Boekhouding en creditnota's van "klanten" (maak ik

ondernmr
Topic Starter

Boekhouding en creditnota's van "klanten" (maak ik

#1 , 11 feb 2010 02:35

Als onderdeel van mijn bedrijfsactiviteiten werk ik met Google Adsense en andere affiliate programma's.

In het kort:
Ik lever bezoekers aan Bedrijf X (Google Adsense, en andere affiliate programma's) en zij sturen de bezoekers door naar hun eigen klanten.

Dit betekent dus dat Google Adsense en de affiliate programma's klanten zijn van mij. Ik stuur ze echter geen factuur op, omdat ze bij een uitbetaling online een printbare creditnota ter beschikking stellen (dit heet, denk ik, Selfbilling). Ik stuur deze vervolgens door naar mijn boekhouder.

Nu denk ik dat ik fouten heb gemaakt in de nummering van mijn facturen. Omdat de boven genoemde bedrijven OOK klanten zijn van mij, had ik bij elke betaling een factuur moeten opmaken, en deze dus een nummer moeten toewijzen.

En indien ik fouten gemaakt heb...welke datum dien ik dan op de factuur te vermelden: diegene vermeld op de creditnota, of de datum van ontvangst van het bedrag?

Ik had graag meningen gelezen van ervaren personen. Mijn boekhouder heeft hier tot nu toe geen opmerking over gemaakt, zodat ik sterk aan het twijfelen ben of ik goed bezig ben geweest of niet. :?:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 11 feb 2010 08:23

Ik heb geen ervaring met self-billing, maar ik had begrepen dat de klant (Google in dit geval) aan zichzelf een verkoopfactuur opmaakt, aan zichzelf adresseert en een kopie van deze factuur aan jou bezorgt. De btw is echter door jou te voldoen (btw medecontractant). Deze factuur is eigenlijk jouw verkoopfactuur, jouw commissie. Dus m.a.w. jij maakt naar Google toe geen facturen meer.

Maak jij op basis van die commissiefacturen dan nog een keer een factuur voor jouw klanten? Betalen jouw klanten dan twee keer?

Het woord "creditnota" wil eigenlijk zeggen dat jouw klanten nog een tegoed hebben t.o.v. jou, geen schuld.

De btw-administratie zal niet moeilijk doen over een 'verkeerde' datum op een factuur indien het gaat om een vergissing. De datum op de factuur is wel van belang indien jij nog moet betaald worden door de klant. Tussen bedrijven geldt immers een betalingstermijn van een 30-tal dagen.

Ik zou het toch nog een keer voorleggen aan jouw boekhouder. Het is tenslotte zijn taak om er voor te zorgen dat jouw administratie klopt. Desnoods moet hij maar een voorbeeld geven over de juiste work-flow. Ik betaal mijn boekhoudkantoor nogal wat geld en daar laat ik hen voor werken. Een boekhouder die alleen maar wat facturen input en elk kwartaal zijn factuur stuurt is niet goed bezig. Een boekhouder is een vertrouwenspersoon. Anderzijds zorg ik er wel voor dat mijn administratie ordentelijk en gestructureerd wordt doorgegeven.

ondernmr
Topic Starter

#3 , 21 feb 2010 00:23

Bart, Bedankt voor je reactie. Google betaalt exclusief BTW, zodat ik niets meer moet afdragen. Het gaat om de Ierse tak van Google VS.

Volgens mijn boekhouder moet ik niets met de creditnota's doen.
Als ik facturen opmaak, dan moeten deze een volgnummer bevatten. Krijg ik gelijkwaardige informatie toegestuurd, dan moet ik daar niets meer mee doen.

Het blijft ingewikkeld. Maar ik denk dat Google met haar miljoenen contacten niet staan te wachten op een maandelijkse factuur die manueel ingevoerd moet worden. Dus kiezen ze voor de omgekeerde aanpak.

Reclame

Terug naar “Archief”