ik krijg bij borg niet terug en moet schadevergoeding betale

tonini
Topic Starter

ik krijg bij borg niet terug en moet schadevergoeding betale

#1 , 12 jan 2010 18:41

ik heb zwart wit op papier staat dat hij mij borg zal terug betalen, en dat mij huurwoning volledig inorde is en geen schade is. hij geeft beloofd dat ik geen schadevergoeding zou moeten betalen; maar naar telefonisch contact kwam ik te weten dat ik wel schadevergoeding zal moeten betalen. we zijn nu 4,5 maand later en heb nog niet ontvangen van schadevergoeding ik heb zelf niets getekend bij af gifte van de sleutel en opmaak van de plaatsbeschrijving. kan hij mij nog altijd schadevergoeding> eisen of een eindafrekening sturen na al die maanden dat ik weg ben. mij contract is toch beëindgd hoop ik; bij afgifte van mij sleutel en dat ik mij opzeggings termijn van 3maanden heb gedaan?

wie kan mij daar iets van zeggen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 12 jan 2010 19:41

Beëindigen huurcontract:

opzeg van drie maanden: Heeft u deze aangetekend verzonden? Is er briefwisseling waaruit blijkt dat de verhuurder uw opzeg heeft aanvaard?
Het contract werd niet opgezegd tijdens de eerste driejarige periode? Werd het contract ooit geregistreerd?

Afgifte van sleutels gebeurd normaal gezien met een door beide partijen ondertekend document. Heeft dit plaatsgevonden?

Heeft u een afschrift van de uittredende plaatsbeschrijving ontvangen? met een eventuele schadeschatting? Is er bij het aangaan van het contract een plaatsbeschrijving opgemaakt geweest?

Eindafrekening van algemene onkosten kan nog geruime tijd na het beëindigen van een contract komen aangezien deze in flatgebouwen meestal door de syndicus éénmaal per jaar wordt opgemaakt.

De huurwaarborg, heeft u die cash betaald aan de verhuurder of staat deze op een geblokkeerde rekening?

Veel vragen en weinig antwoorden... Kan u aub op elke vraag een kort antwoord geven? Dan is het makkelijker u een degelijk antwoord te geven waar u wat aan heeft.

tonini
Topic Starter

#3 , 16 jan 2010 11:48

ik heb een opzeg van 3 maanden gedaan

ik heb de plaatsbeschrijving en de afgifte van de sleutel onder tekend maar nog geen kopie daar van ontvangen.

heb wel een papier gekregen dat mij appartement volledig in orde was, en daar was nog altijd geen sprake van dat ik schadevergoeding moet betalen omdat ik mij contract vroeger dan 3jaar heb verbroken!

mij contract is toch beeindigd bij afgifte van de sleutel? kunnen zij dan 4,5 maand later nog altijd een schadevergoeding vragen?

Reclame

tonini
Topic Starter

#4 , 16 jan 2010 11:53

mij waarborg is op een geblokkeerde rekening geplaats bij een bank, maar ze willen mij borg niet vrij geven. de borg dient toch voor schade aan het appartement!

hopelijk kan jij mij meer duidelijkheid op geven

Vandebos

#5 , 16 jan 2010 12:07

Had u een contract van bepaalde duur (1,2 of 3 jaar)? Of was het een 3-6-9 contract?

Wanneer bent in het pand getrokken (aanvangsdatum contract)?

Wanneer eindigde de opzeg (exacte datum)?

Wil de verhuurder u nu schade aanrekenen? Of wil hij een vergoeding voor vroeger dan drie jaar verlaten?

Het contract is beëindigd met het passeren van de opzeg en de afgifte van de sleutels maar de verhuurder kan achterstallen (of deze nu correct zijn of niet) blijven opeisen.

