avokaat begaat blunder en daagt ons voor de vrederechter

steven65
Topic Starter

avokaat begaat blunder en daagt ons voor de vrederechter

#1 , 30 apr 2010 18:51

wij stelden een advokaat aan voor alimentatie aan te vragen voor mijn vrouw haar kind .de advokaat stuurde ons naar de verkeerde rechtbank en kende helemaal niets van zijn dossier.wij betaalden een voorschot aan deze advokaat van 500€ nu maakt hij zijn eindafrekening omdat wij een andere advokaat genomen hebben.deze heb ik geweigerd te betalen omdat hij zo'n blunder begaan heeft en daagt hij ons voor het vredegerecht voor bemiddeling.wat moet ik daar nu gaan zeggen en heb ik iets om op te staan.
vergelijk het maar als je verbouwt en ze breken je badkamer af i.p.v. je keuken zou jij dit ook betalen.

Hoe kan ik mij verdedigen op het vredegerecht ???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 apr 2010 19:17

wordt u gedagvaard (gerechtsdeurwaarder) of is het enkel een poging tot minnelijke schikking?

Enkel bij dagvaarding is er sprake van een echt proces. U moet dan schriftelijk een tegenvordering stellen om vergoeding te vragen van de schade die u geleden hebt door de fout van de advocaat. U moet ook aan de rechter uitleggen dat al het werk van de advocaat nutteloos was, en hij meer kwaad dan goed gedaan heeft.

U naar een verkeerde rechtbank sturen is nu wel niet zo'n grote blunder die de advocaat het recht ontneemt op zijn ereloon. De rechtbank die zich onbevoegd verklaart verwijst de zaak immers naar de bevoegde rechtbank.

scorpioen

steven65
Topic Starter

#3 , 30 apr 2010 20:04

wordt u gedagvaard (gerechtsdeurwaarder) of is het enkel een poging tot minnelijke schikking?

Enkel bij dagvaarding is er sprake van een echt proces. U moet dan schriftelijk een tegenvordering stellen om vergoeding te vragen van de schade die u geleden hebt door de fout van de advocaat. U moet ook aan de rechter uitleggen dat al het werk van de advocaat nutteloos was, en hij meer kwaad dan goed gedaan heeft.

U naar een verkeerde rechtbank sturen is nu wel niet zo'n grote blunder die de advocaat het recht ontneemt op zijn ereloon. De rechtbank die zich onbevoegd verklaart verwijst de zaak immers naar de bevoegde rechtbank.

scorpioen

Ja het gaat om een poging minnelijke schikking.
feit is dat wij door deze blunder heel wat geld en tijd zijn kwijtgeraakt.
alles is nu doorverwezen naar oudenaarde.en we zijn 6 maand kwijt.
de blunder was dan ook dat waar wij wonen alles in oudenaarde moet gedaan worden en hij alles in dendermonde ging laten doorgaan.
Hoe kan je zo een misser doen als advokaat .
tips zijn altijd welkom want erg mooi vind ik dit niet meer

Reclame

scorpioen

#4 , 30 apr 2010 22:30

Welke schade u geleden hebt is mij nog steeds niet duidelijk.

scorpioen

steven65
Topic Starter

#5 , 01 mei 2010 08:33

Welke schade u geleden hebt is mij nog steeds niet duidelijk.

scorpioen
de geleden schade is de tijd dat het kind bij ons was ongeveer 1 jaar(wou geen contact met de vader).de reiskosten die de advokaat ons aanrekende om naar de verkeerde rechtbank te gaan terwijl hij goed wist waar we woonden.Het uitlokken van vertragingsmaneuvers om alles zolang mogelijk te laten duren enz.....
hoewel dit los van de feiten is blijkt ondertussen dat de man(advokaat)nog eens zwaar aan de drank zit ook.
mijn vrouw heeft een zware depressie omdat alles op de lange baan is geschoven.
De rechter in dendermonde zei letterlijk" meneer.... u had u huiswerk beter moeten maken ten spijt van uw client".

chrisd

#6 , 01 mei 2010 09:04

De rechter in dendermonde zei letterlijk" meneer.... u had u huiswerk beter moeten maken ten spijt van uw client".
Laat ik het omdraaien: reken er mee, dat een advokaat vrijwel overal mee wegkomt; bovenstaande reprimande is zo ongeveer het ergste, dat een advokaat kan overkomen; duidelijkheidshalve: 'niet betalen' is er, behalve hoogstens bij bewezen opzettelijke fouten (daar is TS nog lang niet) niet bij.

Zie b.v. dit onderwerp op een site in Nl, waar de verhoudingen niet, althans niet signifikant, anders zijn.
(Zelf ben ik op deze site aktief als cvb.)

Hou me aanbevolen voor gedokumenteerd weerwoord.

scorpioen

#7 , 01 mei 2010 11:27

Een advocaat is aansprakelijk voor de schade als hij een fout begaat. Ook als dit geen opzettelijke fout is. Processen tegen advocaten wegens begane fouten zijn ondertussen dagelijkse kost op de rechtbanken.

Een zaak inleiden bij een onbevoegde rechtbank wordt niet altijd als een fout aangemerkt. Daarbij komt dat dit zelden aanleiding geeft tot schade omdat de zaak verwezen wordt naar de bevoegde rechter.

Wanneer onderhoudsgeld gevorderd wordt, wordt dit in de regel toegekend vanaf datum aanvraag. Door in te leiden bij een onbevoegde rechter ontvangt men daarom nog niet minder onderhoudsgeld.

De advocaat heeft geen recht op vergoeding voor het nutteloze en overbodige werk dat hij ingevolge zijn fout gedaan heeft.

scorpioen

steven65
Topic Starter

#9 , 03 mei 2010 08:59

dat was dus het volgende wat ik hier wou vragen.
dit weekend ging ik naar de tennis wie is daar vrolijk met elkaar aan het spelen.madame de vrederechter en meneer de advocaat.
dus ik voel de bui zo al hangen kan ik mag ik een ander vredegerecht voorstellen.

Terug naar “Archief”