20.000 euro ontvangen via geschenk, vriend eist dit terug

bluenina
Topic Starter

20.000 euro ontvangen via geschenk, vriend eist dit terug

#1 , 27 mar 2010 09:40

Beste,

Deze vraag stel ik niet voor mezelf maar voor een vriendin van mij die hopeloos in de knoei zit (financieel) en me gevraagd heeft of ik deze vraag niet op dit forum kon plaatsen.

Ze heeft van een vriend die ze nog niet zolang heeft leren kennen twee keer 10.000 euro ontvangen via overschrijving met als mededeling "geschenk".
Zij had hem haar benarde financiële situatie uitgelegd en hij zou haar helpen.
Voor mijn vriendin was deze vriend, een vriend in de excacte betekenis van het woord. Nu wil deze vriend echter meer na het storten van dit geld waarop ze niet niet ingaat. Vriend is nu kwaad geworden en meld haar het geld terug te storten anders gaat hij dit doen via advocaten.

Haar belangijkste vraag is, kan hij dit geld terug eisen????

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 28 mar 2010 10:37

‘De handgift is een zakelijk contract. Het bestaat door het feit alleen van de overhandiging, d.w.z. door de afgifte van de geschonken zaken zó dat de begiftigde in het bezit zijn eigendomstitel vindt, overeenkomstig artikel 2279 van het Burgerlijk Wetboek (DE PAGE, TRAITE ELEMENTAIRE DE DROIT CIVIL BELGE, d. VIII nrs. 516 en 523).

Hij kan dus dit geld niet terugeisen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

witje

#3 , 28 mar 2010 11:40

Ook het feit dat de mededeling de terminologie "geschenk" gebruikt, zal het onmogelijk maken dat nog terug te eisen.

Tevens is de oorzaak van de schenking op dat moment - iemand uit de nood helpen - niet valabel om verval van oorzaak in te roepen.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 mar 2010 17:17

Als die 'vriend' haar lastig blijft vallen - strafklacht indienen wegens belaging ( stalking) MET duidelijk vermelding dat men wenst dat er gevolg wordt aan gegeven.
Stalking is een van de weinige echte 'klacht'misdrijven die enkel worden vervolgt als dat uitdrukkelijk wordt aangegeven.

Terug naar “Archief”