Weet het niet meer.

Erwinvds
Topic Starter

Weet het niet meer.

#1 , 19 jan 2010 19:47

Besten

Ik hoop dat ik hier tenminste, indien geen antwoorden, tenminste in de juiste richting gezet kan worden. Zelfs op poltie site vind ik geen antwoord.
Het zit namelijk zo, ik, zelf MP geweest zie door de bomen het bos niet meer.

De vraag: Wie heeft er nu eigenlijk allemaal het recht om uw ID kaart te kontroleren? Politie dat spreekt voor zich. Gemeente leden bij het ophalen van bepaalde documenten,ok . Gerechts deurwaarders, ok. Douane, ok.
Maar wie nog allemaal?
Boswachters?
Leden van de lijn, mivb enz?
Jachtwachters/opzieners?
Stadswachters?
Natuur opzieners?
Enz,enz.

Zelfs de politie schijnt mij geen eensluidend antwoord meer te kunnen geven.
En als ik iedereen moet geloven mag tegenwoordig zowat iedereen het doen.

Ook, bestaat er een site waarop ik alle voorbeelden van dienst identiteit kaarten met politionele bevoegdheden kan terug vinden.
Ik kan niet geloven dat een geplastificeerd kaartje van die of gene (al dan niet semi/officieel) dienst ook automatisch recht tot het kontroleren van burgers geeft.

Erwin

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 19 jan 2010 20:21

Iedereen met vanuit de uitoefening van zijn functie een beperkte politionele bevoegdheid krijgt toegewezen die inhoudt dat hij uw identiteit mag verifiëren. Controleurs van de lijn of conducteurs horen daar niet echt bij. Zij hebben echter wel de mogelijkheid de trein, tram of bus stil te leggen tot de politie die wel een dergelijke controle mag uitvoeren langskomt om deze uit te voeren. Je kan dan opdraaien voor de vertraging die het rechtmatig weigeren van je identiteitspapieren heeft veroorzaakt.

Vaak vermeld dat geplastificeerd kaartje het KB of wetsartikel dat hun juist deze politionele bevoegdheid toekent en aangezien elke Belg verondersteld wordt de wet te kennen...

Reclame

Terug naar “Archief”