaat toch om een aanzienlijk bedrag !!!

scorpioen[/quote]

Reclame

scorpioen

#4 , 05 jan 2010 14:36

Er is een verschil tussen "alle gelden terug te krijgen voor 1 november 2005" en "de belastingen terug te krijgen op de inkomsten verworven voor 1 november 2005."

Een aandachtige lezing van de juiste tekst van de overeenkomst is belangrijk. Is er in de overeenkomst geen speciale alinea gewijd aan de belastingen? Meestal is dat het geval.

scorpioen

j.demoor

#5 , 06 jan 2010 09:19

“Art.1278...Ten aanzien van de echtgenoten, wat hun goederen betreft, werkt het (=echtscheidingsvonnis E.O.O.) terug tot op de dag waarop de vordering is ingesteld...”(Gerechtelijk Wetboek).
“Art.1304...Ten aanzien van de goederen van de echtgenoten heeft de beslissing(=E.O.T.-vonnis) echter gevolg vanaf het proces-verbaal opgemaakt ter uitvoering van artikel 1292(=1e verschijning)...”(Gerechtelijk Wetboek).

De terugbetaling van belastingen die gevestigd werden op inkomsten behorend tot het gemeenschappelijk vermogen behoren eveneens tot dat gemeenschappelijk vermogen.

“Art.1432.Elk der echtgenoten is vergoeding verschuldigd...telkens als hij persoonlijk voordeel heeft getrokken uit het gemeenschappelijk vermogen.”(B.W.).

INDIEN uw ex-vrouw persoonlijk voordeel heeft getrokken uit het gemeenschappelijk vermogen,door de hele terugbetaling die toekwam aan het gemeenschappelijk vermogen alleen te ontvangen , dan dient zij het gemeenschappelijk vermogen hiervoor te vergoeden, m.a.w. u de helft te betalen. Onderzoek zorgvuldig de feiten en uw overeenkomst EOT vooraleer haar daartoe aangetekend aan te manen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

maytje
Topic Starter

#6 , 06 jan 2010 14:26

Ik schrijf het letterlijk over : INKOMSTBELASTINGEN
Alle belastingen en navorderingen respectievelijk
terugbetalingen met betrekking tot het inkomen,
verworven tot 1 november 2005 en vroeger zullen
door beide echtgenoten gedragen en voldaan
respectievelijk genoten worden voor het volledige
bedrag , elk voor de helft

Maar ondertussen zijn we 2010 , zou ik na die jaren van mijn onoplettendheid het geld kunnen terug eisen ?

ps , bedankt voor je reactie

scorpioen

#7 , 06 jan 2010 18:09

In de mate dat de terugbetaling betrekking had op inkomsten verworven voor 1 november 2005 hebt u recht op de helft.

Er is wel een bijkomend probleem. Hoe bereken voor de inkomsten van het jaar 2005 welk deel betrekking heeft op de periode tot 1 november en welk deel op de periode daarna.

De verjaringstermijn is m.i. tien jaar. U kan dus nog steeds uw deel terugvorderen.

scorpioen

maytje
Topic Starter

#8 , 07 jan 2010 12:44

Bedankt voor de reactie , ik denk eraan eens tot de vrederechter te stappen om eventuele stappen te ondernemen , ben namelijk bang van advocaten ( de rekeningen zijn niet altijd mals ) maar als het niet anders kan loont het wel de moeite als ik zeker ben er recht op te hebben !

Terug naar “Archief”