Gerechtskosten

Naamloos
Topic Starter

Gerechtskosten

#1 , 14 apr 2010 07:31

Ik heb bij een incassobureau een openstaande schuld van 113 euro. Nu zal deze via de rechtbank worden geïnd omdat ze niet tijdig betaald werd. In de brief hierover staat : "Uw verschuldigd saldo zal worden verhoogd met de geactualiseerde intresten plus de gerechtskosten."

Mijn vraag: Hoeveel kunnen die kosten plus intresten bedragen. Ik verwacht uiteraard geen exact bedrag, gewoon een ruwe schatting. Komen daar een paar tientallen euro's bij? Verdubbelt dat bedrag? Vertienvoudigt het?

Een beetje informatie is zeer welkom.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 14 apr 2010 12:02

gerechtelijk wetboek Art. 17. De rechtsvordering kan niet worden toegelaten, indien de eiser geen hoedanigheid en geen belang heeft om ze in te dienen. zie ook art. 728 wie er mag vertegenwoordigen . burgerlijk wetboek Art. 1315. Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen.

kan het incassobureau bewijzen dat zij de schuld hebben overgenomen ?

Naamloos
Topic Starter

#3 , 15 apr 2010 01:07

Ja, dat kunnen ze. Ze eisen terecht van mij dat geld. Alleen kon er niet tijdig betaald worden, zodat de schuld nu via de rechtbank geïnd zal worden. Nu zou ik graag op voorhand weten hoeveel die gerechtskosten ONGEVEER kunnen bedragen, zodat ik weet waaraan ik me kan verwachten. Ik heb geen flauw idee of die gerechtskosten een fractie dan wel een veelvoud van het originele bedrag (113 euro) kunnen bedragen.

Reclame

Naamloos
Topic Starter

#4 , 15 apr 2010 15:03

Komaan mensen, ik besef dat ernstiger kwesties op dit forum staan, maar iemand moet me toch wat meer kunnen vertellen? Gewoon een kort antwoordje volstaat, voor mijn part moet het zelfs geen volzin zijn...waar zitten al die juristen hier?

bartvdv

#5 , 15 apr 2010 15:45

Als het incassobureau werkt in opdracht van een derde dan kan ze geen extra kosten in rekening brengen, met uitzondering van de nalatigheidsinteresten en eventuele boetebedingen die in de verkoopsvoorwaarden van haar klant staan. Kosten die het incassobureau in rekening brengt om haar eigen kosten te dekken en die dus niets te maken hebben met de openstaande schuld zijn illegaal en hoef je niet te betalen (in België toch niet!).

Beste lijkt mij het bedrag rechtstreeks te betalen aan diegene waar je de schuld nog hebt openstaan en het incassobureau hiervan op de hoogte brengen (dan vermijd je vervelende extra brieven).

Wordt het toch een rechtzaak, dan komen daar nog allerlei extra kosten bij en ben je inderdaad het veelvoudige kwijt.

[Persoonlijke mening geschrapt]
Laatst gewijzigd door bartvdv op 15 apr 2010 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 apr 2010 15:53

Waarom betaal je niet en wil je het tot een rechtszaak laten komen?

Een schatting van de kosten:
- dagvaarding: 150 euro
- rechtsplegingsvergoeding: 150 euro.
- nog enkele euro's intresten

Als er daarna nog niet betaald wordt en moet worden uitgevoerd: kosten betekening, beslag verkoop enz... niet te schatten, honderden euro's.

Het kan natuurlijk dat ze voor zo'n klein bedrag niet dagvaarden.

scorpioen

Naamloos
Topic Starter

#7 , 15 apr 2010 16:37

Eerst en vooral bedankt voor de reacties.

Die 113 euro was ooit meer dan 2000 euro, dus keep your pants on...ik betaal wel degelijk. Alleen niet stipt genoeg in de ogen van het incassobureau. Ik heb nu even niet de middelen om die 113 euro te betalen, we zijn immers niet allemaal ondernemers met vele klanten, maar daar heeft het incassobureau uiteraard geen oren naar. En ja, in de loop der maanden heb ik één of twee keer pas na de afgesproken datum betaald en nu ik nogmaals niet op tijd kan betalen is voor hen blijkbaar de maat vol.

De brief waarvan sprake in mijn oorspronkelijk bericht is overigens géén aangetekende brief...heeft dit belang?

scorpioen

#8 , 15 apr 2010 16:54

De brief waarvan sprake in mijn oorspronkelijk bericht is overigens géén aangetekende brief...heeft dit belang?
neen

scorpioen

Naamloos
Topic Starter

#9 , 15 apr 2010 16:56

Even verduidelijken in het algemeen en aan meneer vdv in het bijzonder dat ik een student ben die weliswaar zoveel mogelijk werkt, maar waarbij studeren uiteraard op de eerste plaats komt, kort samengevat : ik ben arm...misschien verklaart dat één en ander?

Franciscus

#10 , 15 apr 2010 18:59

Als u wil dat er een gedegen antworod komt dan moet u heel de zaak vertellen.
Ik heb zo'n 7-tal cases waar ik een woord in verander of de komma ergens anders zet en dan de ijverige en oplettende toehoorders vraag om direct een antwoord te geven.

Er is dus al gedeeltelijk op geantwoord maar zoals bartvdv zegt wat was de basis van de schuld- hoe is die bij incasso gekomen - is er een vonnis - enz enz - wat is de overeenkomst - wat wordt nu nog betaald hoofdsom ef intresten - hoedikwijls niet betaald - firma verwittigd of niet.

Terug naar “Archief”