Verschil voor akkoord en voor kennisname

Dist
Topic Starter

Verschil voor akkoord en voor kennisname

#1 , 05 jan 2010 21:40

Goedeavond,

Ik twijfel over het volgende:

Wanneer je iets tekent voor kennisname (vb werkbon,attest,etc) ben je dan gebonden door die handtekening? Of moet er expliciet staat: voor kennisname en voor akkoord.

Voorbeeld: je tekent een werkbon met daarop voor kennisname. Later krijg je een factuur voor de geleverde werken. Ben je dan verplicht om dit te betalen?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 06 jan 2010 11:32

ik weet het niet echt, maar als ik ergens aan twijfel teken ik altijd "onder voorbehoud (van alle rechten)", ...weliswaar tot grote ergernis van de verzoeker dikwijls, maar dat is dan meestal omdat die boter op zijn hoofd heeft

wat betreft uw geval: veel hangt er ook van af of u een particulier of zelfstandige bent. een factuur kan u altijd betwisten

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jan 2010 19:34

Praktijkvoorbeeld : men overhandigd u een aangetekend schrijven - dat tekent u niet voor akkoord maar voor ontvangst- dus kennisname dat u het hebt gekregen.
Een bediende krijgt zijn evaluatie - tekent voor kennisname - na het gesprek wordt door hem en evaluator getekent voor akkoord of niet akkoord.

Het ene is enkel inzake de ontvangst het andere is over de inhoud.
Onder voorbehoud van alle rechten is zowat hetzelfde en idd firma's kennen dat niet zo goed en dan verschieten ze nogal eens met zulke tekst.

Reclame

xena

#4 , 06 jan 2010 20:40

Praktijkvoorbeeld : men overhandigd u een aangetekend schrijven - dat tekent u niet voor akkoord maar voor ontvangst- dus kennisname dat u het hebt gekregen.
hoe u een aangetekend schrijven in ontvangst neemt heeft geen enkel belang zelfs dat je deze niet of wel in ontvangst neemt heeft geen enkele invloed op het aangetekend schrijven

Dist
Topic Starter

#5 , 08 jan 2010 15:00

Dus als je iets tekent voor kennismaking, is dat niet geldig als argument wanneer een factuur betwist wordt? (zoals je moet betalen want je hebt de werkbon getekend)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 jan 2010 18:23

men overhandigt u nu juist geschreven - u tekent voor de overhandiging dus voor de kennisneming dat u dat stuk hebt gekregen-
De vermelding 'aangetekend schrijven' was enkel omdat mensen daar nogal eens moeten tekenen. Over de 'inhoud' van het aangetekend schrijven wordt niets gezegd - u hoeft daar niet mee akkoord te gaan maar u hebt WEL de stelling van de briefschrijver IN uw bezit. Meer niet maar ook niets minder.
Wat anders is het niet ophalen van een aangetekend schrijven - juridisch heb ik u in kennis gesteld - als je die brief niet gaat halen of niet tekend - ik heb al de stappen die moeten gezet worden gezet ( maar dat was niet de vraag)

Als je enkel tekent voor kennisname dan wil dat ALLEEN zeggeen dat je kennis krijgt of neemt van wat de andere partij poneert.
Bij niet akkoord zal je de tegenpartij zo snel mogelijk met aangetekend schrijven bv in kennis stellen dat je het bedrag betwist. Normale termijn factuur 8 dagen - staat meestal ook in de algemene vorowaarden die u best leest VOOR tekenen

Terug naar “Archief”