grootouders delen uit

kwispel
Topic Starter

grootouders delen uit

#1 , 09 feb 2010 17:31

Omwille van een familieconflict ben ik al jaren niet meer welkom bij mijn grootouders, beiden een eind in de 80, ze hebben 7 kleinkinderen en delen met nieuwjaar en verjaardagen waanzinnig grote bedragen uit aan 6 van hun 7 kleinkinderen. Natuurlijk doen ze dit allemaal in de hand.

Mag dit eigenlijk wel? ze zijn zo stom, mocht je het hen vragen om dat op papier te zetten en tegen jan en alleman in de straat spreken ze erover dat ik niets krijg.

Het zijn de types die een testament hebben opgemaakt. Ik vraag me af of zij daar bv. kunnen inzetten dat ze één kleinkind niets of minder geven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 09 feb 2010 17:39

Omwille van een familieconflict ben ik al jaren niet meer welkom bij mijn grootouders, beiden een eind in de 80, ze hebben 7 kleinkinderen en delen met nieuwjaar en verjaardagen waanzinnig grote bedragen uit aan 6 van hun 7 kleinkinderen. Natuurlijk doen ze dit allemaal in de hand.

Mag dit eigenlijk wel? ze zijn zo stom, mocht je het hen vragen om dat op papier te zetten en tegen jan en alleman in de straat spreken ze erover dat ik niets krijg.

Het zijn de types die een testament hebben opgemaakt. Ik vraag me af of zij daar bv. kunnen inzetten dat ze één kleinkind niets of minder geven.
Hangt ervan af of ze nog kinderen in leven hebben en hoeveel dat er zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

kwispel
Topic Starter

#3 , 09 feb 2010 18:31

ze hebben drie kinderen, allen nog in leven.

Reclame

roharro

#4 , 09 feb 2010 18:35

ze hebben drie kinderen, allen nog in leven.
In dat geval kunnen ze één vierde van hun nalatenschap bij testament aan iemand anders dan hun kinderen toewijzen. Bijv. aan één of meer kleinkinderen, maar even goed aan totaal vreemden of goed doel.

wanton

#5 , 09 feb 2010 20:38

Indien uw grootouders nu zouden overlijden , ben je geen erfgenaam. Dus je kan ook niet klagen dat ze je onterven of niets geven. Het zijn de kinderen die als erfgenaam optreden. Indien een van hen minder zou krijgen dan 1/4 van wat uw grootouders hebben op het ogenblik van overlijden plus van al wat ze ooit hebben weggegeven , kan die bezwaar indienen. De schenkingen aan de andere kleinkinderen kunnen dan herzien worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

kwispel
Topic Starter

#6 , 09 feb 2010 23:09

als ze beslissen om die 1/4 onder hun kleinkinderen te verdelen op één kleinkind na, kan ik dan iets doen of staat hen dat volledig vrij?

roharro

#7 , 09 feb 2010 23:11

als ze beslissen om die 1/4 onder hun kleinkinderen te verdelen op één kleinkind na, kan ik dan iets doen of staat hen dat volledig vrij?
Staat hun vrij. Ze kunnen het zelfs aan één kleinkind geven.

Terug naar “Archief”