Verzekering weigert advocaatkosten te dragen

mac-caber
Topic Starter

Verzekering weigert advocaatkosten te dragen

#1 , 15 apr 2010 08:08

Toelichting:

Enkele jaren geleden kochten we via Kapaza een erg jonge tweedehandswagen Smart, voor 9000€. De verkoop ging door in goed vertrouwen, na 2 bezichtigingen en proefrit ter plekke en na telefonisch en email contact. De wagen bleek volledig in orde (geen braak, compleet, schadevrij) en de verkoop beklonken. Betaling cash en met factuur tussen particulieren onderling.
Onze normale garage (Renault merken-dealer) ging met de wagen zonder problemen naar de technische controle.

Voor de inschrijving hebben we de verzekering in orde gemaakt bij onze lokale verzekeringsagent (al levenslang klant daar- KBC). Bij diezelfde maatschappij hebben we ook een gezinspolis, een abr en een rechtsbijstandsverzekering.
We hebben onze verzekeringsagent een bezoek gebracht en die hebben alles in orde gemaakt dat we een nummerplaat konden afhalen. Roze formulier ingevuld, vignet van de verzekering, polis opgemaakt, voorlopige groene kaart... De definitieve kaart en een stortingsbewijs zouden ons enkele dagen later per post toegezonden worden.

In de namiddag gingen m'n vrouw en ik naar de lokale DIV om nummerplaten af te halen. En daar, op de DIV, liep het mis toen bleek dat de wagen als gestolen stond opgegeven...

Om een lang verhaal kort te maken: Wij naar politie, wagen in beslag genomen, bleek ontvreemde lease wagen te zijn... Enkele weken later werden we door de (kleine) lease-maatschappij aangeklaagd wegens heling van gestolen goederen en werd het een zaak voor de rechtbank waarbij we een advocaat moesten inschakelen (Zaak1). Uiteindelijk is de zaak opgelost, de daders (ondertussen ook met 3 gewapende overvallen op hun conto) werden gearresteerd en hebben bekend.
In de daarop volgende correctionele rechtszaak (Zaak2) werden wij als schuldeisers gehoord en kregen we recht op schadevergoeding door de daders. Tot op heden, is het gestorte bedrag verwaarloosbaar. Maar hierover gaat het niet.

Voor dit alles waren we genoodzaakt een advocaat in te schakelen. Uiteindelijk kost die ons verscheidene duizenden Euros en ik wil die graag recupereren. En hier beginnen de problemen:

Nu wil KBC de werkingskosten van de advocaat toch niet terug betalen.

Zij verschuilen zich achter het feit dat de autoverzekering nog niet van toepassing was en de familiale rechtsbijstand niet van toepassing bij auto-gerelateerde zaken. Ze baseren zich erop dat we nog niet hadden betaald, dus dat er geen verzekering was.
In die namiddag, na de politie, hebben wij dit gemeld aan de verzekering, waarbij deze het dossier niet verder vervolledigde omdat de wagen niet langer onze eigendom was. Zij zeggen nu dus dat er geen dossier was (er is nooit een factuur opgemaakt) dus geen verzekering. Terwijl wij wel het roze inschrijvingsformulier hebben, met hun vignet en handtekening op...

Zij beschouwen dus het feit dat er geen betaling is geweest (en ook van hun zijde geen aanvraag tot) als reden om geen geldige verzekering te hebben. Terwijl wij vinden dat het aanmaken van het inschrijvingsformulier en de groene kaart een engagementsverbintenis en dus wel degelijk een contract betekent.
Verder vinden wij ook dat het -zeker de correctionele zaak- hier handelt om zaken die eigenlijk eerder betrekking hebben op gewone rechtsverzekering en niet zozeer binnen een autoverzekering gekoppelde rechtsbijstand. Onze rechtsbijstandsverzekering zou hier toch moeten gelden?

Is hier iets aan te doen of hebben we geen poot om op te staan? 9000€ verliezen door een (dixit de politieinspecteur "quasi perfecte misdaad") en daar bovenop nog eens 5000€ aan een advocaat kwijt zijn, ofschoon je 2 verzekeringen hebt afgeloten daarvoor, dat steekt wel...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mac-caber
Topic Starter

#2 , 20 apr 2010 07:19

Niemand? :(

Tope

#3 , 20 apr 2010 08:08

Je kan een klacht indienen bij de Ombudsman van de Verzekeringen:

http://www.ombudsman.as/nl/home/index.asp

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 apr 2010 16:57

... voorlopige groene kaart... wel daar is al een angel.
Geschreven vermoed ik ... maar heeft uw agent dit doorgestuurd naar uw de verzekering.
Indien niet heeft de verzekering geen overeenkomst ontvangen en is de auto ook NIET verzekerd. U hebt dan wel betaald aan de makelaar maar NIET aan de verzekering.
Verzekering gaan ervan uit dat ze moeten verwittigd worden - datum en uur fax gelden als start verzekering.
Dat is in zo'n geval dus tss de makelaar en u.
Inderdaad auto zijn dikwijls geen onderdeel van familiale niet gezien ze afzonderlijk verzekerd zijn.
Maar u werd beticht van heling = strafbaar feit en ik vermoed dat u als dusdanig toch recht hebt op bijstand.
Daarbij komt nog als u voor de auto een redelijk prijs hebt betaald ...van waar heeft die partikulier hem gekocht? was daar een carpass bij -- verplicht?
En wat zegt uw advocaat inzake het (niet) optreden van uw verzekeringen??

rachid

#5 , 18 mei 2010 02:05

hallo,

Ik heb over een aantal weken een auto gekocht dat ik heb gevonden op autosout24 ik heb de wagen twee keer volledig gecontroleerd met twee mensen die van auto's kennen.we zijn er in de middag geweest en in de avond zijn we overeen gekomen over de prijs de wagen is rond de 20000 euro waard,er was wat schade en voor die reden hebben we hem mee gekregen voor 17500 euro dus betaald contract getekent en mochten de wagen meenemen.
Dus volgende dag zijn we de wagen gaan keuren voor verkoop allemaal geen probleem juist wat blikschade naar de verzekering geweest de platen van mijn andere wagen er op gezet en het was in orde en mocht er al mee rijden.
Na twee weken krijg ik bericht van DIV dat er een probleem was en dat de wagen dat ik wilde inschrijven geseind stond als gestolen :roll:

Oke nu naar de politie geweest waar het dossier in behandeling was en het auto was idd gecarjact dus hebben ze mijn auto inbeslag genomen voor het onderzoek wat blijkt dat die mens vanwaar ik die wagen hebben gekocht een valse naam en adres heeft gegeven,wat kan ik doen!? :(

Nu,ik dacht ik ga mij een advocaat nemen want ik heb rechtsbijstand.
Ik ga naar de verzekering en die vertellen mij dat ze de verzekering stop hebben gezet en ik geen recht heb op rechtsbijstand omdat ze een gestolen wagen niet kunnen verzekeren maar ik heb wel ondertussen wel voor een jaar betaald??!!kan dat zomaar?

Alvast bedankt

Terug naar “Archief”