Gelieve zo nauwkeurig mogelijk te antwoorden anders wordt het onmogelijk u een correct antwoord te geven.

tonini
Topic Starter

#6 , 17 jan 2010 18:46

bij aanvang stond het appartement op een contract van jaar basis; maar ik heb mij laten over halen voor een contract te laten tekenen van 3-6-9. Ze zeiden dat ze niet werken met andere contracten en dat allemaal het zelfde is en dat ik mij niet moet aantrekken van de schadevergoeding als ik vroeger dan 3 jaar zou beeïndigen. Maar het tegendeel is toch anders gebleken.

ik heb mij opzegging gedaan volgens de juiste prosedure. heb mij sleutel afgegeven en de plaatsbeschrijving ondertekend.
Maar na 2 maanden wachten op waarborg lieten ze blijken dat alles inorde komt en dat we elke dag een bericht zou kunnen ontvangen dat we achter onze borg zouden mogen gaan.

Ondertussen zijn we 3,5maand verder nog niet gezien van de borg maar ze zeggen dan telefonisch dat we wel een schadevergoeding moeten betalen en dat we anders onze borg niet zullen zien.

Nu 4,5 maand verder hebben we tot nu toe nog geen papier gezien van een schadevergoeding en ook niet bij afgifte van de sleutel en ondertekening van de plaatsbeschrijving; het ergste is dat we ook nog niets van kopiëen gezien hebben van de plaatsbeschrijving en de afgifte van de sleutels

het contract is beëndigd op 31 augustus 2009 en is gestrart op 1 Oktober 2007. ik vind dat ze een beetje te laat zijn van hun schadevergoeding op te eisen en dat het contract beeïndigd is. dat ze nog een afrekening komt van 2009 dat wil ik en moet ik betalen; dat vind ik normaal

In 2008 hebben we geen afrekening gekregen voor dit jaar, kunnen ze dat nog altijd een jaar later opeisen en dat samen doen met de afrekening van 2009

Vandebos

#7 , 17 jan 2010 19:02

De kosten voor 2008 kunnen nog aangerekend worden.

Is de 3-6-9 begonnen op 1 oktober 2007 of het het eerste contract van één jaar? Wanneer is dus de allereerste datum dat u dit pand huurde? Dit is van groot belang voor het bepalen of u een schadevergoeding dient te betalen of niet.

Heb je al eens nagekeken of het huurcontract werd geregistreerd? Dit is van vitaal belang bij een 3-6-9 aangezien bij niet registratie er geen wederverhuringsvergoeding mag worden aangerekend. Als je niet weet waar het lokale registratie kantoor is waar je dit kan nakijken volstaat het om me een pb'tje te sturen met de postcode en de straatnaam waar het pand dat je huurde zich bevindt. Dan zoek ik het even op.

tonini
Topic Starter

#8 , 17 jan 2010 19:43

het contract dat we getekend hebben was 3-6-9 en is geregistreerd geweest

kunnen ze zolaat nog afkomen met een schadergoeding! ook nog na dat ze beloofd hebben van niets te moeten betalen!

als ik dat zou nog kunnen weten zou het goed zijn

ik dank u dan ook nog bij het zo snel antwoorden van vragen

Vandebos

#9 , 17 jan 2010 20:05

In dat geval bevond het huurcontract zich in het tweede lopende jaar toen het beëindigd werd en is er normaliter een wederverhuringsvergoeding verschuldigd van 2 maanden. Tenzij u ergens op papier heeft staan dat die wederverhuringsvergoeding niet verschuldigd zou zijn zal het onmogelijk zijn om hieraan te ontsnappen. Bij woord tegen woord zal de vrederechter immers terugvallen op het contract en de wetgeving hieromtrent.

Alhoewel het niet mooi is van de verhuurder/immokantoor is er niets dat hen tegenhoudt op deze wijze te handelen. Wettelijk kunnen ze die vergoeding eisen middels het type contract dat u getekend heeft, zelfs maanden nadat het contract werd beëindigd.

Terug naar “Archief”