Borg bij faillisement

Marc1
Topic Starter

Borg bij faillisement

#1 , 27 jan 2010 09:09

Geachte,

In 2003 was ik zaakvoerder van een bvba welke failleerde. Dit met een staking van betaling in januari 2003 met een aanstelling van een curator en een uitspraak met verschoning voor mezelf in december 2003.

Vandaag krijg ik na al die tijd een brief van de toenmalige leasingfirma (bestelwagen), welke twee bedragen eist. 3000 Euro onbetaalde facturen en 2600 Euro verwijlintresten.

Op het leasingcontract sta ik als zaakvoerder als ‘huurder’ en ikzelf sta ook als ‘borg’. De leasingfirma spreekt mij nu aan als borg.

-Als ik als zaakvoerder verschoning heb gekregen, geldt dit dan ook voor het huurcontract waar ikzelf borg voor stond?
-Indien ik dit als borg alsnog dien te betalen, moet ik dan ook deze verwijlintresten betalen? (Dit betreft de eerste brief aan mij gericht als borg in zeven jaar tijd).

Ik dank jullie allen alvast voor het advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jan 2010 14:25

-Als ik als zaakvoerder verschoning heb gekregen, geldt dit dan ook voor het huurcontract waar ikzelf borg voor stond?
Alleen de gefailleerde natuurlijke persoon kan verschoonbaar verklaard worden.

U was zaakvoerder van een bvba. De bvba werd failliet verklaard. Als u niet failliet verklaard werd kan u ook niet verschoonbaar verklaard worden.

scorpioen

Marc1
Topic Starter

#3 , 27 jan 2010 18:46

Kunnen zij na 7 jaar tijd een eerste brief schrijven en dan alsnog verwijlintresten vragen / eisen?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jan 2010 18:52

Voor intresten is de verjaringstermijn vijf jaren.

scorpioen

j.demoor

#5 , 28 jan 2010 11:18

“Art.82.Indien de gefailleerde verschoonbaar wordt verklaard, kan hij niet meer vervolgd worden door zijn schuldeisers...”(Faill.W.=Faillissementswet 8 augustus 1997).

De borg is niet de gefailleerde.

“Art.80...De gefailleerde, de personen die de verklaring bedoeld in artikel 72ter aflegden en de schuldeisers bedoeld in artikel 63, tweede lid, worden in de raadkamer gehoord over de bevrijding. Tenzij hij zijn onvermogen frauduleus organiseerde, bevrijdt de rechtbank geheel of gedeeltelijk elke natuurlijke persoon die zich kosteloos persoonlijk zeker stelde voor de gefailleerde, wanneer zij vaststelt dat diens verbintenis niet in verhouding met zijn inkomsten en met zijn patrimonium is.”(Faill.W.).

Tenzij u als borg aldus bevrijd werd,blijft u aansprakelijk tegenover de leasingfirma.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

do2010

#6 , 31 jan 2010 00:56

Beste marc1,

Als u verschoonbaar werd verklaard in december 2007 met betrekking tot het faillissement van uw vennootschap kan een schuldeiser in tegenstelling tot over enkele jaren, u niet meer achtervolgen voor schulden aangegaan door het vennootschap in naam van de zaakvoerder als orgaan (uzelf dan)
Binnen de maand na datum van de verschoning kan een schuldeiser verzet aantekenen maar in uw geval dateren de feiten reeds van 2007.
zie
faillissementswet Art. 82. <W> (Indien de gefailleerde verschoonbaar wordt verklaard, kan hij niet meer vervolgd worden door zijn schuldeisers.) <W>

Indien u en borg en zaakvoerder was moet u misschien even nakijken of u alsnog een vrijstelling van borg dient aan te vragen als uw borgtocht kosteloos was en indien u een onbezoldigd mandaat uitoefende.
Opgepast borg is een persoonlijk zekerheidsrecht dat overgaat op de erfgenamen indien de borg overlijdt.

mvg,

DO

Terug naar “Archief”