Toelichting:
Enkele jaren geleden kochten we via Kapaza een erg jonge tweedehandswagen Smart, voor 9000€. De verkoop ging door in goed vertrouwen, na 2 bezichtigingen en proefrit ter plekke en na telefonisch en email contact. De wagen bleek volledig in orde (geen braak, compleet, schadevrij) en de verkoop beklonken. Betaling cash en met factuur tussen particulieren onderling.
Onze normale garage (Renault merken-dealer) ging met de wagen zonder problemen naar de technische controle.
Voor de inschrijving hebben we de verzekering in orde gemaakt bij onze lokale verzekeringsagent (al levenslang klant daar- KBC). Bij diezelfde maatschappij hebben we ook een gezinspolis, een abr en een rechtsbijstandsverzekering.
We hebben onze verzekeringsagent een bezoek gebracht en die hebben alles in orde gemaakt dat we een nummerplaat konden afhalen. Roze formulier ingevuld, vignet van de verzekering, polis opgemaakt, voorlopige groene kaart... De definitieve kaart en een stortingsbewijs zouden ons enkele dagen later per post toegezonden worden.
In de namiddag gingen m'n vrouw en ik naar de lokale DIV om nummerplaten af te halen. En daar, op de DIV, liep het mis toen bleek dat de wagen als gestolen stond opgegeven...
Om een lang verhaal kort te maken: Wij naar politie, wagen in beslag genomen, bleek ontvreemde lease wagen te zijn... Enkele weken later werden we door de (kleine) lease-maatschappij aangeklaagd wegens heling van gestolen goederen en werd het een zaak voor de rechtbank waarbij we een advocaat moesten inschakelen (Zaak1). Uiteindelijk is de zaak opgelost, de daders (ondertussen ook met 3 gewapende overvallen op hun conto) werden gearresteerd en hebben bekend.
In de daarop volgende correctionele rechtszaak (Zaak2) werden wij als schuldeisers gehoord en kregen we recht op schadevergoeding door de daders. Tot op heden, is het gestorte bedrag verwaarloosbaar. Maar hierover gaat het niet.
Voor dit alles waren we genoodzaakt een advocaat in te schakelen. Uiteindelijk kost die ons verscheidene duizenden Euros en ik wil die graag recupereren. En hier beginnen de problemen:
Nu wil KBC de werkingskosten van de advocaat toch niet terug betalen.
Zij verschuilen zich achter het feit dat de autoverzekering nog niet van toepassing was en de familiale rechtsbijstand niet van toepassing bij auto-gerelateerde zaken. Ze baseren zich erop dat we nog niet hadden betaald, dus dat er geen verzekering was.
In die namiddag, na de politie, hebben wij dit gemeld aan de verzekering, waarbij deze het dossier niet verder vervolledigde omdat de wagen niet langer onze eigendom was. Zij zeggen nu dus dat er geen dossier was (er is nooit een factuur opgemaakt) dus geen verzekering. Terwijl wij wel het roze inschrijvingsformulier hebben, met hun vignet en handtekening op...
Zij beschouwen dus het feit dat er geen betaling is geweest (en ook van hun zijde geen aanvraag tot) als reden om geen geldige verzekering te hebben. Terwijl wij vinden dat het aanmaken van het inschrijvingsformulier en de groene kaart een engagementsverbintenis en dus wel degelijk een contract betekent.
Verder vinden wij ook dat het -zeker de correctionele zaak- hier handelt om zaken die eigenlijk eerder betrekking hebben op gewone rechtsverzekering en niet zozeer binnen een autoverzekering gekoppelde rechtsbijstand. Onze rechtsbijstandsverzekering zou hier toch moeten gelden?
Is hier iets aan te doen of hebben we geen poot om op te staan? 9000€ verliezen door een (dixit de politieinspecteur "quasi perfecte misdaad") en daar bovenop nog eens 5000€ aan een advocaat kwijt zijn, ofschoon je 2 verzekeringen hebt afgeloten daarvoor, dat steekt wel...