familiale ruzie

pascal_as
Topic Starter

familiale ruzie

#1 , 22 feb 2010 22:33

Hallo iedereen,

even mijn probleem voorleggen:

Ik ben 26, en woon sinds vorig jaar bij mijn broer waar nu ook mijn moeder woont.

Het huis waarin ik woon is in 2 woningen gesplitst, 1 op het gelijkvloers, waar mijn moeder en haar toenmalige vriend wonen,
en 1 op de boven verdieping waar mijn broer woont waarvan dat 51% eigendom van mijn broer(25j) en 49% van mijn moeder. Maar vorig jaar heeft mijn moeder haar toenmalige vriend haar buitengezet met gegronde redenen.
Dus woont zij nu ook boven bij ons.

Zij hebben het een drietal jaar terug gekocht maar hadden een 10.000 euro tekort.

Dus kwamen ze bij mij aankloppen, ik woonde samen met mijn ex.
Ze hebben me kunnen overhalen zodat ik naar de bank ben geweest, een persoonlijke lening aangevraagd van 10.000euro
en die heb ik ook gekregen. De afspraak was dat ik zou meegaan naar de notaris dewelke die zou bevestigen dat dat mijn lening was en zij zouden die elke maand betalen aan mij.

Nu wat is er gebeurd, door vriendjespolitiek van de toenmalige vriend van mij moeder, dus de eigenaar van beneden, ben ik nooit bij de notaris geraakt.

Reden: hij is hier bij ons in de streek een erkend aannemer, dus kan hij veel bereiken via via. De notaris is dan ook een goeie kennis van hem, dus is alles achter mijn rug gebeurd.

Wat is het probleem nu, ik word hier buitengezet, diegene die beneden woont verkoopt nu zijn eigendom, en ik krijg geen geld tezien, ook geen maandelijkse afbetalingen van hun kant, maar word wel elke maand van mijn rekening gehaald he.
Als ik nu vraag waar mijn 10.000 euro naartoe is doet iedereen alsof hun neus bloed.

Het word hier dusdanig erg dat ik dagelijks gekleineerd word door mijn moeder, gaande van uitschelden, me hier overal zwart maken, tot zelfs het weigeren van me te voorzien van eten en drinken. Dit kan voor mij niet meer!! Mijn jongere broer is een redelijk tot zwaar druggebruiker( soft en hard) en verkoopt een aanzienlijke hoeveelheid/maand, mijn moeder is daarvan op de hoogte want is zelf courier van dienst en gebruikt ook dagelijks.

Dit is voor mij allesbehalve normaal en ik ben bang zelf in de problemen te komen, dus wil ik hier weg, zo snel mogelijk. Maar ik ben blut. Kheb al mn centjes vorig jaar in dit huis gestoken want zij hadden me plechtig beloofd alles terug te betalen.

Ik weet het, ik ben ENORM dom geweest, maarja het is tenslotte mijn broer en moeder.

Ik ben ten einde raad, het komt erger en erger, kword er zot van en begin zelf stomme gedachten te hebben.

Het is al van in mij jeugd dat ik getreiterd word door mijn moeder

Wie kan mij helpen? wie weet wat ik moet doen?
Ik kan deze situatie nie lang meer volhouden.

Ik wil mijn geld terug zodat ik mijn eigen leven kan opnieuw beginnen ver van hier!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 22 feb 2010 22:42

"Als ik nu vraag waar mijn 10.000 euro naartoe is doet iedereen alsof hun neus bloed. "

U moet toch zelf weten aan wie u die 10 000 EUR hebt overhandigd?
Hebt u een schriftelijk bewijs? Hebt u een bewijs van de maandelijkse afbetalingen die totnogtoe zijn gebeurd?
Zoniet kunt u niets bewijzen vrees ik......
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

pascal_as
Topic Starter

#3 , 22 feb 2010 22:54

Ik heb die cheque overhandigd aan moeder en haar ex vriend.

Schriftelijk bewijs ging ik "normaal" verkrijgen bij de notaris

Bewijs van de maandelijkse afbetalingen heb ik wel, en dit zijn er niet veel

Reclame

roharro

#4 , 23 feb 2010 00:09

Ik heb die cheque overhandigd aan moeder en haar ex vriend.

Schriftelijk bewijs ging ik "normaal" verkrijgen bij de notaris

Bewijs van de maandelijkse afbetalingen heb ik wel, en dit zijn er niet veel
Wie deed de maandelijkse afbetalingen en staat er bij dat het een afbetaling is van een lening is? U kunt die persoon op grond daarvan trachten aan te porren. Maar ja, aangezien er geen schriftelijke schuldbekentenis is kun je niet veel afdwingen. Woord tegen woord.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#5 , 24 feb 2010 10:36

“Art.1326.Een onderhands biljet of een onderhandse belofte waarbij een enkele partij zich tegenover de andere verbindt om haar een geldsom of een waardeerbare zaak te betalen, moet geheel geschreven zijn met de hand van de ondertekenaar; of tenminste moet deze, benevens zijn handtekening, met de hand een goed voor of een goedgekeurd voor geschreven hebben, waarbij de som of de hoeveelheid van de zaak voluit in letters is uitgedrukt...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.1347.De hiervoor bepaalde regels lijden uitzondering, wanneer er een begin van bewijs door geschrift aanwezig is. Men noemt begin van bewijs door geschrift elke geschreven akte die uitgegaan is van degene tegen wie de vordering wordt ingesteld, of van de persoon door hem vertegenwoordigd, en waardoor het beweerde feit waarschijnlijk wordt gemaakt.”(B.W.).

‘Wanneer van een verbintenis een begin van bewijs door geschrift bestaat,kan het bewijs van die verbintenis geleverd worden door gewichtige,bepaalde en met elkaar overeenstemmende vermoedens‘(Cass. 26 oktober 1950,Pas. 1951,I,96).

“Art.1354.De bekentenis waarop men zich tegen een partij beroept, is ofwel buitengerechtelijk ofwel gerechtelijk.”(B.W.).

‘De buitengerechtelijke bekentenis bedoeld in art.1354 en 1355,is een eenzijdige daad waaruit een bewijs kan worden gehaald. Ze moet uitgaan van de partij tegen wie ze wordt aangevoerd,maar moet niet bestemd zijn om voor de tegenpartij als bewijs te dienen. Voor de toepassing van art.1354 en 1355,en voor het in aanmerking nemen van een buitengerechtelijke bekentenis is niet vereist dat tussen de betrokken partijen een reeds ontstane en actuele betwisting bestaat‘[Cass. 20 december 2007(M.J./I.J.),R.W.2009-10,955-956,Noot. CATTOIR,B.,COLPAERT,A.,De bewijsrechtelijke betekenis van de uitvoering van de overeenkomst in burgerlijke zaken,R.W.2009-10,946-953].

Elke aflossing van de lening kan een bekentenis of minstens een begin van bewijs door geschrift zijn.

Ook kan toepassing gemaakt worden van de eed,overeenkomstig art.1357 e.v. B.W..
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 feb 2010 19:42

U woont daar - wie gaat u buitenzetten?
woont u op het eerste - dan kan enkel uw broer als voornaamste eigenaar u zomaar buitenzetten.
ttz NADAT hij u in gebreke heeft gesteld - en bij de vrederechter gelijk heeft gehaald.
gezien uw moeder minderheidsaandeelhouder is zal ze dat eerst met uw broer moeten uitvechten.
U stelt haar aangetekent in gebreke waarin dat u met data en bewijzen van de bank nl waar is het geld op gestort ... aanhaalt dat zij het geld heeft.
10.000 E is geen cheque aan toonder maar vermoedelijk op naam uw naam en doorgegeven via endossering op haar naam of op haar naam.

Na het aangetekend schrijven hebt u een begin van bewijs en kan je naar de vrederechter stappen .
Kijk op andere postings geeft vb aangetekend schrijven in zoekelement en je zal voldoende uitleg vinden

Terug naar “Archief